Här vare snabba ryck Mossebro
1: Skruva hellre bort pipbulten istf att börja mickla med att slå ut sprinten. Onödigt arbete när man vill få bort pipan/laddarmen på denna modell.
2: Pistongen har en tendens att vara rejält glapp i tuberna på 80

r. Limma exv glidknappar(buttons) eller ännu bättre du som kan svarva --> glidring på pistongs bakre kant.
Men å andra sidan påverkas inte själva skjutbarheten nämvärt av dessa, upplevelsen är mer att bössan blir tystare.
3: Guide i stål eller plast....utifrån egna erfarenheter och teorier -> stål ger mindre friktion/motstånd mot fjädern, går alltså lättare , med högre speed som följd. (de allra flesta "Magnumbössor" har guide i stål både för hållbarhet & effekt)
Plast-> tystare men högre friktion.
Generellt gäller för guider att de INTE ska pressas in , om man vill ernå full effekt på fjädern. Om fjädern inte orkar sträcka ut missar man en hel del av dess verkningsgrad, men kan å andra sidan upplevas skjutmässigt som ljuvlig.alltså fjädervarven i botten på guide tenderar att aldrig sträcka ut sas.
Samma gäller guidens innerdia. I ditt fall hade jag valt 2/10 glapp.
4: Axiallager vore intressant att prova , men har för egen del inte varit aktuellt behovsmässigt. När min 80 kom, vred den sej ordentligt när man skjöt, men felet visade sej vara att det fanns inte en gnutta fett i fjäderändarna , samt att fjädern endast hade fett utvändigt i delen som är i pistongen. Även guiden var snustorr. Efter omsmöjning var problemet löst.
Inget är hugget i sten när det gäller tuning i alla fall

Varje enskild bössa och dess setup, är svår att jämföra med nån annan rakt över bara. Är så många faktorer som ska lira ihop , men jag tänkte bara ge nåra ideer som jag erfarit.
Visst...en vråltight guide slits ju in med tiden kanske, men under denna tid kan fjädern hinna deformeras och tappa sin kraft/funktion, därför min "rödflagga" ang tighthet , men lagom är bäst.