Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
ahayeah skrev:Trögheten i svensk lagstiftning är förvånandsvärd. Måste vara sjuuuuukt jobbigt att ändra på lagarna för logiken att lägga licenskrav på allt över 4.5 och fri fart i 4.5 är riktigt enkel att förstå så det kan ju inte va det som är problemet.
Tänk va enkelt för polisen att kolla om ett luftvapen är licensfritt eller ej och möjligheten att få ett kraftfullt vapen med 4.5 är väldigt begränsat. Sen gillar jag ju mina 5.5 så lite synd vore det ju att inte få ha kvar dom tur man bor i Sverige...
Luftpangarn skrev::idea:ahayeah skrev:Vad som krävs för att fler skall registrera sina vapen, samt söka licens, är inte särskilt svårt att räkna ut.
1) Många skulle uppskatta att "slippa" trimma själva, och i stället köpa ett kraftigare gevär över disk. Det skulle kunna vara en bra morot för att söka licens.
2) Motiven för att stjäla ett luftvapen, är inte på långa vägar lika starka, som för att stjäla krutvapen. Det krävs i praktiken inga kassaskåp för tillräckligt säker förvaring av luftgevär.
3) Kravet på skytteföreningsaktivitet bör slopas, då det inte är realistiskt. Krav på en endags säkerhetskurs för licens, kunde väl vara en realistisk alternativ ide?
MEN - frågan är ju hur man skall tänka kring ett vapen som det som är upphovet till denna tråd?
Luftpangarn skrev:Det är en bra poäng du bidrar med, att "rekreationsskytte" inte ingår bland licensgrunder. Det är också orealistiskt.
Luftpangarn skrev:Men det förändrar inte faktum. Sisådär 99% av vapen över 10J innehas utan licens. Reglerna fungerar inte.
Desaleux skrev:hitta själv.
Luftpangarn skrev:Du har rätt Nitro, jag drar bara till med en grov uppskattning. "99%" är naturligtvis väldigt luftigt uttalande, och bara en mycket grov fingervisning. MEN - det finns få substantiella grunder att gå på.
Om vi kollar hur många som är inne på luftvapenforum, rör det sig om kanske 15'000 per år. Av dem, är en förskräckande stor andel intresserade av instruktioner för "tuning" / trimmning.
Låt säga att 500-1'000 lyckas varje år, enligt instruktioner på internet, eller som bara använder delarna som återförsäljarna säljer, får man ett gäng tusen bössor på några få år. Tror du någon orkar "bygga tillbaka" till 10J, när intresset eventuellt falnat?
Hur stor andel av dem som bygger om / "tunar", tror du söker licens? (Egentligen innan de byter fjäder / ventil / transferport.)
Jämför det med antalet aktiva tävlingsskyttar, vilka är de enda som har praktisk nytta av licens. Finns det ens 1-2'000 med licens för luftgevär?
På 10-20 år, blir siffran 99% inte alls orimlig, som skattning mellan tummen och pekfingret.
Men visst, kanske är det bara 70% av licenspliktiga luftgevär, som ingen har licens för. Är det framgångsrik lagstiftning? Om det samma gällde krutgevär, eller bilförare med körkort, är jag ganska säker på vad de flesta skulle tycka.
(Att gissningsvis lika luftigt uppskattat, 99% luftgevär totalt ute i stugorna är otrimmade, är litet grand en annan sak. De har ju lagstiftaren bestämt sig för att 18 år räcker som krav.)
Desaleux skrev:Inte för vet om den här polisens hem sida med klick länk formulär jag länkar de framgår hitta själv.
För att följa länken så måste du registera dig.ånd/luftvapen,paintball,soft air gun och övriga vapen
För att följa länken så måste du registera dig.
Desaleux skrev:De hade fel på hem sidan de försöker åtgärda den saken för länkar.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster