Måttenheter?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Måttenheter?

Inläggav Fjädern 19 jun 2025, 18:18

Jag är ju ny här på forumet och funderar lite över hur vi ska använda vikt/hastighet.
Från krutvärlden var det en soppa av grains och m/s, fpe…

I Svedala bör väl m/s & J vara korrekt?

Själv är jag svag för grains pga mer lämplig skala för våra kulor men om ni tycker mer om gram så kör vi så?

Perspektivbild på en 375gr hemma gjuten HP i .459 i över 700J i .45-120 Sharps är enkelt att få licens på men luft i 11J verkar stökigt… saknar gs på bilden..

Enkel registerering för luft över 10J bör införas! I synnerhet om personen har licens i övrigt. Då är ju redan säkerhetskontroll utförd?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HW 97K .22 Hawke 3-9*40
HW 35E .177 Hawke 2-7*32
Diana 35 (50-tal) .177 Hawke 4*32
Webley Tempest .177
Feinwerkbau m/65 .177
Användarvisningsbild
Fjädern

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Re: Måttenheter?

Inläggav Captain Beefheart 19 jun 2025, 19:34

Fjädern skrev:Jag är ju ny här på forumet och funderar lite över hur vi ska använda vikt/hastighet.

Själv är jag svag för grains pga mer lämplig skala för våra kulor men om ni tycker mer om gram så kör vi så?

Perspektivbild på en 375gr hemma gjuten HP i .459 i över 700J i .45-120 Sharps är enkelt att få licens på men luft i 11J verkar stökigt… saknar gs på bilden..

Enkel registerering för luft över 10J bör införas! I synnerhet om personen har licens i övrigt. Då är ju redan säkerhetskontroll utförd?

Jag har förmodligen samma bakgrund som dig och är också ganska ny här. Jag gillar grains när det är små vikter, som till exempel kulor till luftgevär, men det är ju förmodligen för man är van vid enheten sedan tidigare och jag tycker även att det är skönt att slippa kommatecknet.

Jag håller verkligen med dig om din syn på licenser på luftvapen och jag tycker det även borde vara betydligt lättare med tillstånd på mynningsladdade vapen.

Jag har också några Sharps, min 45-90 gillar verkligen Lymans Postell 535 gn kula :) Det finns en krutavdelning på forumet, där kanske vi kulgjutare dela lite erfarenheter :)
Önskar köpa:
VZ47 med helstock
VZ35
Tidigt BSA luftgevär
Webley luftvapen före 1970
Haenel mod 33 Sport
Användarvisningsbild
Captain Beefheart

Tack utdelade: 68 gång
Tackad: 83 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Nybro PK

Följande användare vill tacka Captain Beefheart för detta inlägg
Fjädern (19 jun 2025, 20:02)

Inläggav börne 19 jun 2025, 19:48

Jag föredrar personligen m/s, J eller joule & gram, det är Svenska så man förstår.

Kaliber funkar med både 4.5 & .177 för min del.

Har hängt här på forumet regelbundet under många år & det har ju varit detta som använts i övervägande inlägg skulle jag vilja påstå.

Men skriver nån nåt skumt i grain eller fps en annan inte fattar så kan man ju alltid använda forumets omvandlare som är riktigt bra.

Jag kommer aldrig börja använda grain eller fps i alla fall. Även om jag vet att en JSB Exact är 8,44gr av ren vana att se det på burken så har jag betydligt lättare för 0,547 gram då det är en måttenhet vi i Sverige använder.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6296 gånger i 2487 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Fjädern 19 jun 2025, 20:11

Captain Beefheart skrev:
Fjädern skrev:Jag är ju ny här på forumet och funderar lite över hur vi ska använda vikt/hastighet.

Jag har förmodligen samma bakgrund som dig och är också ganska ny här. Jag gillar grains när det är små vikter, som till exempel kulor till luftgevär, men det är ju förmodligen för man är van vid enheten sedan tidigare och jag tycker även att det är skönt att slippa kommatecknet.

Jag håller verkligen med dig om din syn på licenser på luftvapen och jag tycker det även borde vara betydligt lättare med tillstånd på mynningsladdade vapen.

Jag har också några Sharps, min 45-90 gillar verkligen Lymans Postell 535 gn kula :) Det finns en krutavdelning på forumet, där kanske vi kulgjutare dela lite erfarenheter :)

Jag valde att sluta med allt. Skytte. Gjutande.
Då fann jag luften helt oförhappande. Sjukt kul!
Så mycket mer ”laidback”.
Sålde allt utom nån hållaryssenfråndörrentyp.

En bild på en väldigt trubbig: NEI 440gr (som är 463gr) med tenn & lite typmetall..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
HW 97K .22 Hawke 3-9*40
HW 35E .177 Hawke 2-7*32
Diana 35 (50-tal) .177 Hawke 4*32
Webley Tempest .177
Feinwerkbau m/65 .177
Användarvisningsbild
Fjädern

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: HW97K

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat