FX Royale 400 byggkvalitet?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Royale 400 byggkvalitet?

Inläggav Plink 29 dec 2022, 16:47

Hej!

Nybliven ägare till ett nytt FX Royale 400 .22 (mitt första pcp).
Efter att ha skjutit en ask JSB Exact Jumbo 15,89gr så tyckte jag att varje skott "hördes" olika när min gamle far sköt igenom ett magasin.
Jag körde ett magasin (ca 1 skott per minut) igenom min pip-chrono (Combro 4) vid 200bar och noterade väldigt olika hastigheter ca 30 m/s upp och ner.
Tänkte inte mer på det.

Nu har jag precis fått hem en picatinny att montera fram på kolven så jag kan ha en bipod (vill inte ha tubklämma).
1. Skulle skruva ut skruven till kolven... satt så in i %#"/%... när den väl lossnade så var det fästet ur blocket som lossnade och 210bar flög ut. Kan lugnt säga att undertecknad blev smått lös i magen av den något oförutsedda händelsen. Kolvskruven var felgängad i fästet, lyckades få ut den med skruvstycke med plastbackar och muttertång. Blev ny insexskruv och renoverade gängan i fästet. Alles gut. Visst om man ska vara petig skulle jag kanske skruvat av tuben först, men tycker inte detta ska behövas för att ta av kolven.

2. Något besviken av ovanstående fadäs tänkte jag nu gå igenom hela bössan. Hämtade sprängskiss på nätet och började plocka ner allt som jag vågade mig på.
Vad jag fann var inte så kul. Rikliga mängder aluminiumspånor i princip överallt jag skruvade. Och då har jag ännu inte varit överallt, speciellt inte där det är förseglat, och jag kan tänka mig att det är där det behövs rengöras mest.
Jag rensade gängor, blåste ur, fettade in i gott och väl nån timme innan jag satte ihop allt igen.
Efter 25 minuters pustande och frustande (japp FX handpump ) hade jag fått upp trycket till 210 bar. (nån form av minikompressor blir nog nästa inköp)

Nu skjuter den riktigt jämnt. Och låter likadant varje skott.

Är detta något känt fenomen? Har annars bara hört gott om FX.

FX Royale 400 .22 Syntet / Hawke Airmax 30 SF 6-24x50
Weihrauch HW97kt Black Line-STL .22
Fég/Relum Tornado LG14 .177 / Hakko 4x20
Användarvisningsbild
Plink

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: hw97kt

Re: FX Royale 400 byggkvalitet?

Inläggav Leopold 29 dec 2022, 22:23

Jag har inte skruvat något särskilt på vår FX Royale 400 cal .177 fullfartsutförande, med fabriksmonterad regulator. Enda jag gjort är att anpassa den för att hamna på 16 J vilket betydde att köra läge 3 och med nästan helt utskruvad hammarfjäder dvs rätt låg kraft på den.

Favoritkula som träffar där det ska alltid och matar konsistent med magasinet är JSB Heavy. Chrono-mätningar ger minimal standardavvikelse, relativt okänsligt även i olika temperaturer.

Som sagt, inte haft anledning att pilla isär den eftersom den håller luften fint och fungerar extremt förutsägbart med ett mycket bra avtryck (som jag pillat litet på men enbart småjusteringar).
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Stinsen 29 dec 2022, 23:18

Låter inget vidare. Så ska man inte behöva hålla på med en ny bössa.
Jag hade en Royale tidigare och den skruvade jag mycket med. Inte för att det behövdes utan för att jag var nyfiken.

Tyckte att den var välgjord överlag!
Stinsen

Tack utdelade: 158 gång
Tackad: 72 gånger i 46 inlägg
Luftvapen favorit: Hw98

Inläggav börne 30 dec 2022, 00:11

Är ju ingen hit med skräp i en PCP bössa. Skulle ju egentligen reklameras kan jag tycka. Hoppas det inte strular längre fram.

Man blir sjukt frustrerad när nya saker inte fungerar som det är tänkt.

Enda gången jag varit med om liknande var med en helt ny AA Galahad R som självtömde genom ventilen bara använd 2 - 3 gånger där Tobbe hittade nåt skit i systemet, vi snackar skitlitet som fastnat i hammarventilen & det räckte inte att ta bort det då det lämnade ett litet märke, han slipade in ventilen mot tätningsytan men började tyvärr läcka igen efter ett tag & han bytte då hela ventilblocket för en rejäl slant. Tur garantin tog det trots att jag inte hade köpt den av Hurricane utan fått den direkt från Air Arms.

Bara fylld från dykflaska med helt ren luft så nåt har ju funnits kvar sedan tillverkningen.

Så hoppas det inte finns mer skit kvar som kan leta sig till ställen där det ställer till det, en PCP bössa mår inte bra med löst skit i systemet.

Jag la ut en film i Youtube tråden nyligen från FX fabriken & där talar dom om att dom hela tiden kollar bakåt i ledet i produktionen så inget sådant ska missas, men tydligen gör det det ibland när man hör om din.

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6299 gånger i 2490 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Plink 30 dec 2022, 12:03

Ja, får ju hoppas det var en engångsföreteelse. Jag har några bekanta som kör FX och kvalitén där har varit hur bra som helst. Aldrig nåt problem.
Jag älskar Royalen annars, riktigt tyst och fin. Nu skjuter den i princip hål i hål på 20 meter.

FX Royale 400 .22 Syntet / Hawke Airmax 30 SF 6-24x50
Weihrauch HW97kt Black Line-STL .22
Fég/Relum Tornado LG14 .177 / Hakko 4x20
Användarvisningsbild
Plink

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: hw97kt

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |