Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
öberg skrev:Normalt strävar man ju efter att få ner kikarna så lågt som möjligt för att få ett snabbare och stabilare skytte!
Men du går mot strömmen![]()
Har du väldigt hög kolvkam på din bössa?
Obs detta är ingen kritik!
Normalt strävar man ju efter att få ner kikarna så lågt som möjligt för att få ett snabbare och stabilare skytte
Ulf skrev:Är det ett sånt här fäste du har ? Kikarn på bilden Nikko S 4-12*44 AO.
För att följa länken så måste du registera dig.
martinw skrev:Normalt strävar man ju efter att få ner kikarna så lågt som möjligt för att få ett snabbare och stabilare skytte
Vet inte riktigt hur du tänker här?
Ett lågt fäste är endast bra om man behöver det pga att kindstödet inte går att ställa i höjd, eller om man har bråttom att ta skottet.
Annars är alltid ett högt fäste att föredra.
Ett högt fäste ger dig mer marginal på avståndsbedömning på längre avstånd.
Ett högt fäste ger dig ett stabilare gevär för du sänker tyngdpunkten.Ett högt fäste ger dig en naturligare vinkel i nacken.
(Om man sen tycker att det är snyggt med ett högt fäste är något helt annat)
Ett högt fäste ger dig ett stabilare gevär för du sänker tyngdpunkten.
Ett högt fäste ger dig en naturligare vinkel i nacken.
scratch skrev:jo jag kanske skall editera så det blir tydligare. Det jag menar är att om jag har ett handtag med långa pinnar som jag balanserar vapnet på tillsammans med låga fästen så kommer det alternativet vara mer topprankt än om jag kör ett handtag med lite kortare pinnar och längre fästen. Detta för att vapnet är det som är tung och inte kikarsiktet.
att få mer kontakt med kolven och dels för att få ett kikaren så nära piplinjen som möjligt
scratch skrev:Rolig
Jo man skall ju öva det som man tror att man har mest användning för. Men personligen så ser jag inte fieldtarget som någon bra sport för jaktskytte. Att skjuta en gamoråtta som står på 50m är som att skjuta en älg som står på 500m.
Tomaz skrev:För mig bestämmer kindstödets höjd montaget på kikarsiktet.
Bra kontakt med kindstödet är extremt viktigt, speciellt i fristående.
Bortser man från renodlade tävlingsvapen, så brukar inte luftvapen ha justerbart kindstöd.
De brukar i övrigt även ha så lågt kindstöd att inte högre montage fungerar.
Har dessutom vapnet från fabrik öppna riktmedel, så kan man vara ganska säker på att kindstödet blir för lågt med högre kikarmontage.
Normalt sett har jag alltid så lågt montage som möjligt, det passar mig bäst.
martinw skrev:Så man väljer låga fästen för att ens gevär har lågt kindstöd?
Enda anledningen?
Känns ju vettigare att lägga 50kr på lite skruv o brickor för att tillverka ett ställbart kindstöd och kunna utnyttja fördelarna...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst