Dålig kraft i BSA 240 Magnum efter packningsbyte

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Dålig kraft i BSA 240 Magnum efter packningsbyte

Inläggav bogbrush88 17 mar 2010, 15:54

Jag har en c:a 10 år gammal BSA 240 Magnum pistol i kaliber 4.5mm som för en tid sedan fick problem med avtryckaren. Jag skickade iväg pistolen för reparation och bad samtidigt verkstaden att kolla fjäder och alla packningar, och att byta dessa om så behövdes.
Fick tillbaka en genomgången bössa - felet med avtryckaren var åtgärdat, och fjäder och alla packningar bytta.

Problemet är att den har tappat avsevärt i utgångshastighet efter dessa åtgärder. Från att ha legat stadigt runt 155 m/s med vanliga Dogg Match, har den nu rasat till c:a 130 m/s.
Enligt verkstaden kommer detta att åtgärdas "på sikt" då de nya packningarna hunnit sätta sig.

Frågan är bara hur mycket jag behöver skjuta in den innan den är tillbaka till normalt igen?
Finns det andra åtgärder jag kan vidta för att få fart på den igen (mer fett/mindre fett etc.) ?
Jag är alltså inte ute efter att få ut rena gevärsprestanda ur den - endast att återställa den till det skick den var i innan haveriet.

Kan nämna att jag har samma problem med ett gammalt Bavaria S60 luftgevär som också känns förvånansvärt trött efter fjäder och packningsbyte.

Tack på förhand

/Thomas
bogbrush88

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Dålig kraft i BSA 240 Magnum efter packningsbyte

Inläggav Daniel 17 mar 2010, 19:43

Hur är det med precissionen har den också förändrats?
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav bogbrush88 17 mar 2010, 19:58

Jag har ännu bara testat den inomhus på kortare avstånd (<10 m) och den verkar faktiskt ha något sämre precision.
Det kan förstås också hänga ihop med att jag inte skjutit den på ett tag medan den varit trasig/på reparation och inte vant mig vid den än...
De är kluriga att skjuta, även i en god skytts händer, och jag håller inte Skanåker-klass precis...
bogbrush88

Inläggav Daniel 17 mar 2010, 20:08

Tja igen.

inte för att vara besserwisser men hur har du fått siffrorna 130 m/s , har du skjutit i en Kronograf för inomhusbruk ?

Vissa Kronografer kan vara tveksamma att fungera i dåligt ljus.

Mer fett är nog inte den rätta lösningen även om effekten kan bli högre med eventuellt diesling.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav öberg 17 mar 2010, 20:11

500 skott är inte helt ovanligt innan du kan vara säker på att packningen slitet in sig.

Är det inte läderpackning på Bavarian? det är samma fenomen där skulle jag tro?

Jag bytte packning och fjäder på ett Diana 35 och innan låg den på c:a 210mps och det visade sig när jag öppnade bössan att det var fjäderbrott, trots detta låg farten på 210mps och efter fjäderbyte + packning c:a160 mps.
Tror jag inte lät läderpacningen ligga till sig i oljan länge nog. Men den börjar jobba upp sig i fart igen.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav bogbrush88 17 mar 2010, 20:23

Daniel: Jo, det stämmer att jag testat den i inomhuskronograf.
5 skott och medelvärdet av dessa. Diesling vill jag undvika, annars skapar jag mig nog andra problem på kuppen...

Öberg: Så pass mycket som 500 skott...det skulle kunna förklara en del-jag har väl inte riktigt närmat mig så många skott (en tiondel kanske).
Det stämmer att Bavarian har läderpackning som fick ligga och dra sig över natten i olja.
Jag hade också fjäderbrott på Bavarian och har efter ny fjäder och packningar ungefär samma utgångshastighet som med den gamla fjädern. Antar att jag vet vad jag skall ägna helgen åt - 1000 skott totalt lär ju ta sin lilla tid :)

Tack för svaren så här långt - skulle det inte rätta till sig efter en större mängd skott så får jag väl forska vidare...
bogbrush88

Inläggav bogbrush88 17 mar 2010, 23:03

En allmän fundering dök upp i skallen så här innan läggdags;

Om det kan ta 500 skott innan packningar har satt sig ordentligt, hur löser man det med fabriksnya vapen?
Samtliga vapen jag köpt nya har haft full prestanda från början och jag kan inte tänka mig att de skjuter mer än 5-10 skott per bössa innan den lämnar fabriken.
bogbrush88

Inläggav öberg 17 mar 2010, 23:49

Ang lädrepackningar så tror jag att dom vet hur dom skall få dom rätt från start.
Rätt olja, rätt hårdhet/mjukhet osv.

Vad det gäller syntetpackningar (nu gissar jag) så är det väl så att en cylindern och tätningar passar in sig mot varandra. När du sen byter en packning så är den ju inte inpassad mot just den specifika cylindern du har utan skall "slita" in sig först.

Sen kan det vara så att nya fjädrar inte hållar samma kvalité som dom gamla gjorde.
Användarvisningsbild
öberg

Inläggav RoLig 18 mar 2010, 00:22

Det låter nog ändå som att det kan vara för mycket o för tjockt fett runt fjädern o guider...alt. att fjädern är klenare än den som satt där. Att farten har sjunkit med 20mps 15%, verkar för mycket för att det skulle handla bara om innötning tror jag :? .

Här en review om pickan.....158mps, 5,6J med RWS Hobby gav den tydligen.

För att följa länken så måste du registera dig.

RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav bogbrush88 18 mar 2010, 00:40

Jo, jag tycker också att det verkar vara lite väl stor prestandaförlust, men å andra sidan så nämnde ju Öberg att hans Diana 35 gav 210m/s före fjäderbyte (med brusten fjäder) och 160m/s efter bytet, dvs en förlust på nära 25%, så jag kanske får skjuta några hundra skott innan jag kan vara helt säker.

Frågan är förstås hur jag går tillväga om det inte hjälper - får man ta isär bössan, avlägsna fettet och sedan smörja om, och i så fall med vilket fett och hur mycket?
Jag känner mig inte sugen på att ta isär den själv, och en del vapenhandlare jag talat med vill heller inte befatta sig med den pga av att den tydligen är väldigt klurig att få att fungera 100%-igt efter ihopsättning.

Hammer&Arms i Lund t ex avböjde vänligt men mycket bestämt...
bogbrush88

Inläggav öberg 18 mar 2010, 07:20

Om du inte redan gjort det så prata med dessa herrar
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
öberg

Inläggav bogbrush88 18 mar 2010, 10:57

Tack skall du ha Öberg - det skall jag göra!
bogbrush88

Inläggav bogbrush88 20 mar 2010, 18:01

UPPDATERING:

Jag har nu skjutit 120 - 130 skott med pistolen sedan fjäder och packningsbyte och beslöt mig för att kolla utgångshastigheten.
152 m/s i snitt ligger den nu på med Dogg Match och det får ju anses som klart godkänt. :-)

Jag skall kolla igen när jag har skjutit 500 skott eller så för att se hur den presterar när den stabiliserat sig lite.

Återstår nu det "otacksamma" jobbet att göra samma sak med Bavaria 60:an....
bogbrush88

Inläggav RoLig 20 mar 2010, 18:09

bogbrush88 skrev:UPPDATERING:
Jag har nu skjutit 120 - 130 skott med pistolen sedan fjäder och packningsbyte och beslöt mig för att kolla utgångshastigheten.
152 m/s i snitt ligger den nu på med Dogg Match och det får ju anses som klart godkänt. :-)

Då är du ju i hamn! Men köp för guds skull bättre ammo att använda efter inskjutningen..det är den värd! :smt020
RoLig

Tack utdelade: 80 gång
Tackad: 42 gånger i 29 inlägg

Inläggav bogbrush88 20 mar 2010, 21:04

Hehe, definitivt!

Dogg Match duger bra till att mörda gamla ravioliburkar och defekta kaffekokare medan man skjuter in bössan, men annars brukar det bli RWS Meisterkugeln om man skall ha någon chans att träffa rätt med den här pistolen...väldigt snärtig rekyl!
bogbrush88

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom