Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Bössan ska vara "taight" och smälta ihop med kroppen.
Och någon extra marginal med avståndsbedömning på 40-50m har jag personligen aldrig ansett mig behöva på bekostnad av att riskera missa de kortare målen med mindre träffzoner...
Vissa
Det är en sak att äga en formel 1 bil, en helt annan sak att köra den.
För att dina fakta ska stämma med vardagsskyttens förhållanden, så bör du nog ta med i beräkningen att alla människor är olika, har olika styrka, är olika byggda, har olika förmåga att hålla upp geväret osv.
väljer bort Hightec framför enkelhet
lär dig skjuta innan du skaffar fler rattar att vrida på
Att sänka tyngdpunkten genom att höja kikaren fungerar enbart på ett FT vapen med anpassad stock, som redan har en mycket låg tyngdpunkt.
Vapnets egen tyngdpunkt höjer du med att höja kikaren.
Det är fakta, och går inte att trolla bort
Eftersom 95% av dagens FT skyttar i Sverige inte använder en FT anpassad bössa (precis som du säger) så bör man inte rekommendera att höja kikaren, utan istället göra montaget så lågt som möjligt på dessa bössor.
För att dessa bössor är byggda att fungera så
Men skytten med vanligt luftgevär och en kikare med fast förstoring, har absolut inget att tjäna på att följa dina råd.
martinw skrev:Skillnaden på kolvar inom jakt är inte intressant för luftskyttar, sluta titta på vad man använder vid jakt, vi har inte jaklika förhållanden i ft-skytte.svårare...
Det är ju det jag tar hänsyn till genom att ställa in geväret till respektive kropp?
Dessutom är det precis som du säger så att vi inte har exakt lika förhållanden vid varje station, utan en ft-bössa måste anpassas till alla tre skjutställningar, ett slags medelbra lösning.
martinw skrev:(Jag tycker det är tråkigt att bli internetovän med er jaktskyttar, försöker bara förmedla vad jag och många med mig anser vara förbättringar i precision. Jag släpper denna diskussionen nu och lämnar det fritt upp till folk att testa. Höga fästen och träkloss tejpad under vapnet kostar väldigt lite.)
Påtvinga den inte som fakta, så ska du se att hela situationen kommer kännas betydligt bättre.
gubbe skrev:Vinnare tror jag att vi amatörer (jag) är. När ni tömmer all eran erfarenhet och kunskap så inspirerar ni mig till att testa och prova olika teorier, dvs saker som jag inte tänkt på tidigare. Tack kämpar!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst