Är luftvapensport på fram marsch?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Är luftvapensport på fram marsch?

Inläggav Mackee 03 maj 2022, 17:24

Är luftvapensport på fram marsch? Ungdomar idag har inte samma intresse som man hade förr i tiden(hur många samlar på frimärken, fiskar eller bygger med mekano?), många bor i lägenhet och kan kanske inte heller utveckla skytte-intresset genom att skjuta med luftgevär i sin ungdom. Idag finns det kanske mycket annat som lockar ungdomar, tex Ipads och energidryck?

Hur ser det ut på tävlingarna idag jämfört med för 10 år sedan, är det fler som tävlar eller färre? Har inte aktiviteten på forumet minskat dom senaste åren? Men det kanske är mer en trend att man inte använder forum lika mycket idag.
Mackee

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 21 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: Löberöd och Björnstorp

Re: Är luftvapensport på fram marsch?

Inläggav börne 03 maj 2022, 17:36

Tävlar i fieldtarget & deltagarantalet har tyvärr minskat senaste åren, sen har väl såklart dom två senaste pandemi åren gjort sitt då det varit betydligt färre träningar/tävlingar så folk kommer ifrån det & hittar annat, verkar vara likadant inom många idrotter.

Dessvärre få ungdomar som hittat denna skyttegren, vi har träning för ungdomar i klubben men dom är rätt få & relativt nytt så dom har inte riktigt mognat för tävlingar ännu. Får hoppas det kommer så småningom & att dom själva kan dra med fler. Det behövs då FT är en "gubbasport" som det ser ut idag.

Vi har en tävling på söndag & där är det 7 debutanter anmälda vilket är kul att se, dock är deltagarantalet lågt med bara 18 anmälda mot 30-35st anmälda vid nåt tillfälle i Mörrum.

Edit: 2 som missat att anmäla sig så la in dom nyss, så 20st nu på söndag, lite bättre i alla fall :)
Senast redigerad av börne 04 maj 2022, 20:00, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Luftpangarn 04 maj 2022, 11:03

Luftvapensport har jag svårt att uttala mig om, då jag inte tävlar alls. Men frågan har nog fler svar idag, än för låt säga 40 år sedan. För det finns betydligt fler sätt att utöva skytte idag, än det fanns då.

Och vapentillverkarna verkar må förträffligt, och kommer ständigt ut med nya modeller. Till skilnad från tex modelljärnvägsbranschen, där antalet företag minskar. De läggs ner eller slås ihop. Märklin har gått i konkurs minst en gång, och blivit uppköpt två gånger. De som finns kvar, kommer med ytterst få nya modeller.

I de flesta utvecklade länder, är vapenlagarna betydligt mer begränsande, än de var förr. Men människor har genom alla tider varit intresserade av skytte, så det talar för att fler skjuter lufvapen idag, än de gjorde förr.

Varianter som inte ens existerade förr, är tex Airsoft, som utövas på flera sätt. Senaste tillskottet torde vara IPSC Action Air, som numera har internationella tävlingsregler.

Paintball är ju också helt nytt.

Luftskytte som vardagligt nöje, tror jag verkligen inte minskat. Kanske särskilt i Sverige, där hela 52% av befolkningen, bor i småhus! Och av dem som bor i lägenhet, är det säkert ett hyggligt antal som har ett sommarställe. Majoriteten svenskar har alltså tom egen mark att kunna utöva skytte.

Högre levnadsstandard, gör också att luftvapen blivit relativt sett, billigare. Det är inte samma lyx som förr. Och tex hade ingen kikarsikte, när jag var liten. Trots att vi hade det gott ställt i grannskapet.

Att döma av mina sommargrannar, skjuter särskilt grabbarna en hel del. Antingen jagar de varandra med airsoftvapen, eller så skjuter de luftgevär mot tavlor och köpta mål. En av mammorna deltar. (Min mamma var också road, liksom min mormor.)

Så luftskytte generellt, är definitivt inte på dekis. Varken i Sverige eller utomlands. Det är jag helt säker på.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav vettedax 04 maj 2022, 14:08

tror många har intresset men skjuter mest på tomten...som jag..just tävlingsverksamhet vet jag inte så mycket om...inget jag hör av kompisar....mina polare köper fina bössor ändå..bara för nöjes skull.....det är väl så att just skytte var en mycket större grej förr....nu finns det så mycket annat för ungdomarna att syssla med...men skytteintresset i klubb går nog ner...ser bara här i gbg...högsbos banor nerlagda helt...där fanns alla möjliga banor..allt....nu stängt...jakt däremot har ökat....har väl blivit en lyxhobby tror jag...
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Stinsen 04 maj 2022, 15:57

Hur lätt är det att hitta att field target ens existerar som sport i Sverige?

Jag tror att field target eller liknande skytteformer kunde växa enormt, om man marknadsförde sig lite.

Många man nämner det för verkar nappa och tycker att de låter roligt. En blandning mellan jakt och golf, två av våra största hobbys.
Stinsen

Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Inläggav börne 04 maj 2022, 16:29

Stinsen skrev:Hur lätt är det att hitta att field target ens existerar som sport i Sverige?

Googlar man "olika skyttegrenar" kommer denna länk längst upp.

För att följa länken så måste du registera dig.

Så rent omöjligt är det ju inte om en person vill ta reda på vad som finns för olika skyttegrenar inom Svenska Skyttesportförbundet, dock får man ju sen googla vidare på vad just field target är, så rent enkelt är det väl kanske inte för gemene man att få reda på att det finns. Krävs ju ett visst engagemang från vederbörande.

Tycker ärligt förbundet disssar oss, visst vi är få aktiva men dom bryr sig inte nämnvärt om att själva få ut att denna gren finns för att få upp intresset, det gjordes dock lite reportage i tidningen Svensk Skyttesport som man tyvärr inte får längre i början när vi kom med i förbundet. Men det är en del år sedan nu.

Jag lägger ut lördagsträningen inte bara här utan även på mitt Instagram & taggar det med #mörrum & #skjutbanorisverige så att vi ska synas om man kollar på vad som händer i Mörrum eller på dom Svenska skjutbanorna. Alla medel är ju till fördel för att sprida att det finns, syns man inte så finns man inte.

Tyvärr är det väldigt dåligt intresse för föreningslivet i det sönderstressade moderna samhället.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Stinsen 04 maj 2022, 19:22

Jag hade själv aldrig hört talas om field target för ett år sedan. Det var efter att jag köpt ett luftgevär och kommit in på detta forumet jag fick syn på det.

Du gör nog mer än de flesta för att få FT att synas Börne :thumbupp:

Tänk om man tryckt upp informationsblad om sporten och gett ut till återförsäljare av luftvapen, som de i sin tur skickade ut till kunder som gör beställningar. Det hade kunnat locka många nya skyttar.
Stinsen

Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Inläggav börne 04 maj 2022, 19:37

Stinsen skrev:Tänk om man tryckt upp informationsblad om sporten och gett ut till återförsäljare av luftvapen, som de i sin tur skickade ut till kunder som gör beställningar. Det hade kunnat locka många nya skyttar.

Jaguargruppen har haft ett reportage i sin tidning, så helt ovetande är ju inte i alla fall jägarna om dom läser tidningen. Men kunde ju finnas mer av sånt här & som du säger hos LV handlarna.

Kapten Kamin skrev & jag bidrog med lite bilder :)

börne skrev:
gubbe skrev:Inte Skyttesport förvisso men ändå positivt.
Goa gubbar i Jaguarmagasinet nr 3. :)
För att följa länken så måste du registera dig.

Tjohoo... Kul att äntligen få se det i tidningen. Har ju bara sett texten & dom bilderna som skulle va med.

Kapten skrev & jag bidrog med några av fotona, hoppas det kan locka nån :)

Två från Onsala som är rätt gamla, tror dom är från 2014-2015 både på Thorgus & janned. Valde inte bilder på fetebössor utan höll det på en "jägarmässig" nivå vad gäller stilen på bössorna. Ett från gubbes tävling 2020 på själva fallmålet, sen Leopold uppe på Johannas skyttefest 2016 med sin super tunade Kines.

Bra skrivet av Fredrik :Thumbupp:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Stinsen (05 maj 2022, 06:58)

Inläggav Nitro 04 maj 2022, 20:46

Då jag även gått med i Tollarps skyttklubb för att ha tillgång till att skjuta in studsaren på närma håll så har jag bjudit in medlemmar i klubben att antingen delta som debutanter eller för att se hur det hela fungerar på kommande tävling i Skättilljunga.

Har man inte alls tränat det eller vet hur det fungerar så är det nog inte så lätt. Men jag hoppas att några kommer för att se hur det går till och kanske blir intresserade.

Har dock förstått det som att de flesta medlemmar i klubben är jägare som bara använder banan för inskjutning av sina studsare, så vi får se.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2265 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Inläggav BsaR10 05 maj 2022, 10:18

vettedax skrev:Högsbos banor nerlagda helt...där fanns alla möjliga banor..allt....nu stängt...jakt däremot har ökat....har väl blivit en lyxhobby tror jag...

Jag skjuter varje vecka i Högsbo. Om en vecka öppnar krut och 50 meters banorna.
Jag är nybörjare och hittade detta ganska lätt.
BsaR10

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110

Inläggav Martin 05 maj 2022, 16:14

Skulle de inte stänga Högsbo?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 640 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav vettedax 05 maj 2022, 16:28

Martin skrev:Skulle de inte stänga Högsbo?

Skickat från min SM-G991B via Tapatalk

högsbo skulle stängas 2018 för bostadsbygge.....tror de kulle flytta till kallebäck...där sköt vi ofta på polisens bana...vänster sida kallebäcksbacken om man kör uppför....var å kolla på högsbo för två år sedan å då såg det nedstängt ut...åtminstone delen för pistol å luft.....men det kan ju blivit ändrat..
vettedax

Inläggav BsaR10 06 maj 2022, 07:26

Högsbo är lovade att kunna fortsätta tills Nybygget i Kallebäck är klart.
BsaR10

Inläggav vettedax 06 maj 2022, 12:59

BsaR10 skrev:Högsbo är lovade att kunna fortsätta tills Nybygget i Kallebäck är klart.

vet du om luften å pistolskyttet är igång.
vettedax

Inläggav BsaR10 09 maj 2022, 08:23

vettedax skrev:
BsaR10 skrev:Högsbo är lovade att kunna fortsätta tills Nybygget i Kallebäck är klart.

vet du om luften å pistolskyttet är igång.

Det har varit igång tills förra veckan. Nu drar visst krut säsongen igång och tar plats. Men några 10 meters banor ska visst finnas. Jag vet mer nästa vecka.
BsaR10

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat