Hur länge håller en cylinder?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Hur länge håller en cylinder?

Inläggav vettedax 18 okt 2024, 11:31

Jo men visa mig en vattenaskiljare som skulle fixa det. Inte ett filter nu
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 293 gånger i 250 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav vettedax 18 okt 2024, 12:02

Så här ser mitt filter ut på min kompressor., men fukten släpper jag ju ut genom luftningen på kompressorn.
För att följa länken så måste du registera dig.

vettedax

Inläggav groda 18 okt 2024, 12:55

vettedax skrev:Nä bara undrar för jag köpte en FX2000 år 2000 å har alltid pumpat den för hand med FX pumpen, förra året bytte jag packningar i bössan efter 23 år men kunde inte se nån som helst åverkan inne i bössan faktiskt... Jag har ju pumpat den otaliga gånger.

Hade en fx webley 2000 i många år sålt den,men kollade tuben som ny inuti,använt både pump o dykflaska för påfyllning,inga problem,nuvarande ägare skjuter med den än idag,så oroa sig behöver man nog inte
Användarvisningsbild
groda

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 13 gånger i 13 inlägg

Inläggav Captain Beefheart 18 okt 2024, 15:37

börne skrev:Men som redan nämnts håller jag med Chris att hur många tillfällen där en PCP tub sprängt har man läst om!?

Bara att skjuta & va glad, är man orolig av sig är det ju bara att öppna tuben & inspektera den.

Som börne säger så är ju trådens fråga utredd.

vettedax skrev:Så här ser mitt filter ut på min kompressor., men fukten släpper jag ju ut genom luftningen på kompressorn.

För att tillföra något om fuktavskiljning så ser vår kompressor ut så här

Den högra pillerburken ska torka luften före komprimering och dom guldfärgade burkarna till vänster är olje- och vattenavskiljare. Hur bra det fungerar vet jag inte än. Nu är det fredag med en efterjobbet-öl i fåtöljen :-) :cheeRs:
Önskar köpa:
VZ47 med helstock
VZ35
Tidigt BSA luftgevär
Webley luftvapen före 1970
Haenel mod 33 Sport
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 68 gång
Tackad: 83 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Nybro PK

Inläggav Breezy 20 okt 2024, 16:07

Det är svårt att undvika fukt i komprimerad luft, om luften har 50% luftfuktighet (ett normalt värde inomhus i Sverige), så ökar partialtrycket för vattenångan när trycket höjs. Vid 200bar har man fällt ut en hel del vatten, det är ganska lätt att avskilja, men den resterande luften har 100% relativ luftfuktighet vid den ganska höga temperatur som då finns i tuben.

När temperaturen i tuben lägger sig kommer fukt kondensera ut på tryckkärlets väggar.

För att ta hand om det här kondenserade vattnet har man oftast blåsning av botten på trycktanken på kompressorn efter en viss tid, eller när vattennivån blivit tilräcklgit hög. En kondensatfälla efter kompressorn tar hand om vatten i vätskefas, men inte den 100%-iga luftfuktigheten, för det behöver man en kyl- eller kem-tork. Dom flesta dyk-kompressorer antar jag har detta för att skydda dyktuberna.

Det är ganska små mängder vatten det rör sig om, och tuberna är oftast gjorda i något hyfsat motståndskraftigt material, så jag skulle inte vara alldeles för orolig. I industrin har jag för mig att tryckluftskärl där volym x tryck är större än 1000 måste undersökas invändigt med regelbundna intervall.

Bild
Breezy

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka Breezy för detta inlägg
Captain Beefheart (20 okt 2024, 16:57), Chris (20 okt 2024, 18:03), Helikopter (21 okt 2024, 10:09), Luftpangarn (22 okt 2024, 23:36)

Inläggav Captain Beefheart 20 okt 2024, 17:56

Tack! det var en mycket bra förklaring :Thumbupp:
Önskar köpa:
VZ47 med helstock
VZ35
Tidigt BSA luftgevär
Webley luftvapen före 1970
Haenel mod 33 Sport
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 68 gång
Tackad: 83 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Nybro PK

Inläggav Helikopter 21 okt 2024, 10:14

Om man har fått in vatten i tuben kunde man kanske skjuta tomt rakt uppåt. Då borde ju vätskan blåsa ut när ventilen öppnas...
Helikopter

Tack utdelade: 50 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Inläggav vettedax 21 okt 2024, 10:37

Synd man inte kan mäta i tuben.
vettedax

Inläggav Pryltokig 21 okt 2024, 12:21

Som Chris skriver kan luft maximalt innehålla en viss mängd fukt och denna mängd minskar snabbt med temperaturen.
Min filosofi är således att bara fylla mina dykflaskor på vintern, då det är så kallt som möjligt. (Jag fyller aldrig direkt i vapnen).
Luften inomhus är följaktligen mycket torrare på vintern men om man är hardcore så kan man ju hänga ut en insugningsslang
genom ett fönster eller liknande.

Exempel. Vid +30 kan luft maximalt innehålla 30g vatten/m3 men vid -10 är max ca: 3g/m3, dvs. 90% bort INNAN ev. fuktfilter.
Sämsta lösningen ur fukthänseende torde vara att fyll direkt i vapnen sommartid och generellt har en fotpump mindre fuktavskiljning
än en kompressor.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav vettedax 21 okt 2024, 13:15

Jo jag förstår.. Man skulle kunna testa luften som är komprimerad till 250 bar å släppa ut den i tex en plastpåse å sen mäta där.. själv tror jag att luft som är komprimerad till 250 bar tex är väldigt torr. å att fuktigheten kondenserar i av luftningen innan den går ut i slangen. fukten kommer inte så långt helt enkelt.
vettedax

Inläggav Chris 21 okt 2024, 20:22

det här:
vettedax skrev:Jo jag förstår..
passar inte riktigt ihop med det där:
vettedax skrev: ... själv tror jag att luft som är komprimerad till 250 bar tex är väldigt torr. å att fuktigheten kondenserar i av luftningen innan den går ut i slangen. fukten kommer inte så långt helt enkelt.

:wink:
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 255 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Inläggav Helikopter 23 okt 2024, 11:11

Jag försökte fördjupa mig i fukt och höga tryck. När man komprimerar luft i en cylider får man ju också in mer vatten per voylmenhet. Temperaturen stiger samtidigt så att vattnet kan finnas i ångform. Men när cylindern kallnar nås daggpunkten mycket tidigare och vatten kondenserar ut. Tog hjälp av ChattGPT för en beräkning. 20 C varm luft får maximalt innehålla 1 % relativ fuktighet och den inte skall bildas kondens i en cylinder som fyllt till 200 bar och sedan kyla ner till 20 C igen. Kall torr uteluft hjälper till med är då inte tillräckligt utan luften måste torkas mer under påfylnningen.
Helikopter

Inläggav vettedax 23 okt 2024, 13:09

Ok.. Vi komprimerar vanlig luft 200 gånger i ett rör? Då borde ju röret drypa av fukt ju?
vettedax

Inläggav vettedax 23 okt 2024, 13:25

kul diskution detta ju.. Jag tänker så här, om du luftar bromsarna på en bil så söker sig alltid luften längst ut från komprimeringsstället. Å där sitter luftningsnippeln. förut luftade man bromsarna genom att bygga upp tryck med pedalen å nån öppnade nippeln.. tänker lite att fukt beter sig liknande å samlas i änden liksom. Å där sitter våran ventil på tex FX pumpen..
vettedax

Inläggav Helikopter 23 okt 2024, 17:55

vettedax skrev:Ok.. Vi komprimerar vanlig luft 200 gånger i ett rör? Då borde ju röret drypa av fukt ju?

Ja om luftfuktigheten (relativa) vore i relation till volymen, men det är det inte! Den är i relation till vikten! Men det gäller tydligen bara vid måttliga tryck, vid riktigt höga tryck blir livet mer komplicerat. Men en slutsats man kan dra är att om man fyller upp med fuktig luft så kan den kondensera ut i vatten i tuben när den kallnat efter påfyllning.

Jag blåste ur mina Hatsantuber med venitlen nedåt och och det var torrt!

Kommer också att tänka på vanliga luftkompressorer för verktyg ect. Det har alltid en skruv i botten på cylindern som skall öppnas regelbundet. Då kommer det ut vatten.

Men om man råkar fylla upp tuben helt med vatten borde det väl klassas som en vattenpistol istället :)
Helikopter

Inläggav Breezy 24 okt 2024, 09:56

Om man fyller från en pump som inte har någon tork eller särskild avskiljare, så borde en 250ml tub innehålla runt 0,3ml vatten och luft med 100% relativ luftfuktighet(den är däremot väldigt torr i absoluta termer). Fukten följer förhoppningsvis med skotten ut, men en del stannar säkert kvar på väggarna i tuben och ger på lång sikt upphov till korrosion.

När trycket sjunker i tuben ökar luftens förmåga att lösa denna, och en del av fukten borde torkas upp på det här sättet.
Breezy

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 3 inlägg

Inläggav Pryltokig 25 okt 2024, 08:21

Mycket killgissning blir det.. så får väl bidra med lite mer... "gissningar" även om Breezy redan gett en bra förklaring.

Relativ luftfuktighet är totalt ointressant i detta sammanhang. Det enda som räknas är absolut fuktighet efter ev. filter.
Exempelvis om du fyller en flaska med 1000L luft och det är -10°C och 100% relativ fuktighet, får du 3 gram vatten i flaskan.
Fyller du 1000L vid +30°C och det är 10% relativ fuktighet får du också 3 gram i flaskan. För flaskan är det fullständigt skit
samma. En tillfällig temperaturhöjning saknar helt betydelse då det varaktigt ändå blir rumstemperatur i flaskan/vapnet.

När luft komprimeras så minskar volymen och därmed förmågan att hålla fukten, helt korrekt. I en stående dykarflaska får du
vatten/rost i botten. De flesta kompressor-system har en lågt placerad avvattningsventil som man kan öppna en kort tid.
Vatten lägger sig alltid i lägsta punkten och har inget med "komprimeringsstället" att göra. OM man vänder dykflaskan upp-och-ner
så kan man blåsa ur vattnet (om det är mycket) men vid dykning är det livsfarligt, eftersom regulatorn kan "frysa" (ispropp).

När luften släpps ut (dekomprimeras) ökar volymen och förmågan att hålla vatten igen så teoretiskt blir den tomma flaskan precis
lika torrt invändigt som den var innan fyllning. I praktiken "hinner" dock luften oftast inte att få med sig all fukten ut och vattenmängden riskerar därmed att öka lite efter varje fyllning.

Vad som händer i praktiken, om ett enskilt vapen tar skada eller inte, är en helt annan fråga.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Föregående

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)