Om det är så god precision som möjligt som man önskar så är hastigheten som sådan egentligen inte speciellt viktig överhuvudtaget.
En kort bantid (=hög hastighet) ger en flackare projektilbana, men därmed inte sagt att man med detta automatiskt får bättre precision.
En kort bantid gör projektilen mindre vindkänslig men diaboler är oavsett dess egenskaper och hastighet oerhört vindkänsliga, den teoretiska skillnaden som finns baserad på olika hastighet är helt enkelt för liten i relation till de oerhörda svårigheter som en sidvind presenterar.
Skjuter man för optimal precision så brukar man göra detta under så vindstilla förhållanden som möjligt. Med en väl inskjuten vapenkombination så kan man enkelt klicka sig upp och ner mellan olika avstånd vilket ytterligare minskar den teoretiska fördelen av en flack projektilbana.
En viss minimihastighet är dock viktig av en anledning - projektilen får inte falla ner till så låg hastighet att den blir ballistiskt instabil, då försvinner precisionen.
Alltså - inte för långsamt och inte för fort, det finns en övre vettig gräns och det finns en nedre vettig gräns.
Väger man in andra parametrar (luftförbrukning, rekyl, jämnhet ifrån skott till skott, ljudnivå etc) så talar fördelar jämfört mot nackdelar för att man tjänar mer på att ligga närmare den lägre gränsen än att ligga nära den övre.
Absolut viktigast för att nå optimal precision är repeterbarhet, att få nästa skott att träffa där det första tog.
Då är jämnheten mellan skott till skott och stabiliteten hos
BC absolut viktigast.