Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tempest skrev:Silwer skrev:Häftpistoler?
Det var nån som byggde ihop en sorts pistol av en pipa och en häftpistol som slog på slagstiftet, livsfarlig.
Hachiman skrev:Har begärt ut FUP:en för detta ärende, nyfiken på att se vilka prylar som beslagtogs och hur bedömningen från SKL var om resp. del bröt mot lagen. I fallet med killen från Skåne som byggde om start o gaspistoler så var stor del av prylarna lagliga, men misstänker att åklagaren använder allt material som utgångspunkt för att det skulle användas olagligt. Frågan är om killen i Växjö hade flera lagliga prylar som använt ihop skulle bli olagligt.
Återkommer när jag vet mer - f.ö. verkar Brocock revolvrar finnas i tre olika versioner - hel trumma, avsvarvad trumma - avsvarvad trumma med "gummimidja" som döljer avsvarvningen. Har själv en avsvarvad köpt på Hammer Arms (när han fanns i Lund). Han förklarade att det fanns någon patron som passade, men att revolvern blev godkänd eftersom avsvarvningen flödade ut gaserna åt sidan om den patronen användes (finns ju grova, kantantända patroner från förra sekelskiftet)
Pryltokig skrev:För att undvika eventuella missförstånd refererade mitt inlägg till det dagsaktuella "fallet med killen från Skåne som byggde om start o gaspistoler så var stor del av prylarna lagliga"
och där var det alltså inga Brocock inblandade, mestadels Zoraki PAK/Gas.
Hachiman: Har du länk till eller möjlighet att skicka mig FUP på Brocock-fallet?
Hachiman skrev:Pryltokig skrev:För att undvika eventuella missförstånd refererade mitt inlägg till det dagsaktuella "fallet med killen från Skåne som byggde om start o gaspistoler så var stor del av prylarna lagliga"
och där var det alltså inga Brocock inblandade, mestadels Zoraki PAK/Gas.
Hachiman: Har du länk till eller möjlighet att skicka mig FUP på Brocock-fallet?
Kan skicka FUP, Domslut och överklagan av dom till dig
Om någon annan läser tråden så kan jag sammanfatta lite enkelt
Åtalet mot killen läggs ner, men däremot förklaras vapnen förverkade.
Här förstår inte jag hur domstolen fungerar, för det finns ett antal vittnen (vapenhandlare och sportskyttar) som inkallats av försvaret och informerar om att de säljer dessa vapen sedan ca 20 år i Sverige. Varför de vapen dessa personer hanterar inte ifrågasätts är underligt - det blir ung. som att vissa personer får inte äga denna typ av vapen medan för andra är det ok
Men...... det finns en annan poäng..... den åtalade är tidigare dömd för vapenbrott (modifiering av gasvapen + försäljning) så han står väl under luppen hos polisen. Går inte att läsa sig till varför polisen gjorde tillslag hos honom.
Hursomhelst så har den åtalade/frikände överklagat förverkandet och fått prövningstillstånd.
Tanken man slås av är - om en granne ringer till polisen när du pangar på tomten, så är det inte omöjligt att de slår ner på dig - hämtar in alla vapen, datorer, synar banktransaktioner, fotograferar hela huset på insidan osv. Om det inte leder till åtal så får du väl för eller senare tillbaka rubbet, men fy f-n vilket besvär
Silwer skrev:Ärligt karln verkar nu rubbad, detta har ju inget med Luftvapen att göra, han är ju för fan öppet kriminell.
Det kan man vara oavsett om man har den här typen av luftpistoler eller inte.
G-son skrev:Men... vad innebär detta för Svensson, som inte har en massa vapenrelaterad historia med polisen sedan tidigare? Lotteri om man får eller inte får äga ett sådant vapen?
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 2 gäster