Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Jo, det är mycket stor risk för skadeskjutning om vapnet är för svagt eller att man använder fel typ av ammunition, eller om man helt enkelt inte vet vad man håller på med. Vid jakt ska man använda ett tillräckligt kraftfullt vapen (en hel del kraftigare än de 10J som är maxgränsen för licensfria luftvapen) och en kula som expanderar och stannar i målet och på så vis överför all energi till målet, en spetsig eller hård kula t.ex. går lätt rakt igenom och skadar då bara djuret.skjuttoken skrev:ok. det var jag inte medveten om. sorry. jag är en gröngöling när det gäller luftgevär.
men jag undrade för att det är några som jagar fåglar, råttor och hare med luftgevär. och är det inte stor risk att de bara blir skadeskjutna?
och jag undrade vilken kula som är skarpast så att man undvek det
jag uttalade mig fel. sorry
Skyddsjakt med luftgevär medges av naturvårdsverket.
Luftgevär med en minsta kaliber av 5,5mm (.22) får användas vid skyddsjakt om projektilen har en minsat utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den är konstruerad att expandera/deformeras. Detta innebär att även gevär som inte klarar kraven för klass 4 kan användas vid skyddsjakt. Lagrum:NFS 2002:18 19§ 20§
Skyddsjakt = "på annans uppdrag" efter ett begränsat antal arter: Råttor, mullvad, sork, möss, stadsduva, skata, kaja, råka, björktrast, pilfink och gråsparv.
Skyddsjaktslicens ansökes hos Polismyndigheten.
tussis skrev:har 5.5 får man skjuta råttor på egna tomten utan skyddslicens
Johnny skrev:Ja.
Dock under speciella omständigher.
oden-68 skrev:tussis skrev:har 5.5 får man skjuta råttor på egna tomten utan skyddslicensJohnny skrev:Ja.
Kan detta verkligen stämma
dano_swe skrev:oden-68 skrev:tussis skrev:har 5.5 får man skjuta råttor på egna tomten utan skyddslicensJohnny skrev:Ja.
Kan detta verkligen stämma
Ärligt talat. Vem f-n bryr sig om vad man får och inte får göra om man har fullt med råttor på sin tomt?
/dano
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster