Parabellum ammunition?!?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Parabellum ammunition?!?

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2022, 12:25

The name Parabellum is derived from the Latin motto of Deutsche Waffen- und Munitionsfabriken (DWM), ”Si vis pacem, para bellum”, "If you want peace, prepare for war". (9x19mm, kallas även "Luger".)

Jag föreslår modernare medeltidslatins uttal av ”c” som mjukt, och inte hårt likt äldre klassiskt uttal ”k”. Om någon här har läst latin, vilket jag inte gjort, kanske du har en mer kvalificerad åsikt? Jag vet inte om devisen är uråldrig, eller formulerats de senaste hundratals åren. Det påverkar ju vad rimligt uttal bör vara, tycker jag.

Sådant här kan sätta myror i huvudet på mig. Å ena sidan, vill jag uttala den romerske senatorn Cato (d.ä) namn hårt. Mannen som tjatande avslutade vatenda djäkla inlägg i senaten, oavsett debattens ämne, med orden "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam" / ”För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras”. (Vilket så småningom, om än efter Cato's död, gjordes förfärande grundligt. Allt jämnades grundligt med marken, alla män dödades, och kvinnor och barn såldes som slavar.)

Men å andra sidan vill jag uttala Caesar mjukt. Men då misstänker jag att man missar kopplingen till tyska ”Kaiser”, som ju faktiskt hävdade att han var ”Kaiser des Heiligen Röhmiches Reich”, om jag kommer ihåg rätt. Historien bakom detta är litet långsökt, men farao så mer grundad, än svenska regenters hävdande att de är ”Svear, Götar och Vendes Konung” från Gustav Wasa, fram till 1972. Vid det laget var ”Vendes” kanske inte vad man ville skryta om, för det verkar historiskt handla om Vandalerna, som brände ner Rom. ;-D

Rätt komiskt att tänka sig att Gustav III hävdat att han var kung över vandalerna. Han som verkligen älskade antiken. :-)

Men vi kanske borde introducera någon ”Vender” ammo? Vi har ju som bekant ett djäkligt bra vapen ”Carl Gustav”. (Ukrainarnas tackvideo för senaste vapenleveransen, var riktigt rolig, där bland annat Kungen tittar Putin i ögonen. Typ ”Eat shit, motherfucker!”)

Eftersom det varken är kul eller ofarligt att bryta is med egen lite båt, har jag funderat på om jag borde avsluta alla inlägg i diskussionerna om min ö med: ”För övrigt anser jag att vi bör ha en vinterbro.” Tyvärr är jag mycket osäker på hur många som fattar referensen. Men jag är övertygad att det lär bli en bro i framtiden någongång. För fler och fler stödjer min ide, efter 20 års tjat. Men det kan bli efter min död. Suck.

Denna utläggning sattes i rullning av en hårdrockslåt, där ”parabellum” förekom. ;-D

P.S. Om man nu inte skjuter prick på tomhylsorna, är förstås hela denna tråd en smula OT. :lol:
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Parabellum ammunition?!?

Inläggav börne 07 jul 2022, 16:09

Helvete.... Jag kommer aldrig få tillbaks den tiden jag slösade på att läsa detta inlägg :x
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2022, 16:24

börne skrev:Helvete.... Jag kommer aldrig få tillbaks den tiden jag slösade på att läsa detta inlägg :x

Ingen fara Börne! Du är inte ensam om att ägna ditt liv åt till synes meningslösa saker. Allt vi sysslar med är rätt lika meningslöst på vägen ner i evighetsvila i en grop. Vad vi sysslar med på vägen, är mer eller mindre frivilligt. Det här forumet tillhör bestämmt de helt meningslösa livsaktiviteterna, om man tänker på akut överlevnad.

Jag vill mer än att överleva.

Tex gillar jag något man definitivt varken kan äta eller dricka - musik! Försök förklara "meningen" med musik!
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav XXL 08 jul 2022, 08:42

Luftpangarn skrev:Jag föreslår modernare medeltidslatins uttal av ”c” som mjukt, och inte hårt likt äldre klassiskt uttal ”k”. Om någon här har läst latin, vilket jag inte gjort, kanske du har en mer kvalificerad åsikt? Jag vet inte om devisen är uråldrig, eller formulerats de senaste hundratals åren. Det påverkar ju vad rimligt uttal bör vara, tycker jag.

Sådant här kan sätta myror i huvudet på mig. Å ena sidan, vill jag uttala den romerske senatorn Cato (d.ä) namn hårt. Mannen som tjatande avslutade vatenda djäkla inlägg i senaten, oavsett debattens ämne, med orden "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam" / ”För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras”. (Vilket så småningom, om än efter Cato's död, gjordes förfärande grundligt. Allt jämnades grundligt med marken, alla män dödades, och kvinnor och barn såldes som slavar.)

Men å andra sidan vill jag uttala Caesar mjukt. Men då misstänker jag att man missar kopplingen till tyska ”Kaiser”, som ju faktiskt hävdade att han var ”Kaiser des Heiligen Röhmiches Reich”, om jag kommer ihåg rätt.

Om inte C genomgående uttalas som K så är den andra varianten att C uttalas som S framför mjuk vokal (e, i, y, ä, ö) och som K framför hård vokal (a, o, u, å).
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL

Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Luftpangarn (08 jul 2022, 12:04), XY1 (08 jul 2022, 12:46)

Återgå till Ammunition