Skit Dåligt !?

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skit Dåligt !?

Inläggav nicke012 05 feb 2010, 18:04

Vilken mps är den optimala för varje kaliber , för att undvika "flyers" twang , rekyl mfl. givetvis så vill vi ha en så rak skjutbana som mögligt... Har svårt å se en 7 grains kula i 300mps nå sitt mål på 30m. !?
nicke012

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Skit Dåligt !?

Inläggav scratch 05 feb 2010, 18:17

man brukar väl säga runt 270-280m/s, men detta har inte så mycket att göra med "twang" och flyers får man utav många olika anledningar.
Själv har jag skjutit JSB express .177 i runt 310m/s (som väger 7.8 grains tror jag) med helt oki precision med tanke på att bössan var ett "grovsmide". Jag testade aldrig bössan på längre avstånd än 10 meter, men på det avståndet så blev det så här som bäst med fem skott sittandes med stöd.

För att följa länken så måste du registera dig.

så vilka hastigheter som fungerar i en bössa är nog ganska individuellt.
Senast redigerad av scratch 05 feb 2010, 21:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
scratch

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Johnny 05 feb 2010, 21:27

Om det är så god precision som möjligt som man önskar så är hastigheten som sådan egentligen inte speciellt viktig överhuvudtaget.

En kort bantid (=hög hastighet) ger en flackare projektilbana, men därmed inte sagt att man med detta automatiskt får bättre precision.

En kort bantid gör projektilen mindre vindkänslig men diaboler är oavsett dess egenskaper och hastighet oerhört vindkänsliga, den teoretiska skillnaden som finns baserad på olika hastighet är helt enkelt för liten i relation till de oerhörda svårigheter som en sidvind presenterar.

Skjuter man för optimal precision så brukar man göra detta under så vindstilla förhållanden som möjligt. Med en väl inskjuten vapenkombination så kan man enkelt klicka sig upp och ner mellan olika avstånd vilket ytterligare minskar den teoretiska fördelen av en flack projektilbana.

En viss minimihastighet är dock viktig av en anledning - projektilen får inte falla ner till så låg hastighet att den blir ballistiskt instabil, då försvinner precisionen.

Alltså - inte för långsamt och inte för fort, det finns en övre vettig gräns och det finns en nedre vettig gräns.

Väger man in andra parametrar (luftförbrukning, rekyl, jämnhet ifrån skott till skott, ljudnivå etc) så talar fördelar jämfört mot nackdelar för att man tjänar mer på att ligga närmare den lägre gränsen än att ligga nära den övre.

Absolut viktigast för att nå optimal precision är repeterbarhet, att få nästa skott att träffa där det första tog.

Då är jämnheten mellan skott till skott och stabiliteten hos BC absolut viktigast.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav nicke012 05 feb 2010, 21:36

Man blir rörd till tårar... Vill bara höra mer på bloggen givetvis =)
nicke012

Inläggav Ulf 05 feb 2010, 21:48

nicke012 skrev:Man blir rörd till tårar... Vill bara höra mer på bloggen givetvis =)

Och varför duger inte detta forum för mer info.....??
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Inläggav Johnny 06 feb 2010, 15:55

Vad Nicke menar är nog sannolikt att jag brukar lägga de längsta sammanhängande texterna på min blogg i första hand.

Därför antar han naturligtvis att det är mest sannolikt att det är där som han kan hitta min personliga åsikt om ämnet, i en fördjupad form.

Det ena utesluter dock inte det andra, jag skriver gärna långa inlägg även på forum om jag känner mig inspirerad och i synnerhet på så här trevliga forum som detta där jag känner mig välkommen och trivs.

Så, Ulf, ta ner garden och gilla läget, Nicke menade säkerligen inget illa med sin kommentar.
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav Disco 06 feb 2010, 16:00

"Absolut viktigast för att nå optimal precision är repeterbarhet, att få nästa skott att träffa där det första tog." = Bra definition på precision.
Disco

Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30.22

Inläggav scratch 06 feb 2010, 16:03

Generellt så tycker jag att jag alltid fått ut bättre precision ju högre hastighet jag skjutit diabolerna i. I synnerhet min Cyclone i .177 som fick otroligt mycket bättre precision med en liten fartökning från 200-230m/s.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Johnny 06 feb 2010, 17:11

Frågan är dock bara om det är hastigheten som gör att du skjuter bättre i den hastigheten?
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav scratch 06 feb 2010, 17:19

haha, tja vad skall man svara på det. Allt annat som kan påverka är ju oförändrat (vad jag vet) så min slutsats blir ju då att den högre hastigheten förbättrar precisionen. Vad det beror på vet jag ju inte, men om jag får spekulera så skulle det kunna vara att kulan stabiliseras bättre, hur som helst så blev träffbilderna otroligt mycket bättre. En cyclone i 10J är tyvärr inget under för precisionen, men i 12-14 J så börjar det plötsligt bli mycket mycket bättre. Lustigt det där. En annan sak jag har märkt är att bössor helt kan ändra sin pellet diet när man ändrar hastigheten i den. Ta bara min gamla Diana56, den sköt först bäst med JSB heavy i 7.5J sedan i 26J så blev JSB express bäst, vilket inte var det som jag hade förväntat mig.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav Johnny 06 feb 2010, 17:33

Jag kom bara att tänka på en bekant som sköt så fruktansvärt bra med gevär som hade laminatstock.

I största allmänhet så var ha en medelmåttig skytt men när han fick ett vapen med laminatstock i handen så växte hornen ut och han blev en helt klart bättre skytt.

Vi testade att låta honom skjuta lite olika vapen, vissa med laminat, andra med syntetstockar och flertalet med helt vanliga trästockar.

Stockarna hade lite varierande utformning i övrigt men oavsett vilket så sköt han alltid bäst med laminatstockar, betydligt bättre till och med.

Den enda förklaringen jag kan komma på var helt enkelt hans mindset, han trodde verkigen att vapen med laminatstock sköt bättre och därför sköt han också bättre med dem.

Jag tror att det tankesättet också kan vara kopplat till hastigheten, tror man att man skjuter bättre i en given hastighet så gör man också det.

Därav att många skyttar kan skjuta förbluffande bra även i omöjligt höga luftvapenhastigheter, trots att de egentligen inte borde kunna det. De kompenserar helt enkelt de tekniska nackdelarna med en en större mental skärpa.
Användarvisningsbild
Johnny

Inläggav scratch 06 feb 2010, 17:54

Jo visst så kan en placeboeffekt säkert fungera, precis som att man tror att man skjuter bättre bara för att man har en röd strumpa på höger foten. Grejjen är den dock att jag sköt bäst med bössan innan jag satte in regulator i den. För att få den att skjuta i 10j (efter att dysan försvunnit) så tog vi ut japanvikten och skruvade ut förspänningen så långt vi kunde, samt att vi enbart fyllde bössan till 140bar som start tryck. I början sköt den illa, men efter ett tag så lade man märke till att den small mera och mera, samt att träffbilderna bara blev bättre och bättre.
När jag kronade bössan vid 80 bar så låg utgångshastigheten på 240m/s så den hade alltså krypit upp ganska mycket i hastighet. Med den inställningen så sköt jag perfekta enhålsgrupper.
Sedan när jag satte in en regulator i bössan och den verkligen fick en perfekt kraftkurva på runt 194m/s så kunde den knappt skjuta alls längre, och 50poängs serier blev stört omöjligt. Detta var ju inte vad jag förväntade mig, för jag trodde verkligen att träffbilden skulle förbättras med regulator, men den sköt precis lika "dåligt" som med en dysa installerad. så min erfarenhet är att högre hastigheter förbättrar träffbilder signifikant i PCP gevär. Däremot fjädergevär kan vara lite annorlunda i och med att man får en så mycket värre rekyl. Men min HW97 som ligger på runt 280m/s med JSB express skjuter faktiskt snuskigt bra, blev faktiskt ganska förvånad över hur bra det gick med den, sköter man sitt så skjuter den perfekt, men den är helt klart mer greppkänslig än en d56:a vilket är en nackdel.
Användarvisningsbild
scratch

Inläggav nicke012 06 feb 2010, 18:19

Älskar jonnys blogg , väl skriven å lååååång =)
nicke012

Inläggav öberg 06 feb 2010, 21:06

nicke012 skrev:Älskar jonnys blogg , väl skriven å lååååång =)

tillbakatillamnet
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |