Hej,
Jag har byggt ett nytt kulfång, det har skjutits en hel del benchrest på 25 m och och tavlorna har varit tejpade på en wellpappskiva som har haft en 10 mm plåt bakom sig. Jag vill gärna samla upp kulorna lite bättre så jag kan gjuta kulor till mina krutvapen av dom, många bäckar små....
Det var egentligen inte tänkt att det skulle bli en projekttråd av detta men jag tog några bilder som jag skickade till en kompis och ja, då kan jag ju posta dom här också.
I vintras gjorde jag ett stort kulfång i aluminium som jag har haft inomhus av klassik typ med två plåtar som kulorna träffar men det funkar ungefär som dom små som man köper, kulorna vill gärna hoppa ut på golvet, så nu blir det ett kulfång av snigelskalmodell.
Det här skulle egentligen heta återvinningstråden då kulfånget är byggt av skrot, bygget är baserat på ett rör som har legat ute i minst 50 år i diameter 140 med 5 mm gods, plåten är 2mm som tjänstgjort som glidplåt ihop med Glidex vid en 2 tons vapenskåpsinstallation
KF_1.jpg
KF_2.jpg
Nu är plåtarna hophäftade med röret och jag har skjutit lite på olika ställen i det för att se så det fungerar tillfredställande och det gjorde det, även direkta träffar in i röret. Kulorna snurrar runt fint och ramlar ner fint genom röret.
KF_3.jpg
Nu är kulfånget färdigsvetsat och jag justerar till det i framkant men min Lidl plasmaskärare.
KF_4.jpg
Fortsättning kommer...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.