Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav börne 15 mar 2020, 21:59

atte69 skrev:Han tyckte jag var löjlig.

Ja det finns tyvärr för många som ska va så jävla "tuffa".

Det är ju den personen som är löjlig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 22:14

Det är många balanser som rubbas idag, en del förstår inte och har svårt att anpassa sig.

Jobbar själv på ett universitet, vi är vana sedan lång tid med att köra en del möten via videokonferens. Men vad hände senaste veckan nu när andelen videomöten blev extremt mycket större? Jo, denna videomötesplattform brakade ihop under belastningen.

Nu uppgraderar man den här plattformen kraftigt som respons men det visar väldigt tydligt att allt vad vi gör och använder till vardags är anpassat till ”det normala”. Blir det annorlunda så brakar det ihop mycket snabbt.

Det är långt ifrån det normala nu och det kommer att krävas en hel del av oss alla för att hantera vardagen och jobbet. Men vi kommer att klara detta.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Helikopter 15 mar 2020, 22:29

Leopold skrev: Men vi kommer att klara detta.

Ja men förutsättningarna kunde varit bättre!

För att följa länken så måste du registera dig.

Helikopter

Tack utdelade: 50 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 22:44

Helikopter skrev:
Leopold skrev: Men vi kommer att klara detta.

Ja men förutsättningarna kunde varit bättre!

Utan att på något vis förvara folk som satts i ledande befattning på MSB (och tidigare Polismyndigheten med sin omorganisation) så kan jag säga att jag inte avundas uppdragen. Det är ett förfall som pågått under många decennier vad gäller MSB och de resurser de tilldelats. Nu sitter vi där vi sitter och det är inget annat att göra än att hantera situationen som uppkommit.

När krisen avtagit så kommer det att hända saker med tex MSB och deras framtida uppdrag men det tjänar inget till att uggla över detta i nuläget.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 23:25

PS.

Någon kanske drar sig till minnes att jag rejvade om en magisk brödbakningsmaskin typ november? Jättebra maskin tycker jag fortfarande.

Varit i en mängd affärer senaste veckan, Citygross, ett par Willys och några olika Ica Maxi/kvantum.

Litet häpen blir jag att all jäst är slut : *överallt*. Inte bara torrjäst som ju är det man helst vill ha om man kör bakmaskin... nej all jäst är slut. Finns inget alls.

Sedan mjöl, finns bara litet vanligt vetemjöl men allt annat är slut, gapar tomt i facken där man vanligen ser tonvis med specialvetemjöl, rågsikt lantbrödsmjöl osv.

Tydligen har alla helt plötsligt blivit extremt sugna på att baka matbröd på egen hand, vem kunde gissat det :-)
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav ZuumoO 16 mar 2020, 00:11

Leopold skrev:
Tydligen har alla helt plötsligt blivit extremt sugna på att baka matbröd på egen hand, vem kunde gissat det :-)

Det va ju trots allt en person som rejvade om en bakmaskin. Så ALLA köpte nog sig en maskin =)

Jag är en lat jäkel som använder hemleverans. Så jag vet inte hur det ser ut i min lokala butik. Det är säkert liknande som på bilder där man får se vissa hyllor tomma.
Sen försökte jag sälja ett 8p Edet Ultra Soft för 15000kr på facebook. men ingen ville köpa. (konstigt nog :-))

Jag kände att jag kunde bidra med att låsa in mig i helgen.
Helgen har bestått av mycket film och serier. samt att nya bössan har fått flåsa ovanligt mycket bly i lägenheten i form av inskjutning av nytt sikte.

Men tyvärr så ska man till jobbet om ca 4-5 timmar. Back to reality!
ZuumoO

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav Chris 16 mar 2020, 01:47

Inte helt enkelt det hela.... hade bokat färjan för 4 veckor sen som skulle gå den 26/3 till Travemünde och tillbaka några dagar senare... brukar göra det innan säsongens början.
Ville hälsa på min gamla mama (96) som bor i en liten lägenhet i Kloster Ensen i Köln... nån slags ålderdomshem för självförsörjande.
Än så länge kommer jag in till tyskland från Sverige och även tillbaka för jag har båda nationalitäter men jag blir inte insläppt i byggnaden där min mama bor... besöksstopp!
jag förstår det i denna situation man befinner sig i men ledsen blir man ju... i det åldret hon är kan det ju alltid vara sista besöket :(
Senast redigerad av Chris 16 mar 2020, 01:48, redigerad totalt 2 gånger.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav Helikopter 16 mar 2020, 14:02

Brittland planerar att låta 40 miljoner invånare bli sjuka (60%) Jag fattar inte strategin med flockimmunitet? Det är ju i princip det som händer om man inte gör något alls.

Vore det inte bättre att stänga gränserna och alla arbetsplatser i hela landet i två-tre veckor. Så gjorde KIna och det fungerade där. Då borde man i princip stoppa smittsprdningen och det som är sjuka hunnnit bli friska eller hamnat på inrensiven.
Helikopter

Inläggav bebbe 16 mar 2020, 19:46

Helikopter skrev:Brittland planerar att låta 40 miljoner invånare bli sjuka (60%) Jag fattar inte strategin med flockimmunitet? Det är ju i princip det som händer om man inte gör något alls.

Vore det inte bättre att stänga gränserna och alla arbetsplatser i hela landet i två-tre veckor. Så gjorde KIna och det fungerade där. Då borde man i princip stoppa smittsprdningen och det som är sjuka hunnnit bli friska eller hamnat på inrensiven.
Precis. Vet inte men man tänker väl att ifall folk sköter sig blir inte spridningen så snabb. Dvs informationen att tvätta händer osv gör att det går lite långsammare än om man inte skulle agera alls?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Inläggav Helikopter 16 mar 2020, 20:34

bebbe skrev:
Helikopter skrev:Brittland planerar att låta 40 miljoner invånare bli sjuka (60%) Jag fattar inte strategin med flockimmunitet? Det är ju i princip det som händer om man inte gör något alls.

Precis. Vet inte men man tänker väl att ifall folk sköter sig blir inte spridningen så snabb. Dvs informationen att tvätta händer osv gör att det går lite långsammare än om man inte skulle agera alls?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Så kanske det är men varför inte tvärnita allt och låta det över på ett par veckor istället? Det finns väl inget bra skäl att 60 % av befolkningen skall få det över tid? Och hade man gjort innan det blev en allmänn spridning så hade man inte fått någon spridning alls.

Det känns som vi bara reagerar istället för att vara proaktiva och förekomma smittan.

I slutäden hamnar vi där Kineserna är sakta men säkert men alltid lite för sent imho.
Helikopter

Inläggav Pryltokig 17 mar 2020, 09:13

Helikopter skrev:Så kanske det är men varför inte tvärnita allt och låta det över på ett par veckor istället? Det finns väl inget bra skäl att 60 % av befolkningen skall få det över tid? Och hade man gjort innan det blev en allmänn spridning så hade man inte fått någon spridning alls.

60-70% MÅSTE få det över tid för att det skall utvecklas immunitet i samhället. Det är ju väldigt optimistiskt att tro att alla i hela världen skulle bli friska ungefär samtidigt och viruset då dör ut till 100%. Finns det ingen flockimmunitet räcker det ju med en hostande turist om några månader så är det igång igen.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav Desaleux 17 mar 2020, 10:08

Jag är betänklig på handspriten av en orsak det viktigaste är tvätta händer skölja av med rent vatten
för om handsprit exempel på ett fat där spriten torkat bort och till sätter bakterie så är tillsats medlet
i handspriten rena tillväxt medlet och medlet är där för att huden ej skall torka ut av spriten att lämna
kvar handsprit på händer inte så bra och inte användas som sår rengöring och lämnas kvar då infekterar
det snabbare det var info med bild på ett.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Helikopter 17 mar 2020, 10:41

Pryltokig skrev:
Helikopter skrev:Så kanske det är men varför inte tvärnita allt och låta det över på ett par veckor istället? Det finns väl inget bra skäl att 60 % av befolkningen skall få det över tid? Och hade man gjort innan det blev en allmänn spridning så hade man inte fått någon spridning alls.

60-70% MÅSTE få det över tid för att det skall utvecklas immunitet i samhället. Det är ju väldigt optimistiskt att tro att alla i hela världen skulle bli friska ungefär samtidigt och viruset då dör ut till 100%. Finns det ingen flockimmunitet räcker det ju med en hostande turist om några månader så är det igång igen.

Detta ingen sjukdom som man skall efterstäva flockimunitet emot imo. Det är mycket bättre att hålla antalet sjuka nere tills vi har ett vaccin eller ett någorlunda bra läkemdel. De senare kan med lite tur vara nära förestående då man testar redan godkända läkemdel .

Läste nyss också att England övegivit tanken som kunde ha resulterat i 250.000 dödsfall.
Helikopter

Inläggav Silwer 17 mar 2020, 10:47

Saken är att antngen bestämmer man en sak, börjar nan med undantag och luckor för fint folk är det kört.

Stickholms tunnelbana går för fullt folk är oackade där morgon ch kväll.

Filk sim bor i stad jan knappast undvika folksamlingar isv, ta i spnt andra gjort, nån nyser bredvud dug.

Räkna naåed att få detta säger jag.

Vi på landsbygden jan hålla avstpnd nen måste handla tex, ich dessutom tänka på att inte vesöka andra om man är sjuk.

I Stockholm har folk åkt till jobbet sjuka helt enkelt, det berir ju på att inget officiellt finns, undantagtillstånd tex, vadå?

Folksamlingar vid apotek med oanik så väktare måste jallas för att lungna ner det.

Fltgplan med sjuka ombord man får hippas pilot mfl gjort rätt, dessa jan inappast sitta bland andra.

Hört detta flera gånger nu, direktvägen.
Så stadsbor har redan ch kommer drabbas mycket, just att de inte kan jobba, ev utsatta jan sjukhusen ha svårt att ta.

Vi andra som kanske inte direkt dör av detta får väl ta det, gå inte hem till era gamka föräldrar eller nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Silwer 17 mar 2020, 10:56

Helikopter skrev:
Pryltokig skrev:

Detta ingen sjukdom som man skall efterstäva flockimunitet emot imo. Det är mycket bättre att hålla antalet sjuka nere tills vi har ett vaccin eller ett någorlunda bra läkemdel. De senare kan med lite tur vara nära förestående då man testar redan godkända läkemdel .

Läste nyss också att England övegivit tanken som kunde ha resulterat i 250.000 dödsfall.

Vaccin är nog kört mot en virusinfluensa, att folk så lätt smittas beror på att vi aldrg haft denna förr och nte har nåt immunförsvar och folk slarvar med allt.

Du har rätt att lavinartat insjuknande bör förhindras, grejen ör att folk gör fel de är i folksamlingar, på bussar tunnelbanan osv, för de ska jobba tycker de ch sånna ör vi svenskar iofs men det ger också spridning fort.

Vi vet ju hur det nya Sverige inte har kapacitet för de många utsatta på en gång, medeciner för dämpning finns inte på lager då man slutat ned det och tro att man får köpa av grannländer är löjliigt bara.
Jag menar febernedsättande, slemlösande mm vanlgt folk kan behöva.

Det har inte riktgt slagit önnu det är klart.
Senast redigerad av Silwer 17 mar 2020, 13:22, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Pryltokig 17 mar 2020, 10:59

Helikopter skrev:Detta ingen sjukdom som man skall efterstäva flockimunitet emot imo. Det är mycket bättre att hålla antalet sjuka nere tills vi har ett vaccin eller ett någorlunda bra läkemdel. De senare kan med lite tur vara nära förestående då man testar redan godkända läkemdel .

Jo, att hålla antalet sjuka nere (minimera puckeln) så långt det går är väl typ det som hela världen försöker med just nu, men tro att det skulle kunna gå över helt på några veckor är inte realistiskt. Ett vaccin fyller ju samma funktion som flockimmunitet men att utveckla, testa, producera och distribuera ett vaccin ligger långt fram i tid, i normalfallet 5-10 år även om vissa optimistiska bedömningar pratar om 12-18 månader i detta fall.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav Silwer 17 mar 2020, 11:05

Nej mågra veckor är orealisruskt, flera månader troligare.

Lite fånigt verkar det tänkas på ruljansen mest, allt rullar ju pp nu ännu.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Batistuta 17 mar 2020, 19:17

Jaha då fick över 1200 elever gå hem men personalen på ca 200 ska stanna kvar i skolan. Redan är ca 20 % av personalen hemma ändå. Vi resterande tokar ska ordna med fjärrundervisning för alla elever, helst redan imorgon, får fundera lite på de praktiska momenten i VVS. Jag vet inte riktigt hur de tänker men tiden får väl utvisa.

Jag kommer att få en depression om jag inte har några elever att undervisa och jäklas med :(

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav börne 17 mar 2020, 19:34

Batistuta skrev:Jag kommer att få en depression om jag inte har några elever att undervisa och jäklas med :(

Bara att bita ihop, det är som det är just nu :-(

Jag kommer hålla mig hemma så mycket som möjligt, men måste ju jobba & kan ju tyvärr inte jobba hemifrån vilket jag gärna gjort, in i mataffären så lite som möjligt, vet inte om det blir skytte heller på ett tag faktiskt, jag vill gärna slippa riskera att bli sjuk p.g.a min diabetes, med min jävla otur när det gäller sånt så blir man väl tokdålig. Vet hur jävla kass jag var när jag hade lunginflammation förra sommaren.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Nitro 17 mar 2020, 20:11

Batistuta skrev:Jaha då fick över 1200 elever gå hem men personalen på ca 200 ska stanna kvar i skolan. Redan är ca 20 % av personalen hemma ändå. Vi resterande tokar ska ordna med fjärrundervisning för alla elever, helst redan imorgon, får fundera lite på de praktiska momenten i VVS. Jag vet inte riktigt hur de tänker men tiden får väl utvisa.

Jag kommer att få en depression om jag inte har några elever att undervisa och jäklas med :(

Vi fortsätter med våra årskurs 3 elever inom transport och bygg (grävmaskin - hjullastare).
Dock ingen klassrumsundervisning. Bara övningskörning med 2-3 elever i lastbilen och där kan vi även hålla teori.
Får se hur länge det går innan vi blir drabbade vilket jag kallt räknar med förr eller senare.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2261 gång
Tackad: 1467 gånger i 887 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav Helikopter 17 mar 2020, 20:44

Studie från Kina nu. Man bedömmer att 80 % smittats av personer helt utan eller med mycket lindriga symtom. Jag tror det kan stämma då det finns andra undersökningar där man sett att några indiver ( 1 av 18) hade höga halter virus utan sjukdomssymtom.

Det här gör det så givetvis så mycket svårare med ett halvöppet samhälle. Total nedstäning är nog det enda som fungerar men vi verkar ju vara på väg dit, ett steg i taget.

Kämpa på!
Helikopter

Inläggav Helikopter 17 mar 2020, 20:55

Silwer skrev:Nej mågra veckor är orealisruskt, flera månader troligare.

Lite fånigt verkar det tänkas på ruljansen mest, allt rullar ju pp nu ännu.

Det beror i så fall på att vi inte stänger ner tillräckligt mycket. Kina har i pricip fått stopp på nya fall sedan en tid men med rätt hårda metoder.

Om vaccin så tror jag det kommer att gå fort och att man kanske slirar på långtidtesterna med tanke på läget.

Har det någonsin utvecklats ett vaccin i morden tid som haft biverkninger i nivå med 3% dödlighet? Jag tror det värsta som hänt är narkolepsi som drabbade typ 1 på 100 000.
Helikopter

Inläggav ahayeah 17 mar 2020, 21:21

Sluta förhärliga Kinas insatser. De har mörkat och de har äcklat fram hela problemet med sitt störda samhälle. Nu öppnar de upp igen och om 2 veckor vet vi kanske om de lyckats.

Reagerar också på att det tydligen är fullt möjligt att ha det utan att märka det. Hela Sveriges taktik verkar ju bygga på att endast de som är sjuka smittar. Men om man inte vet om det så spelar det ju ingen roll..
ahayeah

Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Inläggav Helikopter 17 mar 2020, 21:39

ahayeah skrev:Sluta förhärliga Kinas insatser. De har mörkat och de har äcklat fram hela problemet med sitt störda samhälle. Nu öppnar de upp igen och om 2 veckor vet vi kanske om de lyckats.

Det är inget förhärligande, bara fakta. Det lyckas med sin strategi och vi misslyckas. Orange är Kinas uteckling och gul våran. Visst mörkade man i ett par veckor men det är inte det intressanta i den här diskussionen.

För att följa länken så måste du registera dig.

Helikopter

Inläggav Helikopter 17 mar 2020, 21:43

ahayeah skrev:Reagerar också på att det tydligen är fullt möjligt att ha det utan att märka det. Hela Sveriges taktik verkar ju bygga på att endast de som är sjuka smittar. Men om man inte vet om det så spelar det ju ingen roll..

Precis det är svårt men man misstänkte detta (internationellt) för över en månad sedan. Folhälsomyndigheten tycks resonera som att om man inte vet 100 % säkert så tar man ingen höjd för det.
Helikopter

FöregåendeNästa

Återgå till Forum lekar & Forum fun