Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
mikebike skrev:Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan motortrimning och vapenbrott. I det första fallet ingår inte fängelse i straffskalan.
Sedan tror jag precis som Öberg att postande av trimtips, tips om inköp av ljuddämpare, bilder på bössor med ljuddämpare och (tjuv-) skjutna fåglar o.s.v. riskerar att slå tillbaka i form av ändrade regler och lagar.
mikebike skrev:Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan motortrimning och vapenbrott. I det första fallet ingår inte fängelse i straffskalan.
Ärligt talat tror jag att allt detta gör marginell skillnad, har svårt att tro att förbudsivrarna sitter och surfar på nätet för att se vad de näst ska lagstifta om, det som är risken är att någon vettvilling får inspiration till att trimma ett vapen som han sedan använder uppsåtligt brottsligt, det är då förbudsidioterna börjar skrika, dock tror jag att vettvillingarna kan få tag i både information och material på många sätt, med eller utan detta forum.mikebike skrev:Sedan tror jag precis som Öberg att postande av trimtips, tips om inköp av ljuddämpare, bilder på bössor med ljuddämpare och (tjuv-) skjutna fåglar o.s.v. riskerar att slå tillbaka i form av ändrade regler och lagar.
Ärligt talat tror jag att allt detta gör marginell skillnad, har svårt att tro att förbudsivrarna sitter och surfar på nätet för att se vad de näst ska lagstifta om, det som är risken är att någon vettvilling får inspiration till att trimma ett vapen som han sedan använder uppsåtligt brottsligt, det är då förbudsidioterna börjar skrika, dock tror jag att vettvillingarna kan få tag i både information och material på många sätt, med eller utan detta forum.
öberg skrev:Ärligt talat tror jag att allt detta gör marginell skillnad, har svårt att tro att förbudsivrarna sitter och surfar på nätet för att se vad de näst ska lagstifta om, det som är risken är att någon vettvilling får inspiration till att trimma ett vapen som han sedan använder uppsåtligt brottsligt, det är då förbudsidioterna börjar skrika, dock tror jag att vettvillingarna kan få tag i både information och material på många sätt, med eller utan detta forum.
Det är ju ingen hemlighet att det finns speciella nätpoliser som inte gör annat än och sitter och surfar efter brott på nätet!
Om det sen skulle leda vidare till något kan jag inte svara på, men varför chansa???
Och med dagens teknologi så behöver dom ju inte ens leta! Det sköter ju programmen åt dom![]()
Hur man än vrider och vänder på saken så är det ju en straffbar handling att öka effekten på sitt vapen så det överstiger 10 joule oavsett vad gemene man tycker och tänker om den saken. Och fängelse finns med i straffskalan så det anses av myndigheterna som ett ganska så grovt och allvarligt brott.
Vidare kan väl tilläggas att jag påpekade forumets ståndpunkt i början av tråden, man kan ju trimma/tuna bössor på olika sätt. Man behöver ju inte nödvändigtsvis hojta ut att här har jag handlat en bössa hur får jag maxfart i den det första man gör! Man kan justera locktime, kurvor ect ect
Sen måste man ju lägga ribban någonstans! Det har tagits bort många hårresande inlägg från detta forumAllt ifrån rådjursjakt, vilken bössa är bäst till räv osv osv.
Därför har vi lagt ribban där den ligger!![]()
kalln skrev: , avreggning fullt möjlig via autoriserad vapenhandlare/smed.
yellonet skrev:mikebike skrev:a
Ja, det är stor skillnad, motortrimmning leder högst troligen till mycket fler personskador och dödsfall än trimmning av luftvapenmikebike skrev:.
sexskjutarn skrev:yellonet skrev:mikebike skrev:a
Ja, det är stor skillnad, motortrimmning leder högst troligen till mycket fler personskador och dödsfall än trimmning av luftvapenmikebike skrev:.
Tänkte just säga, vilket är farligast, bössa eller bil?
om 100 % dör av bilar, dör väll ca: 0,0001 % av bössor, och av dom så dör väll ca: 0,00000000001% av trimmade luftgevär. (eller ska jag lägga på fler nollor?)
Det är bara för den stackars bössan ser hemsk och farlig ut, och vissa som inte är vana att se en blir döds skrämda, men dom kan springa rakt ut i övergångstället så man får tvärbromsa.
Allt detta är för att vapen är något som göms undan och inte viftas med ute på gatan, därför är det främmande, därför är det farligt.
mikebike skrev:oden-68 skrev:mikebike skrev:Samt att det finns en tjomme på Salumarknaden som vill köpa "pre-92" bössor.
Det är väll upp till var och en vad man vill köpa vissa vill ha Pre-92 andra inte Mvh TJOMMEN
Förutom den lilla bagatellen att det är olagligt och att det kan uppfattas som att detta forum stöder förfarandet.
ogster skrev:kalln skrev: , avreggning fullt möjlig via autoriserad vapenhandlare/smed.
Avreggning av bössor kan även göras av privatpersoner.
Det är ju mycket bättre att skriva hela sanningen än bara hälften
Micke skrev:Dan B, på denna länk i SFS under §2: För att följa länken så måste du registera dig.
(det är alltså 10J på 4m, och inte tvärtom)
/ Micke
RoLig skrev:
Hur skulle det gå till när en privatperson intygar att bössan går under 10J? ..Skickar man nåt intyg till polismyndigheten "på heder o samvete" typ ?
ogster skrev:Dan B
Om man ställer en fråga så bör man antingen citera eller rikta frågan mot nån, kan bli rätt rörigt annars
Om du menar mig så borde du väl veta att jag inte brukar hitta på saker från ingenstans...
/.../
Det är var och ens egen skyldighet att kunna de lagar och förordningar som gäller.
Det är inte forumets skyldighet att informera/upplysa om dessa.
Luftvapen.info tar inget som helst ansvar för enskilda medlemmars effektökning på luftgevär.
Luftvapen.info kan inte kontrollera om vederbörande har licens för olika ingrepp etc.
Luftvapen.info har heller ingen skyldighet att göra detta.
Luftvapen.info utgår ifrån att vederbörande har erfordlig licens.
/.../
Jag tycker som du Moonix,,,MENMonoix skrev:Det är ju fullständigt orimligt i flera led att forumets ansvariga ska kontrollera om personer som skriver här har laglig rätt att utföra saker det skrivs om. Att skriva, förklara och fråga om hur ett luftgevär modifieras, även om resultatet av de modifikationer som diskuteras ger ett gevär som presterar mer än 10J, är inte olagligt.
Ur det klistrade inlägget som det länkas till i början av tråden:/.../
Det är var och ens egen skyldighet att kunna de lagar och förordningar som gäller.
Det är inte forumets skyldighet att informera/upplysa om dessa.
Luftvapen.info tar inget som helst ansvar för enskilda medlemmars effektökning på luftgevär.
Luftvapen.info kan inte kontrollera om vederbörande har licens för olika ingrepp etc.
Luftvapen.info har heller ingen skyldighet att göra detta.
Luftvapen.info utgår ifrån att vederbörande har erfordlig licens.
/.../
En bra och klar sammanfattning om vad som gäller, tycker jag. Så länge diskussionen håller sig kring tekniska detaljer, frågor om vad och hur man ska göra för att få ett visst resultat är det OK. Att bara diskutera saker som är fullständigt lagliga att utföra är inte förbjudet, oavsett om inte precis alla har rätt att praktiskt utföra det som diskuteras.
Vidare kan väl tilläggas att jag påpekade forumets ståndpunkt i början av tråden, man kan ju trimma/tuna bössor på olika sätt. Man behöver ju inte nödvändigtsvis hojta ut att här har jag handlat en bössa hur får jag maxfart i den det första man gör! Man kan justera locktime, kurvor ect ect
öberg skrev:Man kan ju tänka efter innan man frågar, och man fråga på rätt sätt!
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster