Tivoligevär med dåligt tryck

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Tivoligevär med dåligt tryck

Inläggav SEVET 03 jan 2025, 06:50

Hej,
Håller på att renovera ett gammalt tivoligevär som är slitet i packningen i luftkammaren.
När man skjuter kolven fram och åter så läcker det ut luft bakvägen.
Jag tänker att det kan vara svårt att hitta reservdelar så man får väl tillverka själv.
Undrar om det är en läderpackning? Man kan kanske rekonditionera den gamla torra packningen med ett oljebad.
SEVET

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Tivoligevär med dåligt tryck

Inläggav Chris 03 jan 2025, 08:36

hej SEVET och välkommen på forumet.
nya reservdelar lär du nog inte få nånstans... det mesta måste man tillverka själva men det är lönt tycker jag... det är absolut skoj att skjuta med en välfungerande "Bügelspanner"
problemet är oftast att hitta passande pilar eller diaboler då bössorna finns i flera olika kaliber... inte bara 6,35... finns även 6,3 och 6,25 eller ännu mindre så det gäller mäta nogrant innan man köper dyra pilar som eventuellt inte funkar riktigt eller inte alls.
själv har jag 4 stycken "Original Will" i kal 6,35 som funker riktigt bra både med diaboler och pilar. definift lönt är att skaffa eller tillverkar en tång för att dra ut pilarna ur målet utan att skada dom... dom är verkligen svindyra så det är verkligen lönt att ta vara på sina pilar.
packningar kan man oftast regenerera i ett oljebad som du skrev men går även lätt att tillverka själva.
För att följa länken så måste du registera dig.

får du en länk där du kan se i text och bild hur Patrik (Verodog) från tyska CO2-forumet renoverar ett sånt fint klenod... han är även väldigt hjälpsam och trevligt ha att göra med om du får problem.

hälsning
Chris
Senast redigerad av Chris 03 jan 2025, 08:37, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Tack utdelade: 254 gång
Tackad: 321 gånger i 219 inlägg

Följande användare vill tacka Chris för detta inlägg
SEVET (03 jan 2025, 11:04), Luftpangarn (03 jan 2025, 12:29)

Inläggav SEVET 03 jan 2025, 11:05

Får inte ihop det med att lägga in bilder. Behöver hjälp.
SEVET

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav vettedax 03 jan 2025, 11:16

Funkar nog inte med bilder nu.
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 289 gånger i 246 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav börne 03 jan 2025, 12:04

SEVET skrev:Får inte ihop det med att lägga in bilder. Behöver hjälp.

Forumet har blivit utsatt för meningslösa DDoS attacker vid flera tillfällen under 2024 så att forumet legat nere & sedan den senaste i början på december har inte bilduppladdningen fungerat oavsett vilken tjänst man testar med så för tillfället inget att göra nåt åt.

Väldigt trist men så är det.

Du kan dock använda t.e.x. Imgur, ladda upp bilden sen kopiera bara länken så man kollar bilden på Imgur.

Ser ut så här... För att följa länken så måste du registera dig.

Ladda upp bilden här... För att följa länken så måste du registera dig.

Muspekaren på bilden, Copy Link kommer fram i övre högra hörnet, klicka på ... sen välj Get share links, välj Copy Link längst upp. Sen bara att högerklicka & klistra in, inte lika trevligt som bilder i forumet, men man kan i alla fall visa bilder man vill visa.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2926 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
SEVET (03 jan 2025, 13:16)

Inläggav vettedax 05 jan 2025, 14:35

Finns film på Youtube hur man formar till en läderpackning så den kommer rätt... å går att montera lätt.
vettedax

Inläggav Chris 05 jan 2025, 16:36

ganska ofta tyvärr att även en eller båda av dem två evolutfjädrar har brustit och det finn ss inga reservdelar på hyllan... ett litet företag i Schweiz tillverkar nya men det kostar skjortan (ca 500€) så det är bara lönt om man har nåt verkligt sällsynt gevär med högt värde.
men har man tur kan man ibland få reservdelar på För att följa länken så måste du registera dig.

till en vettig peng.
för många luftgevär helt enkelt ;) = https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
Användarvisningsbild
Chris

Inläggav vettedax 05 jan 2025, 16:40

Ebay har också en hel del delar till luftgevär.
vettedax

Inläggav gnoer 05 jan 2025, 23:23

Mång med mig har delar till Will Gevär men om folk inte talar om var dom bor så är dom o intressanta vi säljer inte bara delar utan delar med oss va den kunskap vi har som behövs för att det ska fungera. Att hänvisa till nån sida är lätt men dom små knepen så
behövs är svårt om man inte har kunskapen.(nu var jag elak) men många gånger känns forumet som det gäller att skaffa skaffa
poäng. Om en tråd kommer upp om Diana så är det helt plötsligt frågan om Walther.
Detta blir mitt sisa inlägg, Nu lämnar jag forumet för ska det börja att handla om skjuta på folk då vill inte jag vara med.

Mvh gnoer
gnoer

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: USK
Luftvapen favorit: EXCELLENT

Följande användare vill tacka gnoer för detta inlägg
Chris (06 jan 2025, 01:00)

Inläggav börne 06 jan 2025, 00:46

gnoer skrev:Nu lämnar jag forumet för ska det börja att handla om skjuta på folk då vill inte jag vara med.

Mvh gnoer

Det är det väl ingen som har påstått, klart du inte ska lämna forumet, det är ju inte det vi behöver i dessa tider med lite aktivitet som det är :-(

Det kom dock upp om Airsoft i en tråd idag om det är det du tänker på, men det var ju för att en rätt ny medlem frågade om Airsoft var nåt man kunde ta in i forumet för att locka hit fler, men jag citerade då ett inlägg från admin Leopold där han säger att det är inte det vi vill ha här då det handlar om att skjuta på folk, vi sysslar ju med målskytte & behandlar våra vapen som vapen bör hanteras, rikta aldrig mot någon.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2926 gång
Tackad: 6290 gånger i 2485 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Chris 06 jan 2025, 01:15

gnoer skrev:Mång med mig har delar till Will Gevär men om folk inte talar om var dom bor så är dom o intressanta vi säljer inte bara delar utan delar med oss va den kunskap vi har som behövs för att det ska fungera. Att hänvisa till nån sida är lätt men dom små knepen så
behövs är svårt om man inte har kunskapen.(nu var jag elak) men många gånger känns forumet som det gäller att skaffa skaffa
poäng. Om en tråd kommer upp om Diana så är det helt plötsligt frågan om Walther.
Detta blir mitt sisa inlägg, Nu lämnar jag forumet för ska det börja att handla om skjuta på folk då vill inte jag vara med.

Mvh gnoer

ännu viktigare var folk bor är ju själva en exact beskrivning av problemet... vem menar du med "vi säljer inte...." och vad är fel med att hänvisa till nyttiga sidor om man inte vet var problemet ligger än?
här i tråden pratades nog inget om "airsoft" fram tills nu och fast jag håller fullständigt med dig att jag inte heller fattar vad folk har för förtjusningar i att leka krig och skjuter på varandra i krigskostymer i dessa tider..... fattar jag inte vad du syftar på i denna tråd?
synd att du tänka lämna forumet.... eller är det verkligen så att råttorna lämnar det sjunkande skeppet först?
Senast redigerad av Chris 06 jan 2025, 01:58, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Chris

Inläggav Luftpangarn 07 jan 2025, 01:06

@gnoer Jag har litet svårt att förstå vad du menar med ditt inlägg. Är du möjligen ute efter tre olika saker?

gnoer skrev:Mång med mig har delar till Will Gevär men om folk inte talar om var dom bor så är dom o intressanta vi säljer inte bara delar utan delar med oss va den kunskap vi har som behövs för att det ska fungera. Att hänvisa till nån sida är lätt men dom små knepen så behövs är svårt om man inte har kunskapen.(nu var jag elak)...

-Jag tycker nog snarast att folk verkligen försöker ge detaljerade svar? Det här forumet är verkligen rätt ställe! Att någon här faktiskt känner till den här gevärstypen, och problemen med brustna onvolutfjädrar, är väl helt fantastiskt?!?

gnoer skrev: ...men många gånger känns forumet som det gäller att skaffa skaffa
...

-Inte säker på vad vad du menar. Att folk ofta tar upp jämförelser, breddar ju allas kunskaper? Eller vad menar du?

gnoer skrev:...Detta blir mitt sisa inlägg, Nu lämnar jag forumet för ska det börja att handla om skjuta på folk då vill inte jag vara med.
Mvh gnoer

-I denna tråd har definitivt ingen pratat om att skjuta på folk, men du kanske syftar på är att argumentera? Fast du kanske menar det bildligt? Men det är ju ingen som heller argumenterat i denna tråd?

I en annan tråd, nämnde jag att airsoft vapen inte nödvändigtvis handlar om att delta i krigsspel. En av de forumsmedlemmar som varit mest aktiv här genom åren, till sin död förra året, var Silwer. Och han skrev en gång att han tidigare hade sysslat mycket med airsoft(vapen). Om han också deltagit i krigsspel, har jag ingen aning om. Men det var inte så jag nödvändigtvis tolkade honom när han skrev så.

Och på tyska forumet co2air.de diskuteras airsoft vapen mest som en (teknisk) kategori luftvapen. Ungefär som tex även LEP luftvapen. (Trycksatta patronhylsor laddade med diaboler.)

Det är ju av värde att du är kvar och skriver på forumet, så det är klart att man vill försöka förstå varför du känner att du vill lämna? -Fast det här är kanske inte är rätt tråd att ta upp det - det blir ju rätt rejält ämnesbyte. (Vilket du kanske även litet menade med att gå från Diana till Walther?)

Det bästa vore dock om du svarar i tråden om forumets fortsättning, och låter denna tråd handla om Will gevär.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1515 gång
Tackad: 320 gånger i 227 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav Chris 10 jan 2025, 13:21

kanske ett bra tillfälle att skaffa reservdelar till en billig peng: För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Chris

Inläggav Chris 15 jan 2025, 18:54

Chris skrev:kanske ett bra tillfälle att skaffa reservdelar till en billig peng: För att följa länken så måste du registera dig.

ett klipp blev det iaf inte :-) och om fjädern är hel och i bra skick vet man inte heller :-)
Användarvisningsbild
Chris

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

| | |likartade trådar| | |