Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Helvete.... Jag kommer aldrig få tillbaks den tiden jag slösade på att läsa detta inlägg
Luftpangarn skrev:Jag föreslår modernare medeltidslatins uttal av ”c” som mjukt, och inte hårt likt äldre klassiskt uttal ”k”. Om någon här har läst latin, vilket jag inte gjort, kanske du har en mer kvalificerad åsikt? Jag vet inte om devisen är uråldrig, eller formulerats de senaste hundratals åren. Det påverkar ju vad rimligt uttal bör vara, tycker jag.
Sådant här kan sätta myror i huvudet på mig. Å ena sidan, vill jag uttala den romerske senatorn Cato (d.ä) namn hårt. Mannen som tjatande avslutade vatenda djäkla inlägg i senaten, oavsett debattens ämne, med orden "Ceterum/Praeterea censeo Carthaginem esse delendam" / ”För övrigt anser jag att Kartago bör förstöras”. (Vilket så småningom, om än efter Cato's död, gjordes förfärande grundligt. Allt jämnades grundligt med marken, alla män dödades, och kvinnor och barn såldes som slavar.)
Men å andra sidan vill jag uttala Caesar mjukt. Men då misstänker jag att man missar kopplingen till tyska ”Kaiser”, som ju faktiskt hävdade att han var ”Kaiser des Heiligen Röhmiches Reich”, om jag kommer ihåg rätt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst