Skicka Luftvapen med posten?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skicka Luftvapen med posten?

Inläggav öberg 10 jan 2010, 10:54

Startar en ny tråd ang posten.
Tyvärr hittade jag inte vart man delar tråden, men det kanske Daniel Fixar när han vaknat från vinruset ;)
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Skicka Luftvapen med posten?

Inläggav öberg 10 jan 2010, 11:01

Taget från postens hemsida:
8.2 Förbjudet innehåll
Följande innehåll får inte sändas med Posten om det inte särskilt tilllåts
i tjänstevillkoren:
• Dyrbart innehåll, t ex guld, silver, ädelstenar, mynt, sedlar och i var
mans hand gällande värdepapper.
• Gods som kräver kyla eller värme utöver normal transporthantering.
• Levande djur med undantag för bananflugor, bin, blodiglar och silkesmaskar.
• Skjutvapen.
• Biologiska ämnen
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Patrik 10 jan 2010, 11:04

Hur är det med bussgods avtal?

Lägger in Postens medelande angående reklamation.

För att följa länken så måste du registera dig.

Hur e det nu med återförsäljare, dom skickar ju med posten?
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav Airhunter 10 jan 2010, 11:19

Patrik skrev:Hur är det med bussgods avtal?

Lägger in Postens medelande angående reklamation.

Hur e det nu med återförsäljare, dom skickar ju med posten?

Ja dom skickar med posten. Även licensvapen skickas med assurans/värde med röd special tejp. Detta vet jag efterssom jag kollade med Tobbe på
Hurricane nu höstas vad som gäller.
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav öberg 10 jan 2010, 13:22

Första gångan jag skickade ett vapen men posten (var i och för sig några år sedan) så sa dom att licenspliktiga vapen var tvungna att vara delade och skickas i två pkt.
Luftvapen var inga problem!
Och betänker man att dom på posten i Lidköping aldrig klagat när jag skickat luftgevär (dom vet vad jag skickar) så tycker jag deras beslut ang reklamationen är lite underligt.
Vad jag tror är att dom hittade ett hål som gjorde att dom slipper pröjsa rekamationen.
Dom som alla andra försöker väl smita så länge det går :(
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Patrik 10 jan 2010, 13:32

öberg skrev:Vad jag tror är att dom hittade ett hål som gjorde att dom slipper pröjsa rekamationen.
Dom som alla andra försöker väl smita så länge det går :(

Det tror jag med men se upp alla så att ni inte står där själva någon dag om olyckan skulle ske.
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik

Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Inläggav MrBlarren 10 jan 2010, 13:34

Tycker man skall utnyttja Posten så lite som möjligt så kanske detta skitföretag försvinner från marknaden,finns andra aktörer på marknaden som är betydligt mer måna om sina kunder och som fortfarande vet innebörden av vad service betyder
FX Cyclone .22
FX Typhoon .177
FX Whisper .22
Bam B51 .22
QB 78 .177
QB 79 .22
QB 36 .22,.177
QB B3
Hatsan Striker X .25
Crosman 2240 .22
MrBlarren

Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Johnny 10 jan 2010, 13:43

På detta sätt skickar man lämpligtvis ett licenspliktigt vapen via Posten:

Vapnet delat och skall skickas i 2 olika paket, en vital del i varje paket, helst inte samma dag.

Paket 1:

Vapnendel nummer 1.

ESS-värde beroende på vikt ca 250-300 kr

Personlig utlämning 5,50 kr

Mottagningsbevis 10 kr

Paket 2:

Vapendel nummer 2:

ESS-värde beroende på vikt ca 150-200 kr

Mottagningsbevis 10 kr

Se till att du får fylla i ett papper som heter Mottagningsbevis, det är en brun lapp som du fyller i ditt namn och adress samt mottagarens namn och adress på, denna måste mottagaren av paketet skriva på och den skickas sen tillbaka dig, avsändaren, som kvittens på att paketet hämtats ut.

Personlig utlämning innebär att ingen annan än adressaten får hämta ut paketet mot uppvisande av leg/körkort, inget ombud får eller kan användas

Eftersom det är ESS-värde så skall ditt paket hållas inlåst eller under uppsikt av postens personal hela tiden.
Skulle ändå paketet komma bort eller lämnas ut till fel person så är posten ansvarig för att vapnet kommit i orätta händer, de måste även ersätta värdet av det försvunna till ägaren. Skulle vapnet försvinna kontaktar man kundtjänst, förklarar vad paketet innehåller ger dom en chans att hitta paketet och ber dom ringa inom ca 1 timme, vilket jag tycker skall räcka för att hitta vapnet. Har de då inte en susning om var paketet är så ringer man polisen och upprättar en anmälan om försvunnet vapen.

Har man då kvittot från posten med de ovan skrivna tjänsterna så är man säker, då har man gjort vad man kunnat för att skicka vapnet säkert..
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav yellonet 10 jan 2010, 13:45

MrBlarren skrev:Tycker man skall utnyttja Posten så lite som möjligt så kanske detta skitföretag försvinner från marknaden,finns andra aktörer på marknaden som är betydligt mer måna om sina kunder och som fortfarande vet innebörden av vad service betyder
Kan bara hålla med. Det verkar faktiskt som om posten ibland medvetet går in för att förstöra saker. Många gånger som paket har stora krosskador eller hål. Hur jävla svårt är det att låta bli att vara lite försiktig? :evil:
---
FX T12 Whisper (.22)
BSA 240 Magnum (.177)
Crosman 2240 (.22)
Anics A-1001 (.177)
yellonet

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg

Inläggav G0LI4T 10 jan 2010, 14:12

Jag har fört en rätt lång diskusion med kundtjänst ang. ett licensfritt luftvapen vars stock gått sönder vid frakt med vanligt postpaket.

kontentan av det samtalet var följande.

Ett licensfritt luftvapen skall skickas som värdeförsändelse.
(Annars gäller inte postens fraktgarantier.)
Lösa licensfria delar skickas som vanligt paket/brev.
Men det finns inget som säger att man inte får skicka den licensfria bössan med vanligt postpaket.
( dock utan fraktgarantier då )

Eller
Skickas den licensfria bössan med företagspaket gäller inte ovanstående.
Då går det utmärkt att skicka som vanligt företagspaket.

Licenbelagda luftgevär behandlas likadant som licensbelagda krutvapen.
Senast redigerad av G0LI4T 10 jan 2010, 14:14, redigerad totalt 1 gång.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav öberg 10 jan 2010, 14:12

Johnny skrev:På detta sätt skickar man lämpligtvis ett licenspliktigt vapen via Posten:

Vapnet delat och skall skickas i 2 olika paket, en vital del i varje paket, helst inte samma dag.

Paket 1:

Vapnendel nummer 1.

ESS-värde beroende på vikt ca 250-300 kr

Mottagningsbevis 10 kr

Paket 2:

Vapendel nummer 2:

ESS-värde beroende på vikt ca 150-200 kr

Mottagningsbevis 10 kr

Se till att du får fylla i ett papper som heter Mottagningsbevis, det är en brun lapp som du fyller i ditt namn och adress samt mottagarens namn och adress på, denna måste mottagaren av paketet skriva på och den skickas sen tillbaka dig, avsändaren, som kvittens på att paketet hämtats ut.

Personlig utlämning innebär att ingen annan än adressaten får hämta ut paketet mot uppvisande av leg/körkort, inget ombud får eller kan användas

Eftersom det är ESS-värde så skall ditt paket hållas inlåst eller under uppsikt av postens personal hela tiden.
Skulle ändå paketet komma bort eller lämnas ut till fel person så är posten ansvarig för att vapnet kommit i orätta händer, de måste även ersätta värdet av det försvunna till ägaren. Skulle vapnet försvinna kontaktar man kundtjänst, förklarar vad paketet innehåller ger dom en chans att hitta paketet och ber dom ringa inom ca 1 timme, vilket jag tycker skall räcka för att hitta vapnet. Har de då inte en susning om var paketet är så ringer man polisen och upprättar en anmälan om försvunnet vapen.

Har man då kvittot från posten med de ovan skrivna tjänsterna så är man säker, då har man gjort vad man kunnat för att skicka vapnet säkert..

Jag håller med du! Men det kvarstår att det står på postenshemsida att vapen är förbjudet gods! Hur tolkar man det?
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav öberg 10 jan 2010, 14:13

Golle du hann imellan ;)
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav G0LI4T 10 jan 2010, 14:15

öberg skrev:Jag håller med du! Men det kvarstår att det står på postenshemsida att vapen är förbjudet gods! Hur tolkar man det?

Ett licensfritt luftgevär är inget vapen, det klassas som leksak.
Ända tills det går sönder i frakten .....
Posten har motstridiga reglet i deras fraktavtal.

Jag har talat med Postens chef på kundtjänst i stockholm, hon kunde inte tyda paketavtalet på annat sätt än det jag beskrev i mitt tidigare inlägg
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Johnny 10 jan 2010, 14:18

Alla vapen är generellt förbjudna att skicka med Posten, även licensfria, såvida Posten inte har meddelat undantag i sina tjänstevillkor, vilket också framgår i citatet ifrån Posten i ett inlägg ovan.

ESS/Värde är ett sådant undantag, där får man skicka vapen eftersom hanteringsrutinen är anpassad för detta, vilket inte är fallet med den ordinarie postgången.

I praktiken så är det dock så att de flesta skriver "Sportredskap" i fältet för innehåll och skickar ändå, precis som paintballfolket gör som fyller i "Markör" istället för att skriva "Vapen"...
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav ZaphodB 10 jan 2010, 15:58

Hoppas de inte gör likadant om de skickar ex. CO2 tuber eller dykartuber med luft i (Skriver att paketet innehåller ngt annat), för skulle de hamna på ett plan istället för en lastbil så är inte lastutrymmet trycksatt, så då exploderar tuberna då de nått en höjd som gör att tryckskillnaden blir för stor.... :smt050

Men det gäller bara om det är försändelser som går med flyg som sagt....... Samma sak gäller antagligen PCP vapen som är trycksatta till 220-230 bar om de skulle hamna i fraktutrymmet på ett plan....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav origo 10 jan 2010, 16:26

ZaphodB skrev:Hoppas de inte gör likadant om de skickar ex. CO2 tuber eller dykartuber med luft i (Skriver att paketet innehåller ngt annat), för skulle de hamna på ett plan istället för en lastbil så är inte lastutrymmet trycksatt, så då exploderar tuberna då de nått en höjd som gör att tryckskillnaden blir för stor.... :smt050

Men det gäller bara om det är försändelser som går med flyg som sagt....... Samma sak gäller antagligen PCP vapen som är trycksatta till 220-230 bar om de skulle hamna i fraktutrymmet på ett plan....

Mvh, ZaphodB

Normalt lufttyck vid markytan är ca 1 bar. Lufttrycket på 10000m höjd är ca 0,3bar.
Användarvisningsbild
origo

Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Inläggav ZaphodB 10 jan 2010, 16:42

origo skrev:
ZaphodB skrev:Hoppas de inte gör likadant om de skickar ex. CO2 tuber eller dykartuber med luft i (Skriver att paketet innehåller ngt annat), för skulle de hamna på ett plan istället för en lastbil så är inte lastutrymmet trycksatt, så då exploderar tuberna då de nått en höjd som gör att tryckskillnaden blir för stor.... :smt050

Mvh, ZaphodB

Normalt lufttyck vid markytan är ca 1 bar. Lufttrycket på 10000m höjd är ca 0,3bar.

Ok, det var en pilot som nämnde att det varit incidenter med gasbehållare i fraktutrymmet, vilket inte trycksätts som resten av kabinen gör vid flygning. Jag har inget flygcert så jag litade på vad han sa, eller som jag brukar säga: Better safe than sorry!!! :smt021

Mvh, ZaphodB
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav Johnny 10 jan 2010, 17:23

Sunt förnuft säger ju att man inte skickar farliga föremål med posten.

Vapen är dock inte i sig självt farliga föremål till skillnad ifrån en gasflaska etc...
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav jodre 10 jan 2010, 19:11

Finns tydligen ingen transportör i Sverige som transporterar licensbelagda
vapen efter nyår då posten upphörde med detta, informationen verkar ha
kommit ut väldigt sent och kommer ju ge både handlare och privatpersoner
vädigt stora problem.
Sedan om även posten klassar in effektbegränsade vapen som inte kräver licens
vet jag inte men problem kommer det ju bli.
Vet inte om man idagsläget kan kringå detta liknande som i UK att det går att
skicka vapen mellan handlare så man kan nyttja dem.
jodre

Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 21 gånger i 17 inlägg

Inläggav ZaphodB 31 jan 2010, 11:35

Johnny skrev:Sunt förnuft säger ju att man inte skickar farliga föremål med posten.

Vapen är dock inte i sig självt farliga föremål till skillnad ifrån en gasflaska etc...

Gasflaskor skickas vanligtvis tomma (För att de annars är solklara fall av ADR-gods), men däremot har samtliga PCP vapen jag köpt levererats med 220 bars tryck i behållarna, är inte de också att betrakta som tryckkärl? Om än inte på långa vägar lika farliga som en 300 bars 8 litersflaska så dock ej försumbara.......

Mvh, ZaphodB

P.S Trycksatt andningsluft faller under ADR-Klass 2, ämnesgrupp 1002, CO2=1013. Gasbehållare med tryck över 2 bar omfattas av ADR bestämmelser, så därför ställer jag mig frågande till hur man kan skicka PCP vapen fyllda till 220 bar. Saxat ur ett par ADR böcker jag hittade i bokhyllan......
D.S
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav sälstryparn 31 jan 2010, 17:12

jodre skrev:Finns tydligen ingen transportör i Sverige som transporterar licensbelagda
vapen efter nyår då posten upphörde med detta, informationen verkar ha
kommit ut väldigt sent och kommer ju ge både handlare och privatpersoner
vädigt stora problem.
Sedan om även posten klassar in effektbegränsade vapen som inte kräver licens
vet jag inte men problem kommer det ju bli.
Vet inte om man idagsläget kan kringå detta liknande som i UK att det går att
skicka vapen mellan handlare så man kan nyttja dem.

Hur får då vapenhandlarna hem sina vapen ???
Teleportör ?
sälstryparn

Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Inläggav jodre 31 jan 2010, 18:31

Handlarna får väl hem sina vapen precis som förut, vart kanske lite luddigt skrivet
men posten har alltså förbjudit vapen att skickas från nyår och ESS-värde har varit den ända
tjänsten som funnits tillgänglig för privatpersoner som har dokumentation i alla led.
jodre

Inläggav ZaphodB 31 jan 2010, 19:51

jodre skrev:Handlarna får väl hem sina vapen precis som förut, vart kanske lite luddigt skrivet
men posten har alltså förbjudit vapen att skickas från nyår och ESS-värde har varit den ända
tjänsten som funnits tillgänglig för privatpersoner som har dokumentation i alla led.

Har handlarna specialavtal, då jag vill minnas då jag praktiserade på DHL att vi minsann hade leveranser till stadens vapenhandlare.......

Nu var det iofs POSTEN vi primärt diskuterade men bara en tanke. Hur ska man förresten skicka en bössa på garantirep om bara handlare får skicka luftvapen oavsett om det är licensfria eller vapen som kräver licens?

Mvh, ZaphodB - Som sett ganska mycket av logistik och skulle välja DHL eller Schenker framför posten om de tillät vapen (Gör de det då det gäller luftvapen, har inte läst på måste jag erkänna fast jag varit på både bolagen genom åren).
Användarvisningsbild
ZaphodB

Inläggav jodre 31 jan 2010, 20:45

En möjlighet är kanske att handlaren som har avtal att skicka vapen skickar
frakthandlingar till dig, alternativt att du ber den förhoppningsvis snälle lokale
handlaren skicka åt dig.
Det som försvunnit är alltså möjligheten för privatpersoner att skicka vapen genom
att posten tagit bort den ända hitills godkända tjänsten inte att det blivit olagligt
men utan lagligt alternativ så blir det sak samma.
Vet dock inte om effektbegränsade luftvapen faller här under det är ju upp till posten
att bestämma då det knappast kan finnas något i lagen som hindrar detta.
jodre

Inläggav ogster 31 jan 2010, 20:49

Jag frågade posten om man fick skicka licensfria vapen å fick detta till svar:

Hej, Tack för din e-post. Du kan skicka det som värde. Geväret måste delas upp i två försändelser, slutstycke skickas för sig.Ett värde skickar du från något av våra Företagscenter. Med vänlig hälsningMikael Roth
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |