Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Stinsen skrev:Pistongpackningen har kanske nåt ytterst liten nagg i kanten
Silwer skrev:Men siktet då? Kulbanan är ju alltid krokig, och man ställer ju siktet for ett visst avstånd.
Men denna har Mao börjat skjuta en bra bit under än där du ställde siktet?
börne skrev:Stinsen skrev:Pistongpackningen har kanske nåt ytterst liten nagg i kanten
Allt är ju relativt, hur litet nagg är det, nån bild på packningen?
Hur är den smord? nha på forumet hade problem nyss med att hans HW97 gick sakta, efter en rengöring & smord på rätt sätt gav den rätt fart igen.
Tempest skrev:Hur gammal är bössan, pistongpackningen har kanske stelnat och tätar sämre pga det?
Stinsen skrev:Tempest skrev:Hur gammal är bössan, pistongpackningen har kanske stelnat och tätar sämre pga det?
Köpte bössan ny i april och bytte pistongpackningen i juni då originalpackning va helt sprucken redan då.
Hur många skott borde en pistongpackning hålla?
börne skrev:Leopolds långa tråd om sin fjäderpang
nha skrev:Hur hittar man denna tråd Börne?
vettedax skrev:Oj. när jag byter brukar jag ta ytterst lite av feiwerkbaus specialfett på packningskanten. vet inte hur andra gör men det har funkat. blir ju lite smörja trots allt. tror det är nån typ av siliconfett.
Tempest skrev:
Låter konstigt att pistongpackningen var slut efter 2 månader, bössan kanske var helt torr invändigt ifrån fabriken eller översmörjd så att packningen dieslade sönder, fick du packningen bytt på garantin?
Stinsen skrev:Jag har använt fett från tinbum nu.
börne skrev:Man söker.
Avancerad sökning.
Nyckelord... FWB fett
Författare... Leopold
Leopold skrev:Ja det var av mina slutsatser från AR1000-projektet.
Alla sade att moly är bra, på min bössa & packning /Vortek Vacseal/ så trögade det ner progressivt till mer eller mindre tvärstopp. Enda jag använde MoS2 till i den bössan när jag fick ordning på den var nog upphaket, extremt sparsamt. Hade jag det på fjädern så spred det sig till pistongpackningen och fick denna nertrögningseffekt mycket snabbt.
FWB Spezialgleitfett var tricket för pistongpackningen och andra glidytor typ de buttons i delrin jag satte dit, motsvarande glidpackningar i bössor som AA TX200 etc. Fjäder smordes sparsamt med Maccari Clear Tar (teflonbaserat, ev lithiumbas?) om jag minns rätt men MoS2 blev bannlyst från dessa regioner i bössan.
Jag har inte haft isär och smort om denna bössa på många år, brukar ta fram den litet då och då bara för att den är så enormt skön att skjuta med. Hade en tradition att skjuta påskägg med den på hyfsat långa avstånd typ 75 meter men det blev inget av med detta i våras tyvärr. Kanske vi ska ta upp denna fina tradition till våren, en liten påskutmaning
vettedax skrev:feiwerkbaus specialfett lite tunt på packningen samt ett tunt lager inne i cylindern. några plastslevar på fjädern å lite vanlig kulagerfett på den med en vattenfärgspensel. skjutit ca 30 bulor nu å absolut inget tvang eller diesling..så det fettet funkar bra på packningen..bössan går fantastiskt bra .
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster