Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Airhunter skrev:Tips på hur man kan göra ett "tyst" kulfång? Det jag har är ett av tidigt datum med rejäl grov plåt. Inte som dagens som ger upp efter ett tag.
Problemet är att det smället nåt så inihelsike förbannat i det när man skjuter inne i det så det känns i öronen!dessutom sprutar det blyfragement åt alla håll i lägenheten när diabolerna pulvriseras i det....obra det med...
kan bara tänka mej vad grannarna ska höra....Det gör att man inte gärna skuter inne heller.
Vad kan man göra för att få ett tyst kulfång som håller tavlorna och samtidgt håller kvar diabolerna i det? Jag har förr testat lådor med hårt stoppade trasor o telefonkataloger i. Problemet är att sätta upp tavlorna på ett enkelt o bra sätt.
Kizmiaz skrev:Tja, vill du slippa kartong med trasor så är väl alternativet att fylla ditt befintliga med Uni-gum el.dyl.
Airhunter skrev:Vad är Uni gum.......?![]()
Kizmiaz skrev:Airhunter skrev:Vad är Uni gum.......?![]()
Tätningsmassa som rörkrökare använder.
För att följa länken så måste du registera dig.
Airhunter skrev:Tips på hur man kan göra ett "tyst" kulfång? Det jag har är ett av tidigt datum med rejäl grov plåt. Inte som dagens som ger upp efter ett tag.
Problemet är att det smäller nåt så inihelsike förbannat i det när man skjuter inne så det känns i öronen!dessutom sprutar det blyfragement åt alla håll i lägenheten när diabolerna pulvriseras i det....obra det med...
kan bara tänka mej vad grannarna ska höra....Det gör att man inte gärna skuter inne heller.
Vad kan man göra för att få ett tyst kulfång som håller tavlorna och samtidgt håller kvar diabolerna i det? Jag har förr testat lådor med hårt stoppade trasor o telefonkataloger i. Problemet är att sätta upp tavlorna på ett enkelt o bra sätt.
guld skrev:Airhunter skrev:Tips på hur man kan göra ett "tyst" kulfång? Det jag har är ett av tidigt datum med rejäl grov plåt. Inte som dagens som ger upp efter ett tag.
Problemet är att det smäller nåt så inihelsike förbannat i det när man skjuter inne så det känns i öronen!dessutom sprutar det blyfragement åt alla håll i lägenheten när diabolerna pulvriseras i det....obra det med...
Kolla den här sidan.
För att följa länken så måste du registera dig.
mats
buckshot2000 skrev:Jag har haft samma problem så jag gorde ett eget i 4 mm stålplåt , det håller och är stort och bra så A4 ark kan användas som måltavlor.
Det sitter självhäftande isolermatta bakom och på sidorna och detta dämpar väldigt effektivt ljudet av metallen som kommit i rörelse, ett dovt klickande plongljud är allt som blir.
Det grova godset i kulfånget gör också det att det inte låter så mycket, det sprids väldigt väldigt lite bly ut från detta kulfång och flärpen längst ner som stoppar upp blyfragment är en av orsakerna till det.
Påtal om att skjuta inomhus så precis som du skriver så blir det mycket blyfragment men också massor med små partiklar som blydamm , det är mycket farligt att andas in blydamm , blydamm i dina lungor bryts aldrig ned och försvinner aldrig någonstans.
Bla. har Crossman varningstexter på sina ammoburkar till luftgevär där det står att man skall skjuta i välventilerade utrymmen och vara noga med att tvätta händerna efteråt.
Här är en bild på mitt hemsvetsade kulfång , klicka i hörnet och bilden blir större.
oden-68 skrev:En kartong fylld med fogskumm funkar oxå det blir ju hyfsat hårt när det stelnat MEN det expanderar ju kraftigt så det gäller ju inte att fylla för mycket.Har inte skjutit mer än 10j på sådana och i min kartong stannade kulorna
Airhunter skrev:oden-68 skrev:En kartong fylld med fogskumm funkar oxå det blir ju hyfsat hårt när det stelnat MEN det expanderar ju kraftigt så det gäller ju inte att fylla för mycket.Har inte skjutit mer än 10j på sådana och i min kartong stannade kulorna
Oki! intressant det med......men med 10J skulle nog mina kulfång hålla med.....
oden-68 skrev:Airhunter skrev:oden-68 skrev:En kartong fylld med fogskumm funkar oxå det blir ju hyfsat hårt när det stelnat MEN det expanderar ju kraftigt så det gäller ju inte att fylla för mycket.Har inte skjutit mer än 10j på sådana och i min kartong stannade kulorna
Oki! intressant det med......men med 10J skulle nog mina kulfång hålla med.....
Jag ska prova med 25j imorgon
oden-68 skrev:Åter kommer med resultat under kvällen förhoppningsvis (skummet är ej genomhärdat än) utg läge är i allafall en kartong 42x20x24cm 1burk 400ml fogskumm det står att det genomhärdar på 60min,det gör det ej i så koncentrerad massa man måster omg tejpa ihop kartongen annars går det över bredden det blir antingen succe eller total flopp ska prova med 5,5 ca 200m/s ca 22joule
Airhunter skrev:oden-68 skrev:Åter kommer med resultat under kvällen förhoppningsvis (skummet är ej genomhärdat än) utg läge är i allafall en kartong 42x20x24cm 1burk 400ml fogskumm det står att det genomhärdar på 60min,det gör det ej i så koncentrerad massa man måster omg tejpa ihop kartongen annars går det över bredden det blir antingen succe eller total flopp ska prova med 5,5 ca 200m/s ca 22joule
Blir inte fogskummet lite sprött och liksson "krasigt" när det härdat?
oden-68 skrev:Airhunter skrev:oden-68 skrev:Åter kommer med resultat under kvällen förhoppningsvis (skummet är ej genomhärdat än) utg läge är i allafall en kartong 42x20x24cm 1burk 400ml fogskumm det står att det genomhärdar på 60min,det gör det ej i så koncentrerad massa man måster omg tejpa ihop kartongen annars går det över bredden det blir antingen succe eller total flopp ska prova med 5,5 ca 200m/s ca 22joule
Blir inte fogskummet lite sprött och liksson "krasigt" när det härdat?
Nä det jag har blir väldigt hårt
oden-68 skrev:Kan bara konstatera att det ej har stelnat än 7,5j stannar i kartongen 22j gör det inte provade med Bsa .25 och .22 Webley båda gick igenom och kulorna var klabbiga får prova i morgon
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster