Jag har faktiskt skjutit litet liggande med min bygelrepeter. Det föll sig naturligt att också göra det, då jag har två hopsydda filtar som underlag att fånga upp hylsorna, så de inte försvinner i gräset. Det var rätt kul och ny upplevelse, för man måste lägga en bygelrepeter på sidan, för att ha utrymme att spänna ut repeterbygeln tillräckligt. Jag kände mig omedelbart förflyttad till någon scen ur en westernfilm, där skytten ligger ligger bakom någon klippkant eller sten.
Jag sköt jag nog 90% liggande. och 10% knästående, när jag var liten. Mitt Diana 35 var nämligen alldeles för tungt för lilla klena pojkversionen av mig, för att jag skulle klara stående ställning. Jag borde nog haft ett mindre och lättare gevär. För när jag sköt kompisarnas lätta pojkversioner av Diana, passade jag just på att skjuta stående.
När jag tävlade ett år i USA med svartkrutsgevär, omfattade varje "omgång" tre serier, vardera liggande, knästående, samt stående. Känns egentligen mycket naturligt, tycker jag.
Jag tror gubbar med mage tycker liggande är litet obekvämt...
Skjuta från bänk är helt och hållet ett nytt "gubbfenomen" för mig. Jag blir mer och mer bekväm med åren.

Och så vill man ju ha någonstans att ställa ölen!

Har man sällskap, är det ju också trevligt om alla sitter runt bordetm och den som står på tur att skjuta, gör det från kortsidan.
Jag reagerade på TV nyheterna, när de för någon månad sedan interbjuade några pojkar och flickor, med anledning av de högre uppvärmningskostnaderna, huruvida det var viktigt att också kunna skjuta innomhus. En ung pojke förklarade att det var mycket viktigt, för den allra mesta träningen under året, sköt de innomhus. I bakgrunden låg de sommarklädda flickorna och pojkarna med sina .22lr gevär och pangade på. Jag blev alldeles varm innombords, och tänkte på alla tusentals skott jag sköt liggande i deras ålder.
Nä, nästa säsong får jag skärpa mig, nu när du säger det, och skjuta en del liggande!

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.