Gamo G-1200 Co2 den bästa plinkingbössan någonsin?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gamo G-1200 Co2 den bästa plinkingbössan någonsin?

Inläggav Tempest 17 jul 2022, 13:27

Satt och tittade på Tradera och såg en Gamo G-1200, slog till direkt och köpte den och monterade ett rödpunktsikte, den var i nästan nyskick och har nog bara skjutit de Gamodiaboler som troligen ingick vid köpet på 90-talet och ca 300 Dogg match som förbrukats i burken som medföljde bössan. Jag var ute efter en snabbskjutande bössa MED precision och det finns nog inget gevär med single action mekanism som slår 1200:an, det är en pumprepeter med kort slaglängd och det går alltså att mata på utan att släppa målet med siktet alls vilket ger otroligt snabb eldhastighet med behållen precision. Jag hade skaffat en elektrisk kulfång "moving target" sen förut och det är inga problem att följa upp missade skott innan målet försvinner, faktum är att kulfången går för sakta på högsta hastighet och 10m! Det enda som jag behövde åtgärda på bössan var den hemska avtryckaren som hade vassa längsgående räfflor som skar in i pekfingret och att justera avtryckarstoppet, avtryckarbladet är av plast så en halvrund fil löste det problemet och avtryckarstoppet är mycket primitivt men effektivt, en liten sprint som ligger lös i avtryckarfjädern, en längre sprint löste problemet med det lite för långa avtrycket. Jag får ut 60 bra skott på en 12g kolsyrepatron och det är som det ska med den bössan, jag har inte skjutit den i kronografen men den ligger gissningsvis på ca 7-8 J. Det som underlättar mycket vid omladdning av det fasta magasinet är att man kan ta av täckluckan över magasinet som sitter på höger sida och försiktigt hälla dit diabolerna i rännan ifrån "snabbladdare" som jag tillverkat av gamla tuschpennor som jag kapat ner så att de rymmer precis 12 flatnosade diaboler vända med nosen uppåt. Diabolerna ska vara korta och flatnosade, max 5,2mm långa för att undvika att laddblocket fastnar och läste en gammal recension här på forumet att RWS Hobby passade bra, köpte 4 askar och upptäckte att de blivit för långa nuförtiden, de medföljande Dogg Match matar perfekt, likaså RWS Meisterkugeln, Gamo 4,5mm blyrundkulor matar också bra såklart men de sprider mer än Dogg matckulor. Gamo G-1200 kan nog bara utmanas av Umarex bygelrepetergevär när det gäller "skojskytte" men de tillverkas inte sen 90-talet så dyker en upp så gäller det att slå till direkt!
Tempest

Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
jerico (17 jul 2022, 17:27), gubbe (17 jul 2022, 19:08), Luftpangarn (20 jul 2022, 07:51)

Re: Gamo G-1200 Co2 den bästa plinkingbössan någonsin?

Inläggav Oden 18 jul 2022, 19:53

Kan bara hålla med! En mycket trevlig bössa som leverera god precision. Har även nästa modell Gamo Extream som oxå är en pumprepeter, har visserligen betydligt högre utgångshastighet men är alls inte lika trevlig att skjuta med. Så vill man ha en trevlig co2 plinker är absolut G1200 ett bra alternativ :thumbupp:
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gamo G-1200 Co2 den bästa plinkingbössan någonsin?

Inläggav Luftpangarn 20 jul 2022, 10:32

Vinkelhastigheten på målet blir mycket större, om avståndet minskas. Då blir det mer motion! :-) Och tycker man då att målet är för stort, går det förhoppningsvis att minska? (Jag ser en älgbana framför mig, men är det kanske något annat?)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |