Va fan e detta för firma????

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Va fan e detta för firma????

Inläggav öberg 12 nov 2009, 09:57

Hittade detta på en sida där dom säljer Hatsan AT44 och under annonsen fanns denna texten!

Geväret kan enkelt trimmas för högre utgångshastighet!
Hatsan AT44 kan enkelt trimmas för att uppnå mycket höga utgångshastigheter. Vi bifogar en manual hur detta görs samt vilka regler som gäller runt vapenlicens för ett trimmat AT44 gevär. I licenspliktigt utförande för sportskytte eller jakt kan AT44 leverera mellan ca 30-50Joule. Ni kan även få en sprängskiss till geväret.

Riktig uselt tycker jag. :evil:
Det lockar ju garanterat ungdommar till dumheter!
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Re: Va fan e detta för firma????

Inläggav Jonas 12 nov 2009, 11:52

Jag kommer ihåg när jag köpte trim till min moped för några år sedan. Det va samma sak hur man gjorde för att få mopeden att gå fortare men att det va förbjudet att köra på allmän väg men det är ju inte brottsligt att sprida info.
Jonas

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Inläggav Dark Of Light 12 nov 2009, 12:24

Kan bara hålla med!!! Det finns alltid ett litet antal rötägg som förstör för ett flertal seriösa, ivrigt påhejade av försäljare, exempel på sådant finns ju överallt egentligen. Alldeles fördjävligt!
Men det blir väl så när man har för mycket prylar och alldeles för mycket fritid... :evil:
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Inläggav Skogshuggarn 12 nov 2009, 15:03

Det som står i anonnstexten är dessvärre sant ang Hatsan !

Men systembolaget,,vad är det för någon djävla firma som hushåller oss Svenskar och andra medborgare med det canserframkallande giftet alkohol . Och hur begåvade blir dessa lättförledda missbrukare, att i drogens namn ta till både det ena och det andra livsfarliga föremål att roa sig med .

Skulle tro att gangsterrappen lockar ungdomar att begå större och värre brott än vad den information som lämnas i anonnstexten . Dessa gangsterrappande ungdomar har helt andra grejor i fiolfodralet än ett Hatsan,,,,tänk på dä !
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 80 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Micke 12 nov 2009, 15:04

Jag tycker detta är över gränsen, eftersom man använder formuleringen "enkelt trimmas", samt berättar hur detta ska göras. Det är att uppmana till, och underlätta för lagbrott.

Att man sedan tillhandahåller reglerna för vapenlicens är lite sekundärt. Alla är skyldiga att känna till lagen i tillämpliga delar och att man skickar med särtryck, eller något annat, har ingen juridisk betydelse alls.

Det är sådana här dumgökar som förstör för sporten, och är typexempel på tvivelaktig marknadsföring. Myndigheterna kanske drar på med licens på alla luftvapen, registrering o.s.v. just för att förhindra att i synnerhet yngre skaffar sig vanliga luftvapen (<10J), och trimmar dem.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav Jazz 12 nov 2009, 15:58

Många handlare saluför 16 joules ventiler, ventilpinnar för högre effekt, japanhammare etc. Sedan följer det med sprängskiss över vapnet när man köper det. Alla kan köpa dessa delar inte bara de som har licens.
Tyvärr... Jag ser ingen skillnad
Senast redigerad av Jazz 12 nov 2009, 16:01, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav buckshot2000 12 nov 2009, 16:43

Många näringsidkare är uppenbarligen beredda att göra lite mer för att sälja lite mer , det är väll ganska enkelt ?

Att ha någon sorts tro på moral och etik ? , finns det någon som fortfarande har sådan tro ?
*Jag förstår inte att ironi fungerar dåligt på internet*
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav Micke 12 nov 2009, 17:30

Jazz; Men det finns en väsentlig skillnad - att skriva "kan enkelt trimmas" är uppmana folk att göra detta (tycker jag, i alla fall), och det används som försäljningsargument.

Att sälja reservdelar till licensbössor är en annan. I många fall är det svårt att bestämma vad som just är en reservdel. En fjäder t.ex. kan ju köpas utan att vara på något sätt knuten till luftgevär.

Jag tror principen är den att du får inte köpa en komplett fungerande bössa utan licens, däremot får du köpa delar. Om säljaren misstänker, eller får information om att avsikten är att trimma över licensgränsen, är denne skyldig inte sälja delarna. (Vapenaffär t.ex.)
Den som sedan trimmar en licensfri bössa över 10J är den som gör sig skyldig till brott, och den som äger den till olaga vapeninnehav.

Men texten som den lyder, och som försäljningsargument, tycker jag att man uppmanar till att köpa just den här bössan för att det är en fördel att den går enkelt att trimma, och dessutom tillhandahåller man instruktioner på hur det ska göras.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke

Tackad: 27 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Inläggav hpd 12 nov 2009, 18:16

Må så vara att det inte är brotsligt att sprida information.
Men jag tycker att det är högst olämpligt. Som många sagt innan så uppmanar det ju mer eller mindre till att begå ett brott.
HPD
hpd

Skytteklubb: Dals Långed jaktskytte

Inläggav ogster 12 nov 2009, 18:31

Skogshuggarn skrev:

Men systembolaget,,vad är det för någon djävla firma som hushåller oss Svenskar och andra medborgare med det canserframkallande giftet alkohol .

Skrattade så jag höll på att ramla ur soffan när jag läste detta :mrgreen: :smt021 :smt016
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Skogshuggarn 12 nov 2009, 18:37

buckshot2000 skrev:Att ha någon sorts tro på moral och etik ? , finns det någon som fortfarande har sådan tro ?

Ha ha ha,,visst jag har massor av den varan ,,,tycker vi skall ha ett upprop på forumet MOT felaktiga formuleringar som döljer den fria marknadens egentliga motiv,,,,som är ATT sälja så mycket som möjligt..utan skrupler !
Användarvisningsbild
Skogshuggarn

Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 80 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: FwB 150

Inläggav Darko Kmet 12 nov 2009, 19:16

Ungdommar hittar på en massa fanstyg utan att vi ger dom info, som t.ex den här tråden.
Darko Kmet

Skytteklubb: Ängsåkers skytte
Luftvapen favorit: Bavaria 45

Inläggav Oden 12 nov 2009, 19:43

Är det någon i församlingen som är förvånad att det diskuteras om en 7,5j gräns :?: :?:
Användarvisningsbild
Oden

Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Inläggav buckshot2000 12 nov 2009, 20:11

Skogshuggarn skrev:
buckshot2000 skrev:Att ha någon sorts tro på moral och etik ? , finns det någon som fortfarande har sådan tro ?

Ha ha ha,,visst jag har massor av den varan ,,,tycker vi skall ha ett upprop på forumet MOT felaktiga formuleringar som döljer den fria marknadens egentliga motiv,,,,som är ATT sälja så mycket som möjligt..utan skrupler !

hehe jao , problemet är ju att hela vårt ekonomiska system bygger på konstant tillväxt där alla försöker sälja så mycket som möjligt utan skruppler , punkteras det systemet måste vi antingen hitta ett annat system eller vara beredda på att konsumera mindre samt att tillväxten kommer att avta.

Hur många skulle vara beredda att konsumera mindre ? , alla jag känner vill konsumera MER för varje år som går.
Senast redigerad av buckshot2000 12 nov 2009, 20:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav henko22 12 nov 2009, 22:54

iochmed internet är ju all information tillgänglig ändå. Annat var det på min tid när jag var 18.....
Det här med att köpa en 10J-bössa och byta fjäder hade jag inte ens tänkt på innan internet fanns.
Men visst är det lite knasigt att skriva så för att marknadsföra sig, även om jag tror att det är bra för affärerna.....
henko22

Inläggav buckshot2000 13 nov 2009, 00:55

Hur långsiktigt bra kan det vara för affärerna ?

När vapenaffärer och återförsäljare av luftvapen i klartext går ut till oss konsumenter och instruerar oss hur vi skall trimma våra vapen och begå vapenbrott så tror jag att det kan medföra så stora problem att myndigheter kommer att reagera, med rätta ?

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav hasse59 05 feb 2010, 18:29

de är sånt här som gör att detkommer bli licens på alla luftgäver till slut!
Weihrauch hw97k cal .22, tasco 6x40
BSA Meteor cal .177, focus 4x32
Haenel 310 cal .173
Gamo Compact cal .177
hasse59

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Meteor

Inläggav scratch 05 feb 2010, 19:46

Skogshuggaren

Jag lyssnar ju en del på gangsterrapp men det enda vapen jag inte har licens på är en skinnpistol som jag använder för att bekämpa bäver med. :wink:
Öberg

Får väl säga att den där annonsen var lite väl mycket, men om nu tycker att den är "uppmanande till vapenbrott" så är det ju bara att tipsa polisen :wink:
Senast redigerad av scratch 05 feb 2010, 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
scratch

Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Bössdocktor 05 feb 2010, 19:49

Det är ju lika illa när privat personer säljer 10J vapen på blocket med trimkitt vid sidan av..

Jag skulle inte våga köpa av en sån person ett vapen för man vet ju inte vart den bössan har varit med om för skummerier..
Bössdocktor

Tack utdelade: 1 gång
Luftvapen favorit: PCP/Weihrauch inköps plane

Inläggav RoLig 05 feb 2010, 20:02

öberg skrev:Hittade detta på en sida där dom säljer Hatsan AT44 och under annonsen fanns denna texten!

Geväret kan enkelt trimmas för högre utgångshastighet!
Hatsan AT44 kan enkelt trimmas för att uppnå mycket höga utgångshastigheter. Vi bifogar en manual hur detta görs samt vilka regler som gäller runt vapenlicens för ett trimmat AT44 gevär. I licenspliktigt utförande för sportskytte eller jakt kan AT44 leverera mellan ca 30-50Joule. Ni kan även få en sprängskiss till geväret.

Riktig uselt tycker jag. :evil:
Det lockar ju garanterat ungdommar till dumheter!

Det där handlar om en girig handlare som vill passa på att tjäna pengar på kort sikt, tills det kommer lagar som sätter en käpp i hjulet...för honom och för oss...

Han går då vidare, och letar upp ett annat sätt att göra snabba kortsiktiga vinster, medans vi som håller på med luftvapen, står kvar med dom problem han hjälpt till/påskyndat att skapa...

Så är det.. :wink:
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav Superbee 05 feb 2010, 20:38

Kanske är dags att vi startar en intresseorganisation för att skydda vår hobby!?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Användarvisningsbild
Superbee

Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Inläggav Johnny 05 feb 2010, 21:15

Att ni orkar....

Det Europeiska Vapendirektivet lär komma (senast 2014) oavsett hur en lokal handlare i Sverige annonserar.

Vad gäller risken för skador eller brott så visar all tillgänglig statistik att vapnen med mindre än 10 joule är mer förekommande i dessa än vapen över 10 joule.

Egentligen så ska vi vara tacksamma mot handlaren som igenom att indirekt uppmana kunden att öka effekten statistiskt sett minskar risken för att någon skadas eller drabbas av ett brott med vapnet.
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav buckshot2000 05 feb 2010, 21:20

"Egentligen så ska vi vara tacksamma mot handlaren som igenom att indirekt uppmana kunden att öka effekten statistiskt sett minskar risken för att någon skadas eller drabbas av ett brott med vapnet."

Bara bland det absolut knäppaste jag läst denna månad, nu minns jag varför jag lämnade det andra forumet. Det var helt enkelt för låg nivå och för mycket konstiga resonemang gällande allt möjligt.

Hoppas inte detta forum blir likadant.

Användarvisningsbild
buckshot2000

Inläggav scratch 05 feb 2010, 21:29

Johhny

nu vill jag inte bråka med dig, men vart får du informationen om statistiken om luftvapenbrott och skador? Hade varit intressant att titta på den själv

Ditt nedersta inlägg att en handlare som uppmanar till vapenbrott minskar olyksstatistiken är väldigt lustigt, men tyvärr felaktigt. Om man har gammal statistik som bygger på tidigare undersökningar så innebär inte det att resultet för en senare undersökning kommer vara samma när förutsättningarna för den statistiska undersökningen har förändrats. Så tyvärr så kan man inte säga att mindre personer kommer att bli skadade utav luftvapen om fler personer i framtiden trimmar sina vapen. Bra brandfackla annars! :lol:
Användarvisningsbild
scratch

Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Inläggav Ulf 05 feb 2010, 21:46

Johnny skrev:Att ni orkar....

Det uttalandet är ju knappast befrämjande för våra intressen alls.....
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------

Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf

Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat