Crille92 skrev:Jo eftersom kulbanan ändras när man ökar kalibern så är jag osäker på mitt köp. Men det lutar åt 5,5 för att jag kanske vill trimma i framtiden, men det skulle jag ju kunna göra med ett 4,5 också. Men om vi säger att träffsäkerheten är 7/10 på ett Hatsan 125 5,5mm, och om jag då fixar en grövre fjäder, kommer precisionen minskas eller höjas(och ja, för er som undrar så vet jag att det är licenspliktigt)?
Om man bara "trimmar" så kommer i de flesta fall bara hastigheten att öka, det kan till och med bli så att precisionen minskar och ibland rejält, detta beror på att bössan blir betydligt mera svårskjuten på grund av bland annat twanget i fjädern och att pistongen slår mycket hårt i "ändläget" och den rekyl detta ger avsevärt försämrade träffbilder, (vanligt på hatsan som har vansinnigt hårda orginalfjädrar)
Bättre en långsam träff än en snabb bom
En orginal 10J 4,5á av god kvalitet (tex HW eller Diana) har ganska säkert bättre precision på 30m än en supertrimmad hatsan någonsin kommer att uppnå på 15m.
10J i en 4,5á räcker gott upp till ca30m (och kanske lite till) men ska man upp till 50m så önskar man gärna lite till!
Däremot verkar hatsans
PCP AT44 vara av helt annan kvalitet, och många verkar nöjda med dem!