pb81 skrev:Körde upp till Tobbe idag. De flesta modellerna kändes ju sjukt najs. Lutar nog åt P226 eller Glock 17 gen4 i 4.5mm
Jag vet inte vilken tillverkare, kanske Cybergun / kanske KWC (vill minnas de är samma), eller om det är Sig Sauers egna du tittat på. Jag håller med om att de är jättenajsa att hålla i handen. Den ena modellen har fast pipa (vill minnas den även är räfflad) och går inte att field strippa, vilket ju mekaniskt sett är lovande. Den andra är egentligen byggd för softair, och man har helt enkelt fäst in pipan med en gjuten mjuk gummibussning vad gäller 4,5mm versionen. Båda har skramlig mantel, så det justerbara siktet är något slags justering av statistisk spridning. Men grundproblemet är att ingen av dem har en 99% spridning mindre än en colaburk, på mer än 4-5 meter.
Om du är nöjd med det, kan du få köpa min KWC P226 X-five för 200 spänn, inklusive 2 magasin. Den ligger i delar, och eventuellt måste du köpa en ny Cybergun/KWC picka till magasinen, för att ha kul.
För min del är jag fullständigt ointresserad av "skjutvapen" med den typen av "precision". Så nästa pistol kag köpte, var Artemis CP1-M - med vänsterbolt! Vänsterbolten uppskattade jag verkligen! Den har utmärkt precision, men Artemis magasinen strular något vansinnigt. Med enskottsadaptern som man ju får med, är det en helt opremlematisk jättebra picka för en ynka tusing!
Bara just jag dock, är inte helt nöjd med kolven och siktena. Men jag har inte läst eller hört en enda annan människa klaga på det!
Men sedan kunde jag här på forumet köpa en Röhm Twinmaster. för två tusen. Det är nog fan det bästa luftvapenköp jag någosnsin gjort! Forumsmedlemmen skulle gå upp till 15-20 tusen kronors klassen, så han är rimligen en djäkligt bra skytt. Någon vecka efter köpet pratade vi med varandra, och enades om att trycket i single action är helt acceptabelt. Den fingerformade kolven och det justerbara handlovsstödet, gör att pickan sitter som gjuten, och likadant varje gång. Åttaskottsmagasinet för double action, gör dock trycket alldeles för tungt. (Tänkt för snabbskytteträning.) Den här pickan får man typ kränga ur mina likstela fingrar, den dagen det vankas.
Begär att provskjuta mot tavla, innan du köper! Eller gör som jag, köp tre pistoler samtidigt från Cabom, provskjut 20 skott, och returnera de du inte gillar. OBS! Var mycket varsam med FÖRPACKNINGARNA och förstås också vapnen. Cabom måste ju kunna sälja puffrorna till någon annan, om inte du behåller dem. (I USA tar vissa företag 20% "restocking" avgift på returer. Och min erfarenghet som bla grundare av Teknikmagasinet, är att en skadad förpackning kan kräva 25% rabatt för att varan skall vara säljbar igen, fast jag vet att kunden bara haft den hemma en enda ynka dag. Hen var bara inte försiktig med att öppna kartongen försiktigt.Så det är ett tips - öppna kartonger jätteförsiktigt, så kommer ingen butik neka dig byte eller pengar tillbaka!)
Jag tycker vapenrepliker är kul, men replikgrejen skiter jag egentligen i vad gäller jakten på en semiautomatisk pistol. Youtubefilmer, där man hakar upp sig på stämplar och text på vapnet, är för mig fullständigt helknasiga. Men jag fattar, de flesta köper dessa vapen som repliker - som till nöds även går att skjuta en colaburk med. Standardmåttet för precisionen är tydligen 6-8 meter. Det finnst tom måltavlor med en colaburks siluett tryckt över ringtavlan.
Men för mig handlar det om att hitta en semiautomat - med precision! Bästa resultatet hittills - under 10'000 kronor - är UX Race Gun.
Men ja, jag vill fortfarande ha något bättre. Jag har kollat litet på original krutversioner i .22 kaliber - för ammunitionskostnadens skull. Är man luftvapenskytt, är man ju van att utan sneglande skjuta tills man tröttnar för den här gången.
Men med krutvapen följer ju också dessutom en hel annan cirkus. I Stockholm är det tom så djävligt, att de flesta pistolskytteklubbar inte alls välkomnar nya medlemmar, så chansen till licens är liksom djävligt trög från första början.
Sedan gillar ju jag att kunna skjuta närhelst andan faller på, hemmavidm eller på stranden. Låna ut puffran till grannar - varav en del har noll koll på skytte, medans en annan kanske varit ansvarig för inskjutning av sikten i en polsk pansardivision! (Han körde den berömda 3-skotts inskjutningen på ett av mina kikarsikten.

)
Jag gillar dessutom att dricka öl, vin och kanske grilla korv i solnedgåmgen på stranden, när man skjuter. Funkar inte riktigt med .22lr. Eller för den delen luftvapen med hög effekt. (Mitt Hatsan AT44-10 i 4,5mm smäller som .22lr om jag använder luftmagasinstuben med FAC vetil. (Tror den ger top 40J)
Dessutom blir det ett djävla 5 gånger mer pumpande med hög effekt. Så jag använder av flera skäl aldrig luftmagasinstuben med FAC ventil. (Funderar på att sälja den.) Och i 7,5Joule är det däremot kanske det tystaste vapen jag har! Jättenajs och vilsamt att skjuta, om inte geväret också var rätt tungt för min smak. Sedan är jag jättetramsig. Jag tycker framstocken är fult fyrkantig. Jag tycker tom att hela geväret är skitfult, sånär som på att stocken är äkta valnöt. Men ser det ut så här, hjälper det inte mitt estetiska sinne.

(Jag älskar den ställbara bakkappan. Fan vad den hjälper! Så just den gummibiten retar jag mi inte på... ha ha.

)
Det här var ett yvigt inlägg om saker att tänka på med luftpistoler och skjutvapen generellt. Var och en tar med sig det som kanske passar att själv fundera på.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.