Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Hawkeye skrev:Såvitt jag förstår är det endast skyddsjakt som är tillåten med luftgevär. Skyddsjakt = jakt. Därför behöver det bara stå "jakt" på licensen. Detta för att skilja den från en målskyttelicens.
Jag tror att ett luftgevär med licens för jakt ska räknas in i vapengarderoben d v s normalt 4 vapen. Det finns ingenting i Rikspolisstyrelsens föreskrifter som tyder på motsatsen. Däremot tror jag det är ganska lätt att överskrida detta antal om man bara motivera sin licensansökan. Mer än 6 vapen tror jag blir svårt att få licens på.
Johnny skrev:Jag är tveksam till den källan där, Öberg.....hehe
öberg skrev:Jag hittar i alla fall tre arter till där som är reglerade av jakttid!
Johnny skrev:Jag är tveksam till den källan där, Öberg.....hehe
Hawkeye skrev:Tillstånd till innehav av fler än sex jaktvapen bör därför meddelas endast undantagsvis."
Ett luftgevär med jaktlicens är definitivt ett "skjutvapen för jaktändamål".
Av de arter som omfattas av skyddsjakt med luftgevär är det bara kaja och skata som har någon jakttid.....
Övriga får alltså endast skyddsjagas.
Skyddsjakt kan förekomma på antingen myndighets eller enskilds initiativ.
Du citerar bestämmelserna om skyddsjakt, men skriver om jakttider för jakt.
Om geväret klarar 150J så får du jaga klass 4 vilt med det.Hawkeye skrev:Jag tror inte det har betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen. Luftgevär får ju ändå bara användas till skyddsjakt. Om det står enbart jakt på licensen får man väl inte använda luftgeväret till vanlig jakt? (Rätta mig om jag har fel)
4: jaktlicens.
Denna licensen gäller precis som skyddsjaktslicens, fast det gäller på eget initiativ!
Det vill säga att det gäller på samma grunder som en skyddsjaktslicens fast jakt tidtabellen gäller för respektive art och det belastar vapengarderoben. Samt att man innehar Jägarexamen.
Min kal .22 och en minsta utgångshastighet på 180mps och en expanderande kula
G0LI4T skrev:Och att flera kommuner/handläggare tolkar reglerna på detta sätt, är väll bara bra ?
Det gör ju att jägare har möjlighet att lättare jaga med sin licensierade luftbössa.
Eller tänker jag fel.
Förstår igentligen inte vad som är problemet med detta , då det helt klart förekommer.
// Golle
öberg skrev:Om geväret klarar 150J så får du jaga klass 4 vilt med det.Hawkeye skrev:Jag tror inte det har betydelse om det står jakt eller skyddsjakt på licensen. Luftgevär får ju ändå bara användas till skyddsjakt. Om det står enbart jakt på licensen får man väl inte använda luftgeväret till vanlig jakt? (Rätta mig om jag har fel)
Annars är jakt/skyddjakt det samma! Skillnaden är om du bedriver verksamhet (skyddsjagar hos annan) eller om du bedriver den själv.
Det är det som skall vara skillnaden.
öberg skrev:Om du läser vad jag skrivit innan så inser du kanske att jag anser att det är samma sak! Och jag pratar om luftgevär under 150J.
G0LI4T skrev:Och att flera kommuner/handläggare tolkar reglerna på detta sätt, är väll bara bra ?
Eller tänker jag fel.
Förstår igentligen inte vad som är problemet med detta , då det helt klart förekommer.
öberg skrev:Vad som står på en licens är igentligen helt ointressant om vapnet inte uppfyller kraven! Det är handlingen som blir olaglig inte vapnet eller själva licensen.
Ja, det är helt riktigt (jämför med min pistollicens som har Jakt inskrivet) Det som blir fel är om licensinnehavare tror att de får använda sitt luftgevär för att skjuta bort några skator på tomten (för att de för oväsen på söndagmorgnar och knycker kött från grillen t.ex.)
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster