Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
sexskjutarn skrev:Det finns inget enklare och mer logiskt än dom metriska gängorna.
Så varför göra det svårt, och av vilken anledning, vem kan vilja något sådant och vad är tanken bakom detta.
Daniel skrev:Har sett i en dokumentär att amerikanarna har testat det metriska systemet men det blev kalabalik och togs bort fort.
nån annan kanske har mer information om detta.
läsbar länk
För att följa länken så måste du registera dig.
sexskjutarn skrev:Och för att vapensmeden ska lyckas svarva egna gängor, krävs att pipan är mjuk.
mathewsbow skrev:sexskjutarn skrev:Och för att vapensmeden ska lyckas svarva egna gängor, krävs att pipan är mjuk.
Det var bland det mest okunniga påstående jag hört.
Vi både svarvar, gängar och fräser obehindrat i upp till 56 RC, även bearbetning i upp till 62 RC dock då ej gängning (och då är stålet så hårt att du repar glas med det!)
Det handlar bara om rätt maskiner (kvalitet-stabilitet) och rätt verktyg!
Jag vet flertalet lågprisbössor tillverkade av så dåligt stål att i västvärden skulle man inte ens göra armeringsjärn av det!
RoLig skrev:sexskjutarn skrev:Det finns inget enklare och mer logiskt än dom metriska gängorna.
Så varför göra det svårt, och av vilken anledning, vem kan vilja något sådant och vad är tanken bakom detta.
![]()
Man blir helt mållös av alla dina teorier o slutsatser om pipor, material, vem som tillverkar vad och varför....osv..
![]()
Men jag håller med dig om en sak....ett metriskt gängsystem är mycket mera logiskt. Du får väl ställa frågan på nåt amerikanskt forum..hur dom kan vara så korkade att dom fortfarande använder tumsystem..
marhol skrev:Hardturning. Svarvning i härdat alltså.
För att följa länken så måste du registera dig.
marhol skrev:Luftgevärspipor ÄR mjuka och jag antar (utan att veta) att det beror på att det inte är så hög belastning på dom, dessutom så blir det troligtvis inte lika högt tryck i dom som på ett krutvapen.
Kan ha fel, rätta mej gärna isf.
marhol skrev:Luftgevärspipor ÄR mjuka och jag antar (utan att veta) att det beror på att det inte är så hög belastning på dom, dessutom så blir det troligtvis inte lika högt tryck i dom som på ett krutvapen.
Kan ha fel, rätta mej gärna isf.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst