Jaha, äntligen fungerar bilduppladdningen igen. Men jag kan inte se bilderna, så du får orientera själv bland dem.
De här tråden handlar om mina försök att åtminstone få till en burkdödare av denna sanslöst spridande pistol. Vilket väl syns väldigt tydligt på pappersmålet. Det fullt justerbara siktet känns ju litet overkill.

Som replik är den väldigt trevlig. Allt funkar som på krutförlagan Sig Sauer X-five P226 S. "S" står för sport. Den har längre pipa och justerbart sikte. (Den här pistolen är inte Sig Sauers egna CO2 version.) Men den har bara legat i en låda i tre år, då den ju inte ens dugt att pricka burkar med.
Nu är det ju väldigt vanligt på dessa blow-back CO2 pistoler, att manteln skramlar omkring så löst mot ramen, att man kan använda pistolen som en maracas. Varför man tillverkar med så hysteriskt stora glapp, fattar jag inte riktigt. På denna pistol satt inte ens kornet fast, så till att börja med, fixerade jag det med två droppar sekundlim.
Jag har haft en ide om att lägga litet klackar av epoxy, och fila till, för bättre passning mellan mantel och ram. Men så stötte jag på ett tips på youtube, att man fixa något slags "sekundepoxy" av bikarbonat, som man sedan droppar sekundlim över. Det härdar på 2-3 sekunder, och blir en rejält hård vit plast (?). (Tror inte det är så lyckat att använda bakpulver, för där är bikarbonaten upplandad (med en massa stärkelse?).
För att följa länken så måste du registera dig.Så jag tejpade till "gjutformar", fyllde dem med bikarbonat, och droppade limmet över. Sedan fick jag fila och fila. Materialet är som sagt mkt hårt. Men friktionen mellan två olika material, är mycket lägre, än lika material, vilket ju är extra bra, om man vill tajta till manteln. Än så länge har jag bara satt dit en klack, men redan nu är spelet otroligt mycket mindre.
Innerpipan skall klämmas fast mot ramen, men kontaktytan hade en grov gjutskarv, samt lappade även den, så att hela pipan skramlade runt. I viss mån håller ytterpipan den på plats, och ytterpipan stödjer sig mot manteln - som ju dock skramlar i både höjd och sidled.

Efter pågjutning och filning, sitter nu innerpipan fast. Det enda är, att pipan sitter i en gummidel på "foten". Jag klämde dit några o-ringar i något halvhjärtat försök att minska vinglandet. Jag vet inte om jag vågar limma fast pipan i foten, för det kan hända att det måste få finnas litet flexibilitet, om inte innerpipa och mantel helt skall kärva ihop.
Förargligt nog, har jag inte provskjutit än. Men det ser mycket lovande ut.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.