Ordningslagen?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ordningslagen?

Inläggav Etienne 02 feb 2009, 00:28

Någon som har pejling på vad som gäller för avlossning av luftgevär inne i exempelvis en stad, alternativt på gården? (för enkelhetens skull kan vi säga detaljplanerat område)

Ordningslagen skrev:6 § Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan.

Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år.

Skjutbanor som inte hör till försvarsmakten får användas endast efter tillstånd av polismyndigheten. Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om utförande och besiktning av skjutbana.

Nu, om jag fattat terminologin rätt så är eldhandvapen helt enkelt "vanliga" krutvapen? Det står ju faktiskt inte skjutvapen, vilket innebär att det rimligtvis inte omfattar luftgevär. Förövrigt, om detta inte stämmer så skulle det andra stycket vara redundant, vilket låter orimligt.

Får jag exempelvis panga luftgevär på en stor äng i ett någorlunda centralt område? (Förutsatt att jag inte bryter mot någon annan lag, givetvis)

Någon som varit i kontakt med polisen om detta?
Användarvisningsbild
Etienne

Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Ordningslagen?

Inläggav öberg 02 feb 2009, 10:37

Jag kan garantera att om du innom detaljplanerat område skjuter med luftgevär eller luftpistol och någon retar sig på det så kommer du få påhälsning av polisen. Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller! Du kan till och med få påhälsning av polisen om du skjuter på egen iordninggjord skjutbana på egen mark. Anser dom att det finns risk för skada på tredje man så kommer du inte att få skjuta där heller.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Etienne 02 feb 2009, 10:47

öberg skrev:Jag kan garantera att om du innom detaljplanerat område skjuter med luftgevär eller luftpistol och någon retar sig på det så kommer du få påhälsning av polisen. Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller! Du kan till och med få påhälsning av polisen om du skjuter på egen iordninggjord skjutbana på egen mark. Anser dom att det finns risk för skada på tredje man så kommer du inte att få skjuta där heller.

Absolut. Utan tvekan finns det många andra, mer generella, ordningsregler att ta hänsyn till. Att man skrämmer folk är i regel ganska illa :)

Men hur många bor inte på en gård (ev. långt från grannar) och skjuter inte där?
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Hawkeye 02 feb 2009, 11:31

Bestämmelsen för luftvapen gäller den som är under 18 år. Det står ingenting om den som är 18 år och däröver.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav öberg 02 feb 2009, 11:37

etienne skrev:Absolut. Utan tvekan finns det många andra, mer generella, ordningsregler att ta hänsyn till. Att man skrämmer folk är i regel ganska illa

Men hur många bor inte på en gård (ev. långt från grannar) och skjuter inte där?

Det kan väl knappast räknas som detaljplanerat område? för jag tänker på stadsplanerat område när du skrev detaljplanerat!? fattade jag din fråga fel?
Jag bor på en går och skjuter både luft och krutvapen där. Och så länge man har fullgott kulfång och det inte stör någon granne ang gällande normer om störande ljud så kan dom inte mycket säga eler göra!
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Etienne 02 feb 2009, 11:43

öberg skrev:
etienne skrev:Absolut. Utan tvekan finns det många andra, mer generella, ordningsregler att ta hänsyn till. Att man skrämmer folk är i regel ganska illa

Det kan väl knappast räknas som detaljplanerat område? för jag tänker på stadsplanerat område när du skrev detaljplanerat!? fattade jag din fråga fel?
Jag bor på en går och skjuter både luft och krutvapen där. Och så länge man har fullgott kulfång och det inte stör någon granne ang gällande normer om störande ljud så kan dom inte mycket säga eler göra!

Ah, nej. Det var iofs detaljplanerat område jag menar. Vilket omfattar det mesta där man hittar byggnader, vägar m.m. inom större sämhällen.
För att följa länken så måste du registera dig.

Att bara ställa sig mitt på gatan med bössan är nog ingen bra idé. Men även inom städer finns många grönområden som inte är nyttjade, särskilt såhär års.

EDIT: Jag skriver som en kratta! :smt027
Senast redigerad av Etienne 02 feb 2009, 14:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav Hawkeye 02 feb 2009, 13:00

Att skjuta med luftgevär på annans mark utan markägarens tillstånd ska man nog akta sig för oavsett om det är detaljplanerat område eller ej. Själv bor jag i detaljplanerat område och skjuter med licensfritt luftgevär i min egen trädgård. Jag tror inte det finns några regler som förbjuder det.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Inläggav Etienne 02 feb 2009, 14:18

Hawkeye skrev:Själv bor jag i detaljplanerat område och skjuter med licensfritt luftgevär i min egen trädgård. Jag tror inte det finns några regler som förbjuder det.

Samma här, i alla fall när jag är hem-hemma.

Det jag citerade ovan säger ju att det är tillåtet, utan särskilt tillstånd eller upsikt, om man är över 18 år.
Men det förusätter att lagen gör skillnad på eldhandvapen och sljutvapen, eftersom det sistnämnda inneffattar luftgevär.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav ogster 02 feb 2009, 16:35

öberg skrev:Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller!

En licensfri bössa får man väl framföra hursomhellst har jag för mig, var ju nån i askersund som gick runt med ett luftgevär som polisen tog. Enda som hände var att hans bössa åkte in till skl men den fickhan tydligen tillbaka då den var under 10J å inget brott var begått!
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav öberg 02 feb 2009, 16:49

ogster skrev:
öberg skrev:Är det inte på egen mark alt anvisad skjutbana så får man inte lossa skott, ja inte ens framföra ett vapen synligt heller!

En licensfri bössa får man väl framföra hursomhellst har jag för mig, var ju nån i askersund som gick runt med ett luftgevär som polisen tog. Enda som hände var att hans bössa åkte in till skl men den fickhan tydligen tillbaka då den var under 10J å inget brott var begått!

Hmm huruvida det är med den saken låter jag vara osagt då! men jag är väldigt tveksam till att det. För det är ju inte så att det direkt syns på vapnet vad det är för joule på det.
Prova och stoppa på dig en replika revolver och gå ut på stan. skulle du av någon anledning bli påkommen med den så ligger man pyr till.
Det var en tomte som gjorde så med en replika av en Colt 44 magnum här i Lidköping och det vidare. Det ansågs som ett vapen och anstiftan till hot.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav Etienne 02 feb 2009, 16:53

ogster skrev:

Det är väl inget direkt brott mot just den paragraf jag tog upp. Men fortfarande så finns det ju andra ordningsregler att ta hänsyn till. Du lär skrämma upp folk ordentligt om du går runt på stan med ett luftgevär. Likaså om du springer runt med en gummitegelsten och kastar den på intet ont anande människor.
Användarvisningsbild
Etienne

Inläggav kari 07 jul 2009, 17:06

Varför denna fix ide att vandra runt med luftvapen 10j eller inte. :shock:
Det har aldrig varit tillåtet att andvända eller bära synligt dessa inom bebyggelse.
Detta gäller t o m airsoftvapen eller replica som Öberg förklarade. :roll:
skitsamma om det är en villatomt eller hustak etc.
Det finns hur många exempel som helst på beslag och ingripanden av polis på det.
Öberg har egentligen det enda perfekta läget för sådant handhavande.
Det är också därför som det finns skytteföreningar skjutbanor så att man ska kunna panga. :smt037
kari

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Onsala luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: T16 whisper

Inläggav ZaphodB 04 feb 2010, 12:49

Tror att förvarar man sitt vapen oladdat och i en låst vapenkoffert/vapenväska på väg till och från skjutbanan så har man nog uppfyllt de regler/synpunkter ordningsmakten kan ha på transport av vapen.

Sen är det väl mer eller mindre en självklarhet att man inte får skjuta på annans mark utan att ha tillstånd att göra det.

Just my €0.02.......

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav Johnny 04 feb 2010, 13:47

Personligen så skjuter jag på egen mark (som jag äger), den är belägen utanför detaljplanerat område och under samlad bebyggelse på ett utredningsområde.

(Om nu någon intresserar sig för de plantekniska definitionerna över området som sådant.)

Här gäller i princip inga regler alls, förutom att fara eller olägenhet för annan inte får föreligga.

Om man befarar att man kommer att få problem med grannar eller liknande så kan man kalla dit polisen och besiktiga platsen som "enskild skjutplats".

Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen (1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt område.

Källa: RPSFS 2000:26
FAP 525-1
Rikspolisstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om utförande och besiktning av skjutbana.

Detta är vad man brukar göra när man uppför en improviserad jaktstigsbana.

Vid anläggning och skjutning på "Tillfällig skjutplats" enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen så är skytten dock alltid ansvarig för säkerheten. Det vill säga folk som vandrar in i en "Tillfällig skjutplats" kan bete sig hur "fel" och konstigt som helst, ansvaret ligger helt på skytten. Mycket på grund av att det inte är en anlagt en fast skjutbana och utmärkt på allmän karta.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav RoLig 04 feb 2010, 17:31

Johnny skrev:Personligen så skjuter jag på egen mark (som jag äger), den är belägen utanför detaljplanerat område och under samlad bebyggelse på ett utredningsområde.

(Om nu någon intresserar sig för de plantekniska definitionerna över området som sådant.)

Här gäller i princip inga regler alls, förutom att fara eller olägenhet för annan inte får föreligga.

Om man befarar att man kommer att få problem med grannar eller liknande så kan man kalla dit polisen och besiktiga platsen som "enskild skjutplats".

Privat plats för inskjutning av vapen bör inte anses som en tillståndspliktig skjutbana enligt 3 kap. 6 § tredje stycket ordningslagen (1993:1617), om skyttet bedrivs av den som disponerar platsen eller av andra i hans närvaro och om platsen inte ligger inom detaljplanelagt område.

Frågan är vad som gäller i praktiken då.?...att "skjuta in" krutbössor flera gånger i veckan, är knappast vad som avses....snarare några gånger per år.
Och det räcker väl i princip att en avundsjuk granne anser sig störd, så lär det vara stopp med skyttet.
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Johnny 04 feb 2010, 17:37

Såvitt jag vet så finns det ingen kvantitativ begränsning.

Det följer samma system som vid jakt, man får skjuta hur många skott man än önskar under jakten.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav RoLig 04 feb 2010, 18:47

Nej helt klart....det verkar inte stå något om hur ofta man får skjuta in bössan. Så länge ingen kan bevisa att du inte enbart skjuter in bössan....utan även sysslar med målskytte/träning...eller så länge ingen störs av skyttet, så är det ju lugnt!

Luddiga föreskrifter som vanligt....:)
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat