Umarex Race Gun = precision + blowback = sant!

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex Race Gun = precision + blowback = sant!

Inläggav Luftpangarn 01 apr 2022, 14:50

För att följa länken så måste du registera dig.

Jag hajade till i en tråd på forumet CO2air.de Där presenterade en person en tavla skjuten med förkopprade blykulor, på 25m, med en Umarex "UX Race Gun". Träffbilden på 25m var anmärkningsvärd, minst sagt. Jag tror verkligen inte det existerar någon annanan (BB) blowback pistol, som tekniskt alls kan samla alla kulor ens inom själva 13x13 tavlan.

Skytten bakom ( :lol: ) tavlan har en helt osannolikt stor samling av krutpistoler och revolvrar, och några luftvapen. Som han verkligen skjuter. Han verkar trovärdig, och det framstår som mycket sannolikt att killen är mycket skicklig pistol / revolver skytt. Alltså blev jag extremt nyfiken på själva vapnet - UX Race Gun (CO2). Det visar sig, att alla recencenter, nästan saknar ord för att beskriva sin förvåning över pickans precision.

Nu tror jag pistolens särskilda konstruktion bidrar till att förklara precisionen. Modellen är tänkt / föreställer, en IPSC / dynamiskt skytte pistol, i en klass som tillåter vissa förändrinar, jämfört med standardutgåva rätt upp och ner ur leveranskartongen.

Så framtill ser det ut som en kompensator monterats. Men i själva verket är det en förlängning av ramen, som även stöttar pipan framtill. Manteln rör sig delvis bakom detta, men stöds även den av ett urtag i kompensatorn.

Den konstruktionen bör ju ge särskilt goda förutsättningar att inte få en mantel som skramlar omkring på alla ledder, och därmed tillsammans med de vanliga öppna riktmedlen. Detta mantelskrammlande torde ju bidra till att även de "äkta" Sig Sauer CO2 pistolerna skjuter med spridning som konfettibomber.

Och detta trots att deras pistoler har pipan fast monterad i ramen. Liksom för övrigt även UX Race Gun har - men som sagt, den har även stöd för pipan framtill.

Det medför också att någon "field strip" inte är möjlig. (Vad kan man kalla det på svenska? Fältmässig vapenvård? Isärtagning?)

Men det verkar ju också vara så att Umarex på detta vapen verkligen vinlagt sig om precision vid konstruktionen. För det går uppenbarligen, att även konstruera slätborrade rundkulevapen, med acceptabel precision. Inte riktigt jämförbart med räfflade, men nästan. Även Umarex "Cowboy Rifle" bygelrepeter vittnar ju om detta. (Om man kan få folk att acceptera att enbart använda blykulor, kunde man ju ha räfflad pipa också. Är det det El Gamos 4,5mm blyrundkulor är till för? Är f.ö. pipan på Haenelgevären räfflad eller slät?)

På pistolreplikerna i allmänhet, verkar ju i stort sett allting annat vara prioriterat, vid konstruktion och tillverkning, än precision.

Nu levereras ju pistolen dessutom med en demonterbar weawerskena i form av en "bro", monterad i ramen, och sträckande sig över manteln. Denna weawerskena för optiska riktmedel, bildar en helt fast enhet med ram och pipa. Så här har man fullständigt eliminerat allt runtskrammlande med riktmedel.

Till pistolen levereras även ett enklare rödpunktssikte. Fast med grön rödpunkt ;-) UX Race Gun modellen verkar ha funnits sådär 10 år, och levererades förr även utan rödpunktssikte - men fortfarande med den demonterbara weawerskenan.

Siktet är monterat vid leverans, och hela paketet säljs i Tyskland för 149 Euro. (I Sverige typ dubbla priset!) I paketet ingår dessutom två utbytbara vanliga öppna sikten. Ett fiberoptiskt, och ett vanligt med rektangulär skåra. De är ställbara.

Blowback rekylrörelsen är mycket snabb. Vilket torde vara nödvändigt, för att kunna skjuta i så snabb följd som man gör i IPSC / dynamiskt skytte.

Det finns regler för "IPSC Action Air". IPSC Action Air skjuts med 6mm softairpistoler. Det går att hitta UX Race Gun som 6mm version. Men den finns inte (längre?) med i produktkatalogen, konstigt nog.

Nu ordnas inte några tävlingar i Sverige. (Däremot i Finland!) Så här kan man lika gärna köpa 4,5mm, som väl troligen har litet bättre precision? Effekten på 6mm anges till 2J. Anges bara som under 3J för 4,5mm versionen.

Den bästa youtube presentationen av UX Race Gun 4,5mm BB versionen nedan. Tyvärr saknar filmen textning, och är på (rätt skön) österrikisk tyska. Fast har du läst detta, behövs inte hans ord: För att följa länken så måste du registera dig.

IPSC Action Air är populärt i flera sydostasiatiska länder. Och visst är det full fart här?! :Thumbupp:

Samma kille, fast med krutvapen: För att följa länken så måste du registera dig.

Bilden på 25m tavlan hittar jag inte. :?
Nedan en tavla skjuten på 6m.

Litet inspiration till ovanliga mål hittar man i filmerna nedan. Och varierande förutsättningar, varav en jag busenkelt kan prova - att skjuta burkar på land, sittandes i båt i på vattnet. :-) Kanske skytte från gungande hängmatta kunde vara något? :-)

Jag hade faktiskt bara hört talas om IPSC / dynamiskt skytte, men inte haft en susning om hur det ser ut eller går till, förens härom dagen. Måste säga att det faktiskt ser ut att vara kul. (Verkar litet mer lockande för mig, än westernskytte.)

Dock måste jag säga att det nog måste vara den i särklass farligaste sportskyttevariant jag känner till! Springa runt, och ofelbart någon gång halka, med ett skarpladdat och osäkrat vapen, kan ju gå illa. Särskilt om man glömmer att inte ha fingret på avtryckaren. Och av misstag kan domaren hamna i skottlinjen.

Några filmer om IPSC, Krut, och nästan bara varianter med pistol.

Varierade banor: För att följa länken så måste du registera dig.

En skicklig skytt: För att följa länken så måste du registera dig.

När saker går VÄLDIGT snett. Man får ont i magen när man ser dessa händelser...(Handen på hjärtat, kan du gå ed på att fingret alltid är utanför varbygeln?)

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Somnaom (01 apr 2022, 17:42)

Re: Umarex Race Gun = precision + blowback = sant!

Inläggav Luftpangarn 04 apr 2022, 19:06

Har fått bilden på 25m tavlan, skjuten med förkopprade bly BB's. De är ju tunga, så att 25m funkar, är ju kanon!

Skyttens vapenbestånd omfattar bland annat: Licensfria: Steyr Pro X in 4,5mm, Walther Reign in 5,5mm, Anschütz LG 380, Colt SAA, Dan Wesson 715.
Licensbelagda: Div. AR15 von DPMS und Oberlandarms in .223 Rem., Hadar II in .308 Win., div. Blaser R93 in .300 WinMag. und .375 H&H, Mossberg ATP 8 in 12/76, S&W 586 in .357 Mag., LAR Grizzly Mark V in .50 AE und .44 RemMag. und Weiteres ... ^^

Rätt schysst samling! :Drool:

Luftpangarn

Inläggav jerico 04 apr 2022, 20:42

Inte dåligt skjutet... Tror att han har tränat lite.

Men att det är möjligt med BBs är faktiskt imponerande!
jerico

Tack utdelade: 113 gång
Tackad: 100 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Luftpangarn (04 apr 2022, 22:21)

Inläggav Luftpangarn 05 apr 2022, 20:14

Hoppsan! Killen sköt 25m tavlan enhand innomhus - med öppna riktmedel!!! :shock: :shock: :shock: :thumbupp:
Luftpangarn

Inläggav Martin 02 nov 2022, 09:41

Luftpangarn skrev:När saker går VÄLDIGT snett. Man får ont i magen när man ser dessa händelser...(Handen på hjärtat, kan du gå ed på att fingret alltid är utanför varbygeln?)

Jösses?! :shock:
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 640 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Luftpangarn (02 nov 2022, 09:54)

Inläggav Luftpangarn 02 nov 2022, 10:34

Martin skrev:
Luftpangarn skrev:När saker går VÄLDIGT snett. Man får ont i magen när man ser dessa händelser...(Handen på hjärtat, kan du gå ed på att fingret alltid är utanför varbygeln?)

Jösses?! :shock:

Slutet på För att följa länken så måste du registera dig.

filmen ovan, känns väldigt aktuellt. Det är en rysk ammunitionsdepå som går i luften - i fredstid! Den typen av olyckor är inte helt ovanliga i Ryssland, så att de skyller olika krigsnederlag i ukrainakriget på olyckor, ligger nära till hands.
Luftpangarn

Inläggav Stinsen 02 nov 2022, 13:22

Är du nöjd med med din umarex racegun, förresten?
Stinsen

Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Inläggav Luftpangarn 03 nov 2022, 09:23

Ja, jag är mycket nöjd. Det är den första semiautomatiska pistol jag alls är nöjd med. Den har jag skjutit mycket med denna sommar. Och den var inte särskilt dyr. 150 Euro hos Sportwaffen Schneider. Det medföljande rödpunktssiktet är 10 MOA och riktpunkten är i största laget på längre avstånd & små mål. Så vill man, kan man ju köpa ett annat.

Dock är mitt problem att mina ögons brytningsfel - särskilt om jag är litet trött - inte ger någon symetrisk riktpunkt. Så jag funderar på att köpa ett kikarsikte för pistol. Det får väl bli till nästa sommar. :)
Luftpangarn

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Stinsen (07 nov 2022, 18:19)

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |