Va fan e detta för firma????

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Va fan e detta för firma????

Inläggav öberg 06 feb 2010, 09:52

Johnny skrev:Att ni orkar....

Det Europeiska Vapendirektivet lär komma (senast 2014) oavsett hur en lokal handlare i Sverige annonserar.

Vad gäller risken för skador eller brott så visar all tillgänglig statistik att vapnen med mindre än 10 joule är mer förekommande i dessa än vapen över 10 joule.

Egentligen så ska vi vara tacksamma mot handlaren som igenom att indirekt uppmana kunden att öka effekten statistiskt sett minskar risken för att någon skadas eller drabbas av ett brott med vapnet.

:shock:
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav ZaphodB 06 feb 2010, 12:07

Tycker väl det är en sak att det finns trimdelar/reservdelar att köpa, vilket jag är tacksam för, men däremot att en handlare går ut och annonserar om ett vapen och beskriver det som lätt att trimma och skriver att han skickar med delarna + detaljerade instruktioner, där tycker jag handlaren gått över gränsen.

Oavsett om det är köparens ansvar om köparen monterar delarna anser jag att det är fel av en handlare att uppmuntra till lagbrott.

Att sälja delarna är däremot enligt mig helt okay, så länge man inte skickar med en utförlig manual och använder möjligheten till lätt trimmning av vapnet som försäljningsargument.

Det värsta är att de som behöver så detaljerade instruktioner för att göra något så simpelt som att stycka ett luftvapen och byta några delar är de som absolut inte borde ha ett fullpower vapen i sina händer, de som har skytte som hobby kan ofta mycket om sina vapen och behöver inget häfte för att som beskrivet i det här fallet installera en turkpinne i luftcylindern till ett Hatsan AT-44.

Sprängskiss kan däremot vara bra att ha ifall man vill utföra service själv och innehar nödvändig kompetens för att utföra denna service på ett säkert sätt.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Inläggav npaulsson 06 feb 2010, 12:20

Ulf skrev:
Johnny skrev:Att ni orkar....

Det uttalandet är ju knappast befrämjande för våra intressen alls.....

Kanske, kanske inte. Dock har jag väldigt svårt att se hur man genom att peka finger och försöka elevera sin egen moraliska standard bidrager till att främja sporten. I den återgivan texten hänvisar handlaren, helt i sin ordning, till regler för vapenlicens. Jag har synnerligen svårt att se på vilket sätt handlaren skulle uppmana till lagbrott mer än än exempelvis detta forumet. Det tar inte mer än 10 minuters letande bland innläggen här att hitta hur man tunar sitt gevär och var man kan får tag på delarna. Det finns även ett flertal inlägg här om hur exalterad man är över sin trimmade bössa. Sådant smittar, enligt min erfarenhet, av sig.

Vad jag försöker säga är, har varenda en som gjort inlägg i den här diskussionen alltid följt gällande lagar och förordningar till punkt och prickar? Har var och en tänkt igenom vad spridandet av den egna kunskapen kan medföra i längden? Jag har väldigt svårt att tro det. Personligen tycker jag handlarens sales pitch vara lite billig men inte värre än att Hobbex sålde (säljer?) trimcylindrar till mopeder. I slutänden tycker jag att detta handlar om att ta sitt ansvar för sina egna handlingar och att också låta andra ta ansvar för sina handlingar även om de inte ligger i linje med min egen övertygelse. I stället för att fördömma tror jag man vinner mer på att informera. Det kostar mycket mindre förtroendekapital och det är mycket lättare att få igång en dialog i stället för ett ställningskrig.

... och nu har det gått ytterligare en dag utan att jag fått min hw97:a levererad :cry:
Användarvisningsbild
npaulsson

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch hw 97k

Inläggav Johnny 06 feb 2010, 15:45

Visst är det ett härligt provocerande ämne...?

När sedan en handlare blir övertydlig med det som alla vet redan förekommer så blir det plötsligt lite jobbigt.

Rollerna förändras och VI blir plötsligt DOM, alltså DE som vi egentligen ogillar väldigt mycket.
Kan det vara därför annonsen blev så anstötlig?

VI anser att VI ska bedömma vilka vapen som är lämpliga för oss själva, i princip alla här tar sig den rätten.

VI är lagbrytare men bryr oss inte om det eftersom VI ser oss själva som ansvarsfulla förebilder, VI är kunniga entusiaster.

VI vill inte att någon annan ska bedömma åt oss vilka vapen som är lämpliga för oss eller vilken effektnivå som VI anses vara i behov av osv..

VI anser att VI är kompetenta att lösa de sakerna helt själva.

Men..

När handlaren gör vad VI gör så blir VI plötsligt DEM.

VI blir DE som bestämmer och bedömmer.

VI anser då plötsligt att dessa vapen är "farliga", att de kan "komma i fel händer" och "riskera sportens framtid".

Men hur kan VI bedömma detta, om VI anser att mydigheterna gör fel i att granska oss, med vilken rätt kan VI då granska näste man som är kund till handlaren och som nappar på dennes erbjudande?
CZ 200T .177 - Leupold 3-9/33 EFR VX-II (8.00J)
BSA Lonestar .25 - Tasco Varmint II 6-24/42 (62.00J)
BSA Ultra .22 - Tasco Varmint I 2.5-10/42 (25.00J)
Användarvisningsbild
Johnny

Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Inläggav Wadde 06 feb 2010, 18:03

Hihi. Ja ni. Verkar som om bara jag fnissade lite här. Du driver härligt med viss Johnny.

Men min ståndpunk angående info om trimmning:
Tryckfrihetslagen, på gott och ont.
Man kan hitta information om att göra många skadliga saker på internet. Man avgör själv om man vill utsätta sig själv & sin omgivning för. Vi mäniskor har iaf det valet.

Men att det sen skulle vara olagligt att sprida information om diverse tycker jag är MYCKET oroväckande att tanken finns.
Förtal är en sak. Men ordet skall vara fritt, på gott & ont.
Tänka själv ?
Jag är en reklamintollerant lite lätt politikerföraktande gnällspik som har stora problem med tokiga religioner.
Samt är sekreterare i SLJSF, ej att förväxlas med ovanstående hobbies.
Wadde

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Sthlm LuftJaktSkytteFörening
Luftvapen favorit: Långturken !

Inläggav Airhunter 06 feb 2010, 20:05

Som andra skriver i den här tråden....tryckfrihet på gott o ont....tyvärr är det här nåt som drabbar oss alla seriösa. Naturligtvis läses det här även av personer som letar möjligheter att inskränka både det ena o det andra både om luftvapen och vapen i stort. Som många vet så finns det en stark vilja hos vissa att försvåra för vanliga människor att äga vapen. Naturligtvis är dom här personerna lika medvetna som vi att 95% av vapenrelaterad brottslighet sker med illegala vapen och INTE med jakt/sportskyttevapen med allt handlar om att skaffa sej politiska poäng och visa handlingskraft...
Troligen jublar dessa personer inombords när man hittar saker som det här. Men tryckfriheten och det fria ordet väger tungt även här.....det är samma sak som hembränningsboken....den får säljas helt frittt. Man beskriver bara hur det går till....jojo.....
Alla bössor ger hål. Tänk på var du siktar
Användarvisningsbild
Airhunter

Tack utdelade: 3 gång
Skytteklubb: Bollnäs skytteklubb
Luftvapen favorit: G-Sor HW97K

Inläggav robban f 06 feb 2010, 21:55

Om jag skulle söka licens på ett sådant så skulle den infon vara toppen, allt har ju 2 sidor.
Man kan ju söka sig till denna info i detta forum i de så kallade "tuning" trådarna.

Tycker det blir mycket trams diskussioner ibland.

"Vi bifogar en manual hur detta görs samt vilka REGLER som gäller runt VAPENLICENS för ett trimmat AT44 gevär"
Vad är problemet?
Sumatra 2500 cal 22 med Hawk 3-9*40 eller König Optik Wisberg 6-24x50 Long Range .
Hw 97 cal 20 v-mach med gamo 4-12*44.
Hw 30s cal 177.
Gamo cf20 cal 177 med fontaine sportview 4*32.
Daisy powerline 717 cal 177.
robban f

Skytteklubb: förr i norsholms skytte klubb
Luftvapen favorit: Weihrauch hw 97

Föregående

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat