HW50 fråga

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

HW50 fråga

Inläggav Rottweilexpress 12 dec 2009, 16:12

Hej

Jag är jägare med licens som sig bör, jag vill ha en luftis som jag kan knäppa en skata eller tre med i områden där man inte skall störa för mycket. Jag är dock inte intresserad av att lägga en av mina vapenplatser i skåpet på en (trimmad) luftbössa. Efter en titt i plånboken och på detta forumet så har jag kommit fram till att HW50S (finns det HW50 utan S?) på Hurricane verkar vara ett perfekt alternativ. Rätt pris, och rätta recensionerna av er grabbar.

Sedan då, vilken ammo? Lagen säger 5.5mm men träffbilden säger 4.5. Hur är det med kraften "ur lådan" då, är det 10J på båda kalibrerna? Är det över 180m/s som lagen kräver på båda kalibrerna? Gör man "rätt" i att följa lagen i detta fallet? Skatan ska inte lida och en bra/normal träff ska vara tillräckligt med råge.

Avstånd? Tja, 10-30 meter antar jag.
Rottweilexpress

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: HW50 fråga

Inläggav Martin 12 dec 2009, 16:47

Rottweilexpress skrev:Hej

Jag är jägare med licens som sig bör, jag vill ha en luftis som jag kan knäppa en skata eller tre med i områden där man inte skall störa för mycket. Jag är dock inte intresserad av att lägga en av mina vapenplatser i skåpet på en (trimmad) luftbössa. Efter en titt i plånboken och på detta forumet så har jag kommit fram till att HW50S (finns det HW50 utan S?) på Hurricane verkar vara ett perfekt alternativ. Rätt pris, och rätta recensionerna av er grabbar.

Sedan då, vilken ammo? Lagen säger 5.5mm men träffbilden säger 4.5. Hur är det med kraften "ur lådan" då, är det 10J på båda kalibrerna? Är det över 180m/s som lagen kräver på båda kalibrerna? Gör man "rätt" i att följa lagen i detta fallet? Skatan ska inte lida och en bra/normal träff ska vara tillräckligt med råge.

Ja jisses. Jag brukar inte kommentera sådana här inlägg, men ibland får man ju nog. Jag ser att du är relativt nyreggad, men... Det är inlägg som dessa som förstör för oss andra :evil:

Du skriver på öppet forum att du skall begå lagbrott :shock: , varför bryr du dig om att följa lagen i fallet vad gäller kaliber, du verkar ju inte bry dig om lagen i andra fall. Och du annonserar om att du är jägare :roll: , varför inte vara laglig och försöka skaffa en skyddsjaktslicens istället.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Kizmiaz 12 dec 2009, 16:49

Rottweilexpress skrev:(finns det HW50 utan S?)

Ja, det finns M/II åxå.
My daddy drives a UFO
Användarvisningsbild
Kizmiaz

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Inläggav mathewsbow 12 dec 2009, 16:57

om den ska vara licensfri är det 10J som är max, och i cal 4,5 blir det 199m/s och i cal 5,5 140m/s.
Skyddsjakt med luftgevär har krav på minst cal 5,5 och minst 180m/s och kulan måste vara av expanderande typ.
Vapnet måste dessutom ha skyddsjaktslicens (ej målskyttelicens)
Byter man 10J-fjädern själv till en fullpower kommer man upp i anslagsenergi, men å andra sidan blir också vapnet licenspliktigt.
Så i licensfritt 10J utförande får det inte jagas alls, (men sedan vad gemene man gör är upp till var och en!)
En sak är säker, Farbror Blå blir inte glad att se en trimmad bössa utan licens, och ännu argare om det jagas med den!
mathewsbow

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Inläggav RoLig 12 dec 2009, 17:00

Rottweilexpress Om du vill ha bra info om Hw50, så får du fundera ut ett bättre sätt att formulera dig.. :roll:
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Ulf 12 dec 2009, 17:11

Martin skrev:
Rottweilexpress skrev:Hej

Ja jisses. Jag brukar inte kommentera sådana här inlägg, men ibland får man ju nog. Jag ser att du är relativt nyreggad, men... Det är inlägg som dessa som förstör för oss andra :evil:

Du skriver på öppet forum att du skall begå lagbrott :shock: , varför bryr du dig om att följa lagen i fallet vad gäller kaliber, du verkar ju inte bry dig om lagen i andra fall. Och du annonserar om att du är jägare :roll: , varför inte vara laglig och försöka skaffa en skyddsjaktslicens istället.

Kan bara hålla med Martin i hans inlägg !
Mycket ogenomtänkt inlägg.

Och mest konstigt : varför öht äventyra en hel jaktgarderob + andra påföljder för ynka 220:- :roll:
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Rottweilexpress 12 dec 2009, 17:18

Martin skrev:Du skriver på öppet forum att du skall begå lagbrott :shock: , varför bryr du dig om att följa lagen i fallet vad gäller kaliber, du verkar ju inte bry dig om lagen i andra fall. Och du annonserar om att du är jägare :roll: , varför inte vara laglig och försöka skaffa en skyddsjaktslicens istället.

Ta inte i så du spricker :wink: Jag insåg inte att jag behövde fråga staten om jag fick skjuta en råtta eller dylikt på min mark med ett luftvapen. Jag har ju redan statens godkännande för övrigt vapenägande och jakt, så det föll mig inte in. Men ok, då lämnar vi det hela SCENARIOT därhän helt enkelt.

Så ok, det fanns M/II också, vad är skillnaden, och gör jag en miss om jag då beställer det nämnda vapnet HW50s?

Ok Matthiewsbow, tack för infon. Så båda kalibervalen genererar 10J i standardutförande alltså. Det är hastigheten och ballistiken som påverkas "bara". Som jag sade tidigare så ämnar jag inte trimma bössan eftersom jag inte vill slösa en licens på den.
Rottweilexpress

Inläggav G0LI4T 12 dec 2009, 17:21

För oss forumrävar är just detta en självklarhet med de regler som finns i Sverige.

Därför är det ju kanon att man som "ny" kan ställa dessa frågor här på forumet.
Rottweilexpress
Om du har för avsikt att börja skyddsjaga med luftgevär, så är HW50 inte ett bra val.
HW95 . 22 är därimot ett mycket bättre val.
Flera skyddsjägare jag känner har just HW95, för det är lätt och smidigt, och klarar de regler som finns idag.
Det har samma kolvdiamerer som HW50, och samma avtryck, men har lite längre tub, med bättre effekt som resultat.

Om du går via rätt kanaler, och följer de regler som finns så brukar det lösa sig med licens.
Du kanske till och med har någon i din jaktkrets som har skyddsjakts licens och som kan vägleda dig i hur du ska gå tillväga.

G0LI4T
Senast redigerad av G0LI4T 12 dec 2009, 17:48, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Rottweilexpress 12 dec 2009, 17:25

G0LI4T skrev:För oss forumrävar är just detta en självklarhet med de regler som finns i Sverige.

Därför är det ju kanon att man kan ställa dessa frågor här på forumet.
Rottweilexpress
Om du har för avsikt att börja skyddsjaga med luftgevär, så är HW50 inte ett bra val.
HW95 . 22 är därimot ett mycket bättre val.
Flera skyddsjägare jag känner har just HW95, för det är lätt och smidigt, och klarar de regler som finns idag.
Det har samma kolvdiamerer som HW50, och samma avtryck, men har lite längre tub, med bättre effekt som resultat.

Om du går via rätt kanaler, och följer de regler som finns så brukar det lösa sig med licens.
Du kanske till och med har någon i din jaktkrets som jag skyddsjakts licens och som kan vägleda dig i hur du ska gå tillväga.

G0LI4T

När du skriver detta så syftar du på en trimmad HW95 om jag förstår det hela rätt? Från tidigare poster i tråden framgår det ju att ingen bössa i olicensierad tappning är godkänd för en skyddsjaktsansökan. Jag tror helt enkelt att jag lägger ner hela grejen, men tack för din tid. Jag kommer som sagt inte att lägga en vapenskåpsplats på en luftbössa. En salongsbössa med eller utan dämpare bör vara den rätta melodin, inget tjaffs helt enkelt.
Rottweilexpress

Inläggav G0LI4T 12 dec 2009, 17:33

Där har du helt rätt.
10J bössor är olagliga att jaga med, hur man än vänder och vrider på det.

Skyddsjägarna använder luftgevär pga att vid vissa tillfällen behövs det ett effektsvagare vapen.
tex i stallar och i butiker.
HW95 i originalutförande, är ett starkare vapen och behöver då inte trimmas ( om man köper det med licens )
Medans HW50 inte ökar så mycket om man tar det på licens, där av mitt svar.
Endel väljer PCP bössor, medans andra vill ha en bössa som ser ut som ett klassiskt luftgevär, för att inte väcka så mycke uppseende i "butiken".
Ibland kan det ju hända att jobbet måste utföras med personal/kunder runt omkring och då går det betydligt lättare om man har en
klassisk bössa och inte en bössa som ser ut som en highteck pryl för sniper tokiga.

Är inte ditt behov större än att du kan använda de bössor du redan har, så bruka dom istället.

MVH
G0LI4T
Bild
G0LI4T

Inläggav Rottweilexpress 12 dec 2009, 17:37

Ok där ser man, så av nyfikenhet bara, vilka spec har HW95 då, hastighet och J?
Rottweilexpress

Inläggav G0LI4T 12 dec 2009, 17:40

HW95:
För att följa länken så måste du registera dig.

HW50:
För att följa länken så måste du registera dig.

Där finner du info.
;)

G0LI4T
Senast redigerad av G0LI4T 12 dec 2009, 17:44, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Inläggav öberg 12 dec 2009, 19:55

Jag kommer som sagt inte att lägga en vapenskåpsplats på en luftbössa.

Ett luftgevär på skyddsjakts licens tar inte en plats på den så kallade vapengarderoben! Du får ju max ha 20poäng i ditt vapenskåp, gevär är 1p handeldvapen 2p och automatiska vapen 3p. Så har du full garderob vad det gäller jaktvapen så är det 6p och ett målskjutningsvapen/skyddsjaktsvapen 1p till på dessa 6p
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Ulf 12 dec 2009, 21:45

Intressant Öberg !

Enl mina kontakter med vapenhandläggarna , så belastar ett luftvapen med skyddsjaktslicens jaktgarderoben.

Däremot belastar inte målskyttelicenser jaktgarderoben.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav Martin 12 dec 2009, 23:57

Rottweilexpress skrev:Ta inte i så du spricker :wink:

Du kan lägga ned den jargongen, fungerar inte på mig. Men det är lugnt för min del, jag spricker inte. Det är ju dina licenser och du gör ju som du vill. Jag hade inte velat riskera min jaktlicenser för ett trimmat luftvapen, känns ju lite onödigt ;) Men alla är vi ju olika 8)
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav öberg 13 dec 2009, 01:02

Ulf skrev:Intressant Öberg !

Enl mina kontakter med vapenhandläggarna , så belastar ett luftvapen med skyddsjaktslicens jaktgarderoben.

Däremot belastar inte målskyttelicenser jaktgarderoben.

Där ser man vad det skiljer sig mellan handläggare!
Pratatde med en jaktkollega som även är komunjägare och han har snorfull vapen garderob men kommer söka på ett luftgevär då det inte skall räknas i den normala garderoben då det är ett vapen som är specialanpassat och ej ett rent jaktvapen.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Ulf 13 dec 2009, 01:07

Hehe...konstigt :-)

setter fick avyttra en salongare till förmån för sin skj-lic på luftgevär.
Detta i grannlänet nedanför, med annan myndighet.
Bild

www.plvk.se

Användarvisningsbild
Ulf

Inläggav öberg 13 dec 2009, 17:56

Skumt! :shock:
(fast jag känner ju inte till hans vapeninnehav)
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Rottweilexpress 14 dec 2009, 14:58

Martin skrev:
Rottweilexpress skrev:Ta inte i så du spricker :wink:

Du kan lägga ned den jargongen, fungerar inte på mig. Men det är lugnt för min del, jag spricker inte. Det är ju dina licenser och du gör ju som du vill. Jag hade inte velat riskera min jaktlicenser för ett trimmat luftvapen, känns ju lite onödigt ;) Men alla är vi ju olika 8)

Jag riskerar ingenting, på med glasögonen pöjk!

Till er andra; nu har jag ringt två (2) stycken handläggare, Elisabeth Rosén i gävle och en Tobbe i 0650 området (huddik?) och detta gäller:

4 vapen i garderoben är det som gäller. Man kan sedan söka för 2 st till om man har speciella skäl. Över 6 vapen "kan man glömma" om man inte har behov av ytterligare vapen i jobbet eller dylikt. Poängsystemet hörde inte till saken sade dom båda, detta var relaterat till sportskytte. Ett luftvapen till jakt söker man jaktlicens på, fenomenet skyddsjaktlicens var inte aktuellt i mitt fall och ingen av dom förstod meningen heller då det är vanlig jakt som är syftet. Kanske pratar ni om skytte på sopstationer eller andra kommunala platser när ni snackar om skyddsjakt?

Luftvapen av licensklass ingår i vapengarderoben!
Rottweilexpress

Inläggav mathewsbow 14 dec 2009, 17:27

Jag har en rykande färsk licens på en HW77 cal22 sedan ca två månader tillbaka.
Mitt intygade behov av denna är skadedjursbekämpning på det egna lantbruket.
(vilket jag skrev på en postitlapp som följde med licensansökan)
Ock det står uttryckligen skyddsjakt på licensen!
mathewsbow

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 15 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch

Inläggav RoLig 14 dec 2009, 17:35

Rottweilexpress skrev:Ett luftvapen till jakt söker man jaktlicens på, fenomenet skyddsjaktlicens var inte aktuellt i mitt fall och ingen av dom förstod meningen heller då det är vanlig jakt som är syftet.

Aha...det är alltså en 150 Joule klass 4 luftbössa du tänker skaffa!?
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav öberg 14 dec 2009, 22:37

Intressant det här!
Jag är ganska så säker på att det är ett tolkningsfel från några myndighetspersoner.

Läser man på naturvårdverkets hemsida så finner man detta:
58 § Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 53 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4 om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 51 §.

Och klass 4 innebär:
Klass 4 Kulvikt: ingen begränsning
E0: minst 150 J

Vidare står det:
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,6 mm (.22) användas vid jakt enligt första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera. SNFS (1998:3)

Det är detta som är intressant! För ett sådant luftgevär uppfyller inte kravet för klass4 och skulle sådeles innebära olaga jakt om man följer dom lagar som ntv förordar.

och söker man vidare på ntv så hittar man denna texten:

För att få innehavstillstånd (licens) för luftgevär för jakt gäller samma krav
på kunskap som för kulgevär avsedda för patroner i klass 4.
Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid
den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta
utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/
deformeras.

Betänker man sedan detta:
Naturvårdsverket är enligt Regeringens uppdrag den enda instans som avgör vilka vapen och vilken ammunition som får användas vid jakt.

Så är det ju ganska så ointressant vad polisen skriver på en licens!
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav yellonet 14 dec 2009, 22:43

Ett vidrigt stinkande träsk är vad det är. Borde röjas upp rejält i de här lagarna...
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav Martin 15 dec 2009, 01:37

Inte lönt att diskutera med...
Senast redigerad av Martin 15 dec 2009, 20:30, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Rottweilexpress 15 dec 2009, 18:28

RoLig skrev:
Rottweilexpress skrev:Ett luftvapen till jakt söker man jaktlicens på, fenomenet skyddsjaktlicens var inte aktuellt i mitt fall och ingen av dom förstod meningen heller då det är vanlig jakt som är syftet.

Aha...det är alltså en 150 Joule klass 4 luftbössa du tänker skaffa!?

Som det ser ut med lagen så kommer jag inte att skaffa något överhuvudtaget i luftväg.

Ja det är lite träskigt det hela. I skyddsjakt forumet så var det en kille som länkade bilder på sin nya licens och där stod det "jakt" endast. Men som öberg säger, så länge man får något godkännande överhuvudtaget så kanske det spelar mindre roll sen. Men..MEN...jag skulle hellre ha jakt med tanke på hur ospecifikt det ordet är, i förhållande till skyddsjakt som är "på någon annans uppdrag" eller vad ni brukar quota här.
Rottweilexpress

Nästa

Återgå till Weihrauch