Justerklackar

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Justerklackar

Inläggav martinw 20 dec 2009, 23:53

Bössan ska vara "taight" och smälta ihop med kroppen.

Precis!
Det uppnår man med en bössa som passar sin kropp, har man långa underarmar och kort hals så kanske en vanlig stock passar finfint. Är man normalbyggd så behövs djupare stock.

Många skytteformer på stillastående mål utnyttjar maxmåttet i reglerna på vapnets djup, några exempel; 10m, biathlon, sportskytte, ft, hft...

Det är intressant att vissa av de svenska ft-skyttarna upplever något helt annat än det som resten av ft-världen upplever...

Och någon extra marginal med avståndsbedömning på 40-50m har jag personligen aldrig ansett mig behöva på bekostnad av att riskera missa de kortare målen med mindre träffzoner...

Det är väldigt mycket enklare att bedömma avstånd runt 10m jämfört med att bedömma avstånd runt 50m, alltså riskerar du inget för du kan enkelt avståndsbedömma vid 10m, bara fördel till det höga fästet...

För att svara trådskaparen så finns det klackar som höjer siktet ca 1cm från sportsmatch, samt något högre klackar från BKL.
Med dessa klackar och sikten i olika höjd kan man få alla höjder från lågt till hysteriskt högt.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav öberg 21 dec 2009, 00:04

Vissa

Det är väl så gott som alla?
ja utom två st då :wink:
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav scratch 21 dec 2009, 00:12

Alltså att jag har en del "höga" fästen är bara för att jag tycker att jag får bössan skönare och med bättre balans så. Jag gillar när jag kan få mycket kontakt med bakkappan mot axeln och ofta får jag till detta lite bättre med lite högre fästen.
Men jag ser ärligt ingen större fördel att man skulle få justera mindre på längre avstånd. Gjorde just ett test med en 10J bössa mellan och jämförde hur mycket i skillnad man skulle justera med ett sikte som 1/4 justering mellan 45 och 50 meter. om jag höjde från 5 till 6 cm så blev det ett klick mindre, så jag ser inte att det är lönt att ha höga fästen utifrån denna anledningen.
Ett exempel på en bössa där jag medvetet höjt fästet är min HW97, men det var bara för att jag inte tyckte att stocken var skön att hålla annars.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav G0LI4T 21 dec 2009, 00:25

Martin,

Vad som är rätt för dig är inte säkert att det är rätt för andra.
Fakta följer inte alltid det praktiska valet.

Se bara på alla skyttar med engelsk kolv.
Det ska enligt alla teoretiska formler vara helt omöjligt att skjuta med.
Ändå väljer väldigt många av alla sida-sida skyttar att skjuta med rak kolv.

Jag förstår ditt resonemang om du står på ett och samma ställe, och skjuter skott efter skott, under likvärdiga former varje gång.
Och du dessutom satsar på att bli bäst i värden.
Att generalisera fakta som du gör och hänvisar till att det är rätt, skapar rätt mycket förvirring.
Man kan inte bara säga "så är det", för det säger alla fakta.
Ta i beaktning att vi alla ligger dessutom på olika nivå.
Sporten kräver inte att man måste göra si eller så för att det ska bli bra.
Det är en sak att äga en formel 1 bil, en helt annan sak att köra den.
Ge "Sjumackor" en Fiat 127 orginale, å han kör skiten av mig även fast jag har en Fiat 127 super delux special med dubbelturbo å pinstripes.

För att dina fakta ska stämma med vardagsskyttens förhållanden, så bör du nog ta med i beräkningen att alla människor är olika, har olika styrka, är olika byggda, har olika förmåga att hålla upp geväret osv.
Det kan tom vara så att en del skyttar skjuter bättre med mycket lätta bössor ( tex jag )
Helt på fristående, skjuter jag betydligt bättre med vanlig jaktskytteställning än vad jag gör i skidskytte "poce".
Och att skjuta med höga fästen fungerar inte alls för mig.

Utgå från noll, och bygg vidare.
Då kommer man hitta sin egen medelväg, som fungerar bäst åt sig själv.

Läs och svampa upp från alla läger, skapa dig en egen uppfattning, testa sedan vad som fungerar bäst för dig.
Så brukar jag göra och det har fungerat skitbra för mig.
Och i slutänden är det jag som inte kan skjuta som trycker på avtryckaren.
Jag lovar att hade jag haft en Stayer FT special, så hade jag ändå missat tavlan.
(För jag halkade på det blöta lövet i kohagen på Onsalas FT bana.)

Golle
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav martinw 21 dec 2009, 10:35

Golle
Det är heltokigt att inte ta del av de fördelar som finns när det gäller utrustning i skytte, speciellt när man som jag inte är den bästa skytten.
Vill man inte ha höga fästen så behöver man inte man det såklart, men man ska veta vad fördelarna/nackdelarna är innan man säger att man brukar föredra ett så lågt fäste som möjligt.

Skillnaden på kolvar inom jakt är inte intressant för luftskyttar, sluta titta på vad man använder vid jakt, vi har inte jaklika förhållanden i ft-skytte. Stockar som liknar jaktstockar fungerar till just det, jakt. Det handlar om att man ska kunna släpa med sig bössan en vecka i skogen, det handlar om att man ska kunna komma till skott snabbt, det handlar om att man ska kunna skjuta på vilt som rör sig.
Använder man ft som övning inför jakten så ska man förstås ha ett fjädervapen med rekyl som har liknande stock, kikare, fästen, som det vapen man jagar med.

Det är en sak att äga en formel 1 bil, en helt annan sak att köra den.

Den liknelsen är direkt felaktig, ett vapen anpassat till sin användare är förstås enklare att använda, inte svårare...

För att dina fakta ska stämma med vardagsskyttens förhållanden, så bör du nog ta med i beräkningen att alla människor är olika, har olika styrka, är olika byggda, har olika förmåga att hålla upp geväret osv.

Det är ju det jag tar hänsyn till genom att ställa in geväret till respektive kropp?

Dessutom är det precis som du säger så att vi inte har exakt lika förhållanden vid varje station, utan en ft-bössa måste anpassas till alla tre skjutställningar, ett slags medelbra lösning. Har man någonsin testat en bössa med djupare framstock och höga fästen så förstår man att det hjälper till ofantligt även vid sittande och knästående. Det är tillomed rätt enkelt att testa, köp en bit frigolit och montera med tejp under bössan fram, kommer ge ditt skytte mer än du kan ana.

I sverige är ft så nytt att de flesta har den bössan de haft sedan innan, något som gör utseendet på våra gevär lite annorlunda jämfört med resten av världen, när de duktigaste skyttarna förstår att det finns bättre material/lösningar kommer dom oxå att använda dessa. Dessutom finns det inga .22/40J vapen över disk med djup stock, något som gör varje lösning till ett slöjdprojekt, om man inte som jag väljer .177 istället.

Det finns inget "måste" i hur luftvapen ser ut, men det finns enkla lösningar som gör att ditt luftvapen blir mer kunkurrenskraftigt, man kan välja själv om man vill ta del av dom lösningarna.
martinw

Inläggav G0LI4T 21 dec 2009, 15:11

Du får ursäkta Martin, men ditt resonemang tycker jag faller på en viktig faktor.
Det du säger är inte fakta utan din åsikt.

Jag köper att du vill ha din bössa på det sätt som passar dig bäst,
men att säga att det är rätt sätt för alla andra, det är något du får tänka om på.

Jag påstår inte att det jag skriver är rätt sätt för alla, utan jag framför min åsikt i ämnet.
Din åsikt är framförd, och hur jag lagrar den är helt upp till mig.
Om du tycker jag är heltokig som väljer bort Hightec framför enkelhet, så visst du får anse precis vad du vill om det.
Men att påstå att ditt sätt är enda vägen att vandra, det är mer "tokigt" än att framföra en åsikt.

Är man en oerfaren skytt så börja i rätt ende och lär dig skjuta innan du skaffar fler rattar att vrida på.
Det va det jag menade med liknelsen kring F1 bilen.
Förstod du inte den så har du fått ytterligare en förklaring nu.

Så till frågan om höga fästen.
Att sänka tyngdpunkten genom att höja kikaren fungerar enbart på ett FT vapen med anpassad stock, som redan har en mycket låg tyngdpunkt.
Man sänker alltså inte vapnets egen tyngdpunkt, utan man flyttar bara tyngdpunkten i skjutställningen.
Det har du inte förklarat i ditt fakta inlägg, om du nu vill att fakta ska vara rätt.
Vapnets egen tyngdpunkt höjer du med att höja kikaren.
Det är fakta, och går inte att trolla bort.
Du får alltså ett vapen som blir vingligare iom att du ökar avståndet mellan lägsta och högsta punkten.
För att kompensera vingligheten, tillsätter man mer vikt, på låg plats på bössan.

Lätt förklarat.
bär en stege upprätt = vingligt.
Sätt en 5 kg tyngd i botten, och det blir lättare att hålla den upprätt, men de blir jäkligt tungt att bära.

Eftersom 95% av dagens FT skyttar i Sverige inte använder en FT anpassad bössa (precis som du säger) så bör man inte rekommendera att höja kikaren, utan istället göra montaget så lågt som möjligt på dessa bössor.
För att dessa bössor är byggda att fungera så.

I Din slutmening klämmer du i med att det inte finns något måste, men går man inte efter dina rekommendationer så går man miste om något väldigt bra.
?? gör man ??
En tävlingskytt som har en FT bössa med FT kikare gör det.
Helt klart.
Men skytten med vanligt luftgevär och en kikare med fast förstoring, har absolut inget att tjäna på att följa dina råd.

Tycker jag något är jag väldigt noga med att förklara att det är min åsikt, vill någon anamma den så tycker jag bara det är kul.
Jag påpekar inte att folk är dumma om dom inte gör det, utan där lämnar jag dörren helt öppen för att ge alla en chans att bilda sig en egen uppfattning om vad som är rätt för dom.

Skytte är inte en ny sport, vare sig i Sverige eller övriga värden.
FT har funnits länge, och utvecklats under lång tid.
Dagens FT bössor/utrustning är som F1 bilar.
Man måste veta hur man ska ställa in bössan, för att kunna utnyttja dess potential.
Kan man inte det, så kommer man helt säkert skjuta bättre med ett vanligt luftgevär.

// Golle
Bild
G0LI4T

Inläggav martinw 21 dec 2009, 15:49

väljer bort Hightec framför enkelhet

Liknelsen med hitech är verkligen konstig, att höja sikten tillför lika mycket oavsett vilket vapen du utgår ifrån, inget hitech i höga fästen.
lär dig skjuta innan du skaffar fler rattar att vrida på

Det handlar ju inte om att försvåra något, utan om att anpassa vapnet så det blir enklare att skjuta?

Att sänka tyngdpunkten genom att höja kikaren fungerar enbart på ett FT vapen med anpassad stock, som redan har en mycket låg tyngdpunkt.

Nej, ft-vapen har tyngdpunkt som alla andra vapen, siktet uppe, vapnet nere.

Vapnets egen tyngdpunkt höjer du med att höja kikaren.
Det är fakta, och går inte att trolla bort

Det är ju här vi skiljer oss åt...
Skillnaden som du och jag utgår ifrån, är att jag anser att det behövs mer djup i ett vapen än det djup som vapnet säljs med, du anser att vapnets djup är ok från affären.
Om man som jag är hyggligt normalbyggd får man mer än de 10-12cm som en normal jaktstock och mediumfästen ger, mellan framhand och öga, jag i mitt fall behöver ca 17cm mellan undersida och centrum sikte.
Jag har aldrig träffat någon skytt som bekvämt skjuter med armbågen i sidan och en jaktstock med mediumfäste, ser ofta väldigt kul ut när någon testar detta...
Jag utgår ifrån att jag vill stödja mitt vapen på benstommen, du utgår ifrån att stödja ditt vapen på muskler.
Benstomme är stadigare.

Du skriver även något om att tillsätta mer vikt, vet inte riktigt hur du tänker då? Höga fästen och frigolit blir inte många gram...
Eftersom 95% av dagens FT skyttar i Sverige inte använder en FT anpassad bössa (precis som du säger) så bör man inte rekommendera att höja kikaren, utan istället göra montaget så lågt som möjligt på dessa bössor.
För att dessa bössor är byggda att fungera så

Va? Så jag kan inte förbättra dessa bössor genom att anpassa dom till min geometri?
martinw

Inläggav martinw 21 dec 2009, 16:04

Men skytten med vanligt luftgevär och en kikare med fast förstoring, har absolut inget att tjäna på att följa dina råd.

Låt folk testa istället?

(Jag tycker det är tråkigt att bli internetovän med er jaktskyttar, försöker bara förmedla vad jag och många med mig anser vara förbättringar i precision. Jag släpper denna diskussionen nu och lämnar det fritt upp till folk att testa. Höga fästen och träkloss tejpad under vapnet kostar väldigt lite.)
martinw

Inläggav RoLig 21 dec 2009, 16:07

martinw skrev:Skillnaden på kolvar inom jakt är inte intressant för luftskyttar, sluta titta på vad man använder vid jakt, vi har inte jaklika förhållanden i ft-skytte.svårare...

Det är iaf den skytteform som är mest lik jakt på stillastående mål..att sen en jaktbössa av praktiska skäl är mera kompakt o lätt är iofs sant.

Det är ju det jag tar hänsyn till genom att ställa in geväret till respektive kropp?

Dessutom är det precis som du säger så att vi inte har exakt lika förhållanden vid varje station, utan en ft-bössa måste anpassas till alla tre skjutställningar, ett slags medelbra lösning.

Jag köper dina teoretiska resonemang!... :)
Men frågan är bara hur det fungerar i praktiken för den typen av fallmålsskytte vi har i sverige(eller åtminstone här uppe i norr)? Man tvingas ju ibland till rätt knepiga skjutställningar på åtminstone några stationer.

Vi har visseligen 3 olika skjutställningar, men underlag o terräng gör att det i praktiken handlar om en massa varianter, med olika fotplaceringar, höjdskillnader, ostadigt underlag och trädgrenar som gör att du måste sjunka ihop i skjutställningen osv.

Intressant diskussion iaf!....och som du skriver..det är upp till var o en att testa..
Senast redigerad av RoLig 21 dec 2009, 16:13, redigerad totalt 1 gång.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav G0LI4T 21 dec 2009, 16:41

martinw skrev:(Jag tycker det är tråkigt att bli internetovän med er jaktskyttar, försöker bara förmedla vad jag och många med mig anser vara förbättringar i precision. Jag släpper denna diskussionen nu och lämnar det fritt upp till folk att testa. Höga fästen och träkloss tejpad under vapnet kostar väldigt lite.)

Martin,du får gärna ha din åsikt, ingen blir ovän för att man har en åsikt.
Påtvinga den inte som fakta, så ska du se att hela situationen kommer kännas betydligt bättre.
Driv gärna dina åsikter på en nivå som kan uppskattas av alla, även de som kanske inte håller med dig.

Jag startar inget "krig", utan lägger bara fram "egna" fakta gentemot dina fakta, för att skytten ska få ett val.
Den drivande i denna fråga är faktiskt du, som istället för att ta diskussionen vidare till nästa nivå, dissikerar trådar och inte ser till helheten i texten.

// Golle
Bild
G0LI4T

Inläggav scratch 21 dec 2009, 17:20

Alltså jag ser ingen ballistiskt fördel utav att ha siktet högt, men för att mitt sikte skall fungera bra så monterar jag nästan alltid adjustable fästen såsom sportsmatch för att kunna kompensera eventuell barreldrop bössan har. Har man barrreldrop och sätter på ett vanligt fäste så får man ofta skruva upp höjdjusteringsratten i taket och skall man sedan då klicka mellan avstånden så blir det ofta då att mekaniken slutar fungera när man rör sig i maxlägena. Sålunda så monterar jag på ett sikte och ser till att jag ligger någorlunda i mitten för avstånd såsom 10m.
Dessa justerbara fästen är ofta lite högre än vanliga fästen och ett problem man kan få då är att man inte får bra kindkontakt med kindstödet. Det var därför jag gjorde om min FWB juniors kindstöd till ett justerbart. Jag hade tidigare en hamster framför avtryckaren, men den har jag insett var lite för stor så nu har den försvunnit, men jag skulle nog vilja ha en trädbit under som höjer bössan med 1-2cm.
Sedan vad folk tycker är skönt och så att skjuta med är liksom högst individuellt. Mina vapen tenderar att se lite märkliga ut kan jag tänka mig. Jag höjer ofta upp kindstödet så att jag precis kommer in i siktet och bakkappan gillar jag att sänka så mycket som möjligt. Detta gör jag ju då för att kunna ha möjligheten att ta en så bekväm sportskytteställning som möjligt, men jag har ju fortfarande möjlighet att ta en jaktställning, blir liksom bara att flytta fram den främre handen.
Min steyr såg ganska skojig ut efter att jag nu satte på en annan bakkappa.
För att följa länken så måste du registera dig.

Den ser ju faktiskt inte klok ut, men jag tycker "just nu" att denna inställningen är skönaste om jag skall stå och skjuta med den. Det går fint att sitta med den, men att lägga sig ned med den är inte på tal :lol:
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Airhunter 21 dec 2009, 18:48

Intressant diskussion...O det enda jag menade från början var bara en liten test mest för roligt :shock:
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav martinw 21 dec 2009, 18:51

Påtvinga den inte som fakta, så ska du se att hela situationen kommer kännas betydligt bättre.

Oseriöst, om du berättar för folk hur dom ska känna sänker du din egen trovärdighet till bottenläge.

(När jag bemöter dina påståenden med mina påståenden så "dissikerar" jag tråden?) Jösses, du får nog ta kritik precis som vi andra får ta kritik.

Jag tror inte tjafset som den här tråden ger någon något egentligt läsvärde, så jag avslutar med för/mot i punktform, blir enkelt att läsa för den som inte vill följa tjafs.

Fördelar med högt montage:
Du får bättre kulbana, gissningsfel i avstånd blir mindre på de avstånd det spelar roll.
Du får ett vapen med bättre ergonomi, under förutsättning att man tar sig tid och justerar sitt kindstöd, ingen gamnacke.
Du kan skjuta med benstommestöd om du gör vapnet djupare, välj själv om du vill göra detta med hamster eller höga fästen.
(Du får ett stabilare vapen om du väljer att höja siktet istället för att sänka hamstern.)
Du får bättre ergonomi vid knästående och vid sittande skytte, mycket stabilare stöd.
Det blir enklare att veta om du håller bössan snett, märks direkt när du har en hög bössa.
Skjuter du med rekyl slipper du sänka bakkappan lika mycket som du höjer kikaren, ger mindre flipup.

Nackdelar med högt montage:
Det blir vingligare.
Det ser fult ut.
Du kan inte skjuta på rörliga mål lika snabbt.
Du kommer få en bulkigare bössa, inget man släpar runt i skogen.

Nu kan jag ju mycket väl ha missat något argument åt något håll, då får ni hjälpa till och lägga till det i punktform...
martinw

Inläggav G0LI4T 21 dec 2009, 20:21

Att du orkar.

Bra Martin Du vann.
Bild
G0LI4T

Inläggav gubbe 21 dec 2009, 21:03

Vinnare tror jag att vi amatörer (jag) är. När två-tre giganter som ni tömmer all eran erfarenhet och kunskap så inspirerar ni mig till att testa och prova olika teorier, dvs saker som jag inte tänkt på tidigare. Tack kämpar! :-)
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav öberg 21 dec 2009, 21:22

Vad vinner man i kulbana?
Mitt tankesätt:
Lågt montage = kulan möter siktlinjen fortare än med ett högt montage. Dvs med ett högt montage så blir nollpunkten längre bort från skytten i meter räknat.
Men om man skall skjuta neråt eller uppåt hur blir det då?
Säg att målet står på 10m i en relativt brant nedförsbacke. Då kommer ju kulan ta högt om man siktar mitt i målet med ett normalt/Lågt montage. Men med ett högt montage så bör man ju rimligen få en ännu högre träff vid samma riktpunkt.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav scratch 21 dec 2009, 21:27

Martinw
haha alltså jag håller ju inte med dig att om att det är någon signifikant ballistisk fördel utav att ha högre fästen än låga. Om man bara justerar genom att hålla över eller under med riktmedlet över avstånden på 10-50m och skjuter en JSBH kula i 273m/s så blir skillnaden i träffläge mellan ett 4cm och ett 5cm fäste 1.5mm mellan 45-50m. Så den lilla vinkelskillnaden går knappast att ta nytta av. I antal mindre klick blir detta ett 1/10 moa klick mindre vilket är tämligen försumbart. Dock så får man klicka betydligt mer på de nära hållen med höga fästen vilket jag tycker är ganska kasst då man får en ökad risk att klicka bort sig, då det finns större risk att justermånen på ett varv av höjdjusteringsratten inte räcker till. Jag tycker att det är bra att hålla sig inom ett varv, men man kan alltid märka upp ratten bättre så att man får det att fungera över flera varv och det enda man får hålla i åtanke hela tiden är vilket avstånd man står på och vilket avstånd man sedan skall förflytta sig till och hur man då skall klicka utifrån detta, egentligen inte så jätte svårt om man bara håller tungan rätt i mun. Men ju högre fart man skjuter en kula och ju högre fäste man har, desto mer måste man vara villig att justera för, vilket kanske inte är helt optimalt för någon som justerar efter mildotten i riktmedlet, men för en som justerar in kulbanan med höjdratten så är det skitsamma så länge denne inte fintar bort sig själv.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav RoLig 23 dec 2009, 00:42

gubbe skrev:Vinnare tror jag att vi amatörer (jag) är. När ni tömmer all eran erfarenhet och kunskap så inspirerar ni mig till att testa och prova olika teorier, dvs saker som jag inte tänkt på tidigare. Tack kämpar! :-)

Håller med! :wink:

Oavsett höga/låga montage,skjutställning och hur man greppar bössan, så är ju dom flesta kolvkammar för låga..så en justerbar kolvkam kan vara en bra upgrade på dom flesta bössor...så även en justerbar bakkappa.

Alltid trevligt när bössan faller väl på plats, när man gör en anläggning! :-)

:smt020 för er som tagit er tid att skriva i tråden!
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Föregående

Återgå till Sikten