Trimmande av luftvapen!

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Trimmande av luftvapen!

Inläggav 2an 27 sep 2009, 08:58

Alla motorforum t.ex hjälps man åt för att trimma sina fordon vilket ej är lagligt om inte bromsar mm byts + ombesiktning av fordon men de nämner man inget om..
Inte heller rekomendationer om laser/radarvarnare som oxå är olagliga sägs något om utan det rekomenderas friskt vilka o vart man köper dom..

Verkar vara trimmning av luftvapen o spilloljebrännare man inte får skriva om på forum för att det inte är lagligt
2an

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: Hatsan AT44 22

Inläggav mikebike 27 sep 2009, 09:14

Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan motortrimning och vapenbrott. I det första fallet ingår inte fängelse i straffskalan.

Sedan tror jag precis som Öberg att postande av trimtips, tips om inköp av ljuddämpare, bilder på bössor med ljuddämpare och (tjuv-) skjutna fåglar o.s.v. riskerar att slå tillbaka i form av ändrade regler och lagar.
Senast redigerad av mikebike 27 sep 2009, 09:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
mikebike

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 53 gånger i 42 inlägg

Inläggav öberg 27 sep 2009, 10:01

mikebike skrev:Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan motortrimning och vapenbrott. I det första fallet ingår inte fängelse i straffskalan.

Sedan tror jag precis som Öberg att postande av trimtips, tips om inköp av ljuddämpare, bilder på bössor med ljuddämpare och (tjuv-) skjutna fåglar o.s.v. riskerar att slå tillbaka i form av ändrade regler och lagar.

Exakt! :smt020
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav yellonet 27 sep 2009, 10:52

mikebike skrev:Jag tycker det är rätt stor skillnad mellan motortrimning och vapenbrott. I det första fallet ingår inte fängelse i straffskalan.

Ja, det är stor skillnad, motortrimmning leder högst troligen till mycket fler personskador och dödsfall än trimmning av luftvapen ;)

mikebike skrev:Sedan tror jag precis som Öberg att postande av trimtips, tips om inköp av ljuddämpare, bilder på bössor med ljuddämpare och (tjuv-) skjutna fåglar o.s.v. riskerar att slå tillbaka i form av ändrade regler och lagar.
Ärligt talat tror jag att allt detta gör marginell skillnad, har svårt att tro att förbudsivrarna sitter och surfar på nätet för att se vad de näst ska lagstifta om, det som är risken är att någon vettvilling får inspiration till att trimma ett vapen som han sedan använder uppsåtligt brottsligt, det är då förbudsidioterna börjar skrika, dock tror jag att vettvillingarna kan få tag i både information och material på många sätt, med eller utan detta forum.
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav öberg 27 sep 2009, 11:07

Ärligt talat tror jag att allt detta gör marginell skillnad, har svårt att tro att förbudsivrarna sitter och surfar på nätet för att se vad de näst ska lagstifta om, det som är risken är att någon vettvilling får inspiration till att trimma ett vapen som han sedan använder uppsåtligt brottsligt, det är då förbudsidioterna börjar skrika, dock tror jag att vettvillingarna kan få tag i både information och material på många sätt, med eller utan detta forum.

Det är ju ingen hemlighet att det finns speciella nätpoliser som inte gör annat än och sitter och surfar efter brott på nätet!
Om det sen skulle leda vidare till något kan jag inte svara på, men varför chansa???
Och med dagens teknologi så behöver dom ju inte ens leta! Det sköter ju programmen åt dom :roll:

Hur man än vrider och vänder på saken så är det ju en straffbar handling att öka effekten på sitt vapen så det överstiger 10 joule oavsett vad gemene man tycker och tänker om den saken. Och fängelse finns med i straffskalan så det anses av myndigheterna som ett ganska så grovt och allvarligt brott.

Vidare kan väl tilläggas att jag påpekade forumets ståndpunkt i början av tråden, man kan ju trimma/tuna bössor på olika sätt. Man behöver ju inte nödvändigtsvis hojta ut att här har jag handlat en bössa hur får jag maxfart i den det första man gör! Man kan justera locktime, kurvor ect ect
Sen måste man ju lägga ribban någonstans! Det har tagits bort många hårresande inlägg från detta forum :shock: Allt ifrån rådjursjakt, vilken bössa är bäst till räv osv osv.
Därför har vi lagt ribban där den ligger! :smt020
:smt035
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav yellonet 27 sep 2009, 14:23

öberg skrev:

Det är ju ingen hemlighet att det finns speciella nätpoliser som inte gör annat än och sitter och surfar efter brott på nätet!
Om det sen skulle leda vidare till något kan jag inte svara på, men varför chansa???
Och med dagens teknologi så behöver dom ju inte ens leta! Det sköter ju programmen åt dom :roll:

Hur man än vrider och vänder på saken så är det ju en straffbar handling att öka effekten på sitt vapen så det överstiger 10 joule oavsett vad gemene man tycker och tänker om den saken. Och fängelse finns med i straffskalan så det anses av myndigheterna som ett ganska så grovt och allvarligt brott.

Vidare kan väl tilläggas att jag påpekade forumets ståndpunkt i början av tråden, man kan ju trimma/tuna bössor på olika sätt. Man behöver ju inte nödvändigtsvis hojta ut att här har jag handlat en bössa hur får jag maxfart i den det första man gör! Man kan justera locktime, kurvor ect ect
Sen måste man ju lägga ribban någonstans! Det har tagits bort många hårresande inlägg från detta forum :shock: Allt ifrån rådjursjakt, vilken bössa är bäst till räv osv osv.
Därför har vi lagt ribban där den ligger! :smt020
:smt035

Kan inte annat än hålla med. Tyvärr :wink:
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav ogster 27 sep 2009, 15:01

kalln skrev: , avreggning fullt möjlig via autoriserad vapenhandlare/smed.

Avreggning av bössor kan även göras av privatpersoner.

Det är ju mycket bättre att skriva hela sanningen än bara hälften ;)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav sexskjutarn 27 sep 2009, 15:22

yellonet skrev:
mikebike skrev:a

Ja, det är stor skillnad, motortrimmning leder högst troligen till mycket fler personskador och dödsfall än trimmning av luftvapen ;)

mikebike skrev:.

Tänkte just säga, vilket är farligast, bössa eller bil?
om 100 % dör av bilar, dör väll ca: 0,0001 % av bössor, och av dom så dör väll ca: 0,00000000001% av trimmade luftgevär. (eller ska jag lägga på fler nollor?)
Det är bara för den stackars bössan ser hemsk och farlig ut, och vissa som inte är vana att se en blir döds skrämda, men dom kan springa rakt ut i övergångstället så man får tvärbromsa.
Allt detta är för att vapen är något som göms undan och inte viftas med ute på gatan, därför är det främmande, därför är det farligt.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Skytteklubb: Baikalklubben
Luftvapen favorit: Baikal 60:a

Inläggav mathewsbow 27 sep 2009, 16:44

sexskjutarn skrev:
yellonet skrev:
mikebike skrev:a

mikebike skrev:.

Tänkte just säga, vilket är farligast, bössa eller bil?
om 100 % dör av bilar, dör väll ca: 0,0001 % av bössor, och av dom så dör väll ca: 0,00000000001% av trimmade luftgevär. (eller ska jag lägga på fler nollor?)
Det är bara för den stackars bössan ser hemsk och farlig ut, och vissa som inte är vana att se en blir döds skrämda, men dom kan springa rakt ut i övergångstället så man får tvärbromsa.
Allt detta är för att vapen är något som göms undan och inte viftas med ute på gatan, därför är det främmande, därför är det farligt.

Ska det verkligen behövas fler inlägg av det omogna och tramsiga slaget, forumets ställning i ämnet är solklart, punkt.
Och vapenbrott är olagligt, forumet ska inte främja detta, att sedan gemene man själv trimmar sin bössa är upp till var och en.
Allt snack här om att "tuna" bössorna och höja precisionen är sin sak men att enligt forumet regelvidrigt fråga om att trimma till fullefekt hör inte hemma här, forumets regler finns tillgängliga för alla och de som ej samtycker kan dra sig någon annanstans.
mathewsbow

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Inläggav Micke 27 sep 2009, 17:28

Precis! Grejen är busenkel - det handlar inte om vad någon av oss tycker om svensk lagstiftning, det handlar om vad som är lagligt eller ej. Alltså; att på något sätt modifiera sin licensfria bössa så att den på 4 meter ger mer anslagenergi än 10J är olagligt. Att uppmana/underlätta för någon att göra det är åxå olagligt.

Vad som är farligt eller ej, vad man har för vapenvana, vad man tycker om gränsen o.s.v. spelar ingen som helst roll - lagen gäller.

Och om nu inte någon tror att myndigheterna har pejling på vad som publiceras på nätet - kolla denna site; För att följa länken så måste du registera dig.

/ Micke

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Dan B 27 sep 2009, 18:19

Var står det att det är 10J på 4 meter
Senast redigerad av Dan B 27 sep 2009, 19:26, redigerad totalt 1 gång.
Dan B

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav sexskjutarn 27 sep 2009, 18:19

[/quote]

Ska det verkligen behövas fler inlägg av det omogna och tramsiga slaget, forumets ställning i ämnet är solklart, punkt.
Och vapenbrott är olagligt, forumet ska inte främja detta, att sedan gemene man själv trimmar sin bössa är upp till var och en.
Allt snack här om att "tuna" bössorna och höja precisionen är sin sak men att enligt forumet regelvidrigt fråga om att trimma till fullefekt hör inte hemma här, forumets regler finns tillgängliga för alla och de som ej samtycker kan dra sig någon annanstans.[/quote]

Måsta väll få säga att lagstiftarna har en vriden syn på sina lagar och vilken nytta dom gör i verkligheten utan att bli kallad tramsig och barnslig?
Det är liknande lagar i många länder, så det gäller inte bara Sverige, men det behöver inte betyda att dessa lagar är tillfredställande, och att det bara kan bli värre är ingen orsak att man måste vara nöjd med dom som finns.
Och det har absolut ingenting med forumet att göra, det jag skrev, det var bara ett exempel.
Så man kan fråga sej varför dessa lagar över huvud taget existerar.
Så om det är någon smygpolis eller lagstiftare som läser detta, kan han ju få se min åsikt.
Senast redigerad av sexskjutarn 27 sep 2009, 18:25, redigerad totalt 1 gång.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Inläggav Oden 27 sep 2009, 18:29

mikebike skrev:
oden-68 skrev:
mikebike skrev:Samt att det finns en tjomme på Salumarknaden som vill köpa "pre-92" bössor.

Det är väll upp till var och en vad man vill köpa vissa vill ha Pre-92 andra inte Mvh TJOMMEN

Förutom den lilla bagatellen att det är olagligt och att det kan uppfattas som att detta forum stöder förfarandet. :roll:

Det är inte det minsta olagligt att köp så länge 1.Man söker license på dom. 2.Ber nuvarande ägare montera en 10j fjäder och vips har man ett pre-92 i 10j :smt021 Det är ju inte årsmodellen som kräver license utan joulen! Sedan som du redan vet tycker jag att gammla bössor har både själ o charm
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav Micke 27 sep 2009, 18:30

Dan B, på denna länk i SFS under §2: För att följa länken så måste du registera dig.

(det är alltså 10J på 4m, och inte tvärtom)

Givetvis har man rätt att diskutera olika regler, lagar eller vad katten som helst. Men får INTE varken uppmana någon att bryta mot lagar, underlätta lagbrott eller själv göra sig skyldig till lagbrott.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav RoLig 27 sep 2009, 18:46

ogster skrev:
kalln skrev: , avreggning fullt möjlig via autoriserad vapenhandlare/smed.

Avreggning av bössor kan även göras av privatpersoner.

Det är ju mycket bättre att skriva hela sanningen än bara hälften ;)

Hur skulle det gå till när en privatperson intygar att bössan går under 10J? ..Skickar man nåt intyg till polismyndigheten "på heder o samvete" typ ?
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Dan B 27 sep 2009, 19:25

Micke skrev:Dan B, på denna länk i SFS under §2: För att följa länken så måste du registera dig.

(det är alltså 10J på 4m, och inte tvärtom)

/ Micke

Helt rätt, fel av mej.
Tack för länken
Dan B

Inläggav ogster 27 sep 2009, 19:28

RoLig skrev:
Hur skulle det gå till när en privatperson intygar att bössan går under 10J? ..Skickar man nåt intyg till polismyndigheten "på heder o samvete" typ ?

Bara att skriva ett likadant intyg som en vapensmed gör och sedan skicka med licensen.

Sen att olika handläggare har olika åsikter om detta ska man strunta i...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Dan B 27 sep 2009, 19:44

Du vet att det går ?
Dan B

Inläggav ogster 27 sep 2009, 19:59

Dan B

Om man ställer en fråga så bör man antingen citera eller rikta frågan mot nån, kan bli rätt rörigt annars ;)

Om du menar mig så borde du väl veta att jag inte brukar hitta på saker från ingenstans...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Inläggav Dan B 27 sep 2009, 20:43

ogster skrev:Dan B

Om man ställer en fråga så bör man antingen citera eller rikta frågan mot nån, kan bli rätt rörigt annars ;)

Om du menar mig så borde du väl veta att jag inte brukar hitta på saker från ingenstans...

Ok
Det var till dej.
Det låter lite konstigt att man kan intyga det själv.
Dan B

Inläggav Monoix 27 sep 2009, 22:24

Det är ju fullständigt orimligt i flera led att forumets ansvariga ska kontrollera om personer som skriver här har laglig rätt att utföra saker det skrivs om. Att skriva, förklara och fråga om hur ett luftgevär modifieras, även om resultatet av de modifikationer som diskuteras ger ett gevär som presterar mer än 10J, är inte olagligt.

Ur det klistrade inlägget som det länkas till i början av tråden:

/.../
Det är var och ens egen skyldighet att kunna de lagar och förordningar som gäller.
Det är inte forumets skyldighet att informera/upplysa om dessa.

Luftvapen.info tar inget som helst ansvar för enskilda medlemmars effektökning på luftgevär.
Luftvapen.info kan inte kontrollera om vederbörande har licens för olika ingrepp etc.
Luftvapen.info har heller ingen skyldighet att göra detta.
Luftvapen.info utgår ifrån att vederbörande har erfordlig licens.
/.../

En bra och klar sammanfattning om vad som gäller, tycker jag. Så länge diskussionen håller sig kring tekniska detaljer, frågor om vad och hur man ska göra för att få ett visst resultat är det OK. Att bara diskutera saker som är fullständigt lagliga att utföra är inte förbjudet, oavsett om inte precis alla har rätt att praktiskt utföra det som diskuteras.

Jag tycker diskussionen här är jämförbart med bilkörning - att skriva och fråga om hur man kör bil är inte olagligt, och det är fullständigt orimligt, omöjligt och fullständigt icke relevant att ett forum skulle kontrollera om alla som skriver och pratar om bilkörning har körkort. Det som är olagligt är att faktiskt sätta sig ner och köra utan körkort.
Diana 350 .22
Diana 54 .22
Webley Eclipse .25
Weihrauch 77K .25
FX Verminator Mk1 .22
Feinwerkbau 300S
Baikal MP-46M
Användarvisningsbild
Monoix

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300S

Inläggav Skogshuggarn 27 sep 2009, 23:03

Hej.
Monoix skrev:Det är ju fullständigt orimligt i flera led att forumets ansvariga ska kontrollera om personer som skriver här har laglig rätt att utföra saker det skrivs om. Att skriva, förklara och fråga om hur ett luftgevär modifieras, även om resultatet av de modifikationer som diskuteras ger ett gevär som presterar mer än 10J, är inte olagligt.

Ur det klistrade inlägget som det länkas till i början av tråden:

/.../
Det är var och ens egen skyldighet att kunna de lagar och förordningar som gäller.
Det är inte forumets skyldighet att informera/upplysa om dessa.

Luftvapen.info tar inget som helst ansvar för enskilda medlemmars effektökning på luftgevär.
Luftvapen.info kan inte kontrollera om vederbörande har licens för olika ingrepp etc.
Luftvapen.info har heller ingen skyldighet att göra detta.
Luftvapen.info utgår ifrån att vederbörande har erfordlig licens.
/.../

En bra och klar sammanfattning om vad som gäller, tycker jag. Så länge diskussionen håller sig kring tekniska detaljer, frågor om vad och hur man ska göra för att få ett visst resultat är det OK. Att bara diskutera saker som är fullständigt lagliga att utföra är inte förbjudet, oavsett om inte precis alla har rätt att praktiskt utföra det som diskuteras.
Jag tycker som du Moonix,,,MEN :!: Moderatorerna och administratörerna har full rätt att censurera länkar och bilder som kan anses stötande eller bryter mot forumets regler.
* Eftersom reglerna aldrig kan bli kompletta, gäller det en moderator eller administratör säger. Uppmaningar ska följas, annars kan varning delas ut.
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 80 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav öberg 28 sep 2009, 07:47

Citerar mig själv!

Man kan ju tänka efter innan man frågar, och man fråga på rätt sätt!
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav sexskjutarn 28 sep 2009, 10:48

"Luftvapen.info utgår ifrån att vederbörande har erfordlig licens"

Så var är problemet?
Så länge man inte säger, jag har ingen licens så har man licens.
Och även om man erkänner att man inte har någon licens kan man ha varit onykter vid tillfället.
Senast redigerad av sexskjutarn 28 sep 2009, 10:49, redigerad totalt 1 gång.
Baikal 60
Slavia 630
"QB36"
"B3"
?Unknown?
Användarvisningsbild
sexskjutarn

Inläggav Skogshuggarn 28 sep 2009, 11:10

öberg skrev:Man kan ju tänka efter innan man frågar, och man fråga på rätt sätt!

Om ett brott begås med ett effekt-höjt luftvapen , och gärningsmannen som står inför skranket har inhämtat uppgifter om tillvägagångssättet för upptrimmningen här eller hos något av de företag som måste lagerhålla delar för detta ,,,(eller kanske någon annan stans) , så påverkar detta "hobbyen/sporten" naturligtvis i förlängningen negativt när detta skett för många gånger. Det bästa är nog att för den kunnige,vetgirige identitetsbyggande cyberlufgevärsexperten att inte i detta läge framstår som kunnig ,,,Vad får denna luftgevärs expert ? En liten microegotripp där han/hon känner sig behövd i ett ganska marginaliserad sfär av entusiaster, men där effekten/påföljden kan vara ett grundläggande argument för lagstiftarna att ha diskusisoner på e.v forum till grund för stramare luftvapenregler . Så jag säger så här som tillägg : Man kan ju tänka efter(före) innan man svarar , och inte svara alls !
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 80 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |