Hallojs!
Skall snart införskaffa mig en Crosman 2240 för att plinka och hardcore-modda. Kom just att tänka på en sak; jag är ingen rik man, men vill samtidigt inte begränsa mitt skjutande efter Co2 patronen. Jag vill kunna gå ut och skicka iväg en 10-20 skott och sedan låta pistolen ligga tills nästa gång lusten faller på.
Men hur är det med Co2 egentligen? Är/kan det vara farligt eller skadligt att låta pistolen ligga med punkterad Co2 tub i sig? Säg att jag skjutit 5 skott sedan börjar det regna, och pistolen ligger med Co2-tryck i en vecka tills jag blir sugen att panga lite igen. Kan något i pistolen ta skada av att vara under tryck så pass länge, tex packningar och dyl?
Och hur är det med själva lufttrycket, antar att alla Co2 pistoler läcker mer eller mindre så att man kanske får räkna med att en halvfull Co2 patron är i stort sett tom efter 2, 4 eller 8 dagar?
Vad säger tillverkarna om risk för skada samt tryckbortfall när pistolen vilar med punkterad Co2 patron?
Och vad säger ni, dvs verkligheten om detsamma?
Vill helst inte behöva betala ca 10kr (en Co2-patron) varje gång jag vill skjuta lite (och ej tömmer Co2:n), och känna att jag måste välja tillfälle att skjuta för att inte slösa.
Börjar kännas som att jag borde satsa på en pump-pistol istället tex 1377 eller 2289G (
För att följa länken så måste du registera dig.) där man får pumpa 6-10ggr för ett skott med fullt tryck. Det känns väldigt antiklimatiskt att stå och pumpa som en dåre för varje skott