Dåligt att låta pistol ligga med "öppnad" Co2?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Dåligt att låta pistol ligga med "öppnad" Co2?

Inläggav lazlo09 31 mar 2010, 15:46

Hallojs!

Skall snart införskaffa mig en Crosman 2240 för att plinka och hardcore-modda. Kom just att tänka på en sak; jag är ingen rik man, men vill samtidigt inte begränsa mitt skjutande efter Co2 patronen. Jag vill kunna gå ut och skicka iväg en 10-20 skott och sedan låta pistolen ligga tills nästa gång lusten faller på.

Men hur är det med Co2 egentligen? Är/kan det vara farligt eller skadligt att låta pistolen ligga med punkterad Co2 tub i sig? Säg att jag skjutit 5 skott sedan börjar det regna, och pistolen ligger med Co2-tryck i en vecka tills jag blir sugen att panga lite igen. Kan något i pistolen ta skada av att vara under tryck så pass länge, tex packningar och dyl?

Och hur är det med själva lufttrycket, antar att alla Co2 pistoler läcker mer eller mindre så att man kanske får räkna med att en halvfull Co2 patron är i stort sett tom efter 2, 4 eller 8 dagar?

Vad säger tillverkarna om risk för skada samt tryckbortfall när pistolen vilar med punkterad Co2 patron?

Och vad säger ni, dvs verkligheten om detsamma?

Vill helst inte behöva betala ca 10kr (en Co2-patron) varje gång jag vill skjuta lite (och ej tömmer Co2:n), och känna att jag måste välja tillfälle att skjuta för att inte slösa.
Börjar kännas som att jag borde satsa på en pump-pistol istället tex 1377 eller 2289G (För att följa länken så måste du registera dig.

) där man får pumpa 6-10ggr för ett skott med fullt tryck. Det känns väldigt antiklimatiskt att stå och pumpa som en dåre för varje skott :(
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Re: Dåligt att låta pistol ligga med "öppnad" Co2?

Inläggav Dark Of Light 31 mar 2010, 16:10

Njaeh... Inte farligt i sig, alltså inte skadligt för vapnet direkt att ha en punkterad Co2 tub i sig. Möjligtvis kan det ha lite menlig verkan på packningar att ha en småläckande Co2 tub pysandes i dagar. Däremot "farligt" på ett annat sätt. T ex om ett barn eller en något klåfingrig person får syn på vapnet och givetvis får för sig att trycka av... Ja, min erfarenhet av den här typen av vapen är som din teori, att det tar några dagar och sedan är tuben tom. Å ena sidan, varför inte skaffa en fjäderluftpistol istället? Då har du inga problem med läckande tuber eller sanslöst pumpande, bara ett per skott. Å andra sidan, det där med att bara trycka av ett tiotal skott för att sedan lägga undan vapnet brukar lösa sig självt... Det är ofta så kul att man skjuter mer... och mer... och mer.
Finländarnas rykte om brutalitet är välgrundat. Deras operor håller på i tre till fyra dagar och de har inget ord för ”fluffig”.
Användarvisningsbild
Dark Of Light

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 19 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: Analoga luftvapen

Inläggav Ola 31 mar 2010, 16:14

Många anser att man skall skjuta patronen tom och plocka ut den när man skjutit färdigt.
Jag skjuter bäde 2240 och Röhm Twinmaster med 12gr co2 patroner.
Men jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om plocka ut dom efter färdigt skjutande.
Har haft patroner suttit på plats i flera månader utan att dom tappat något alls i tryck.
Visst tar väl kanske tätningarna lite stryk men det är ju inga större probs o byta i så fall.
Jag har dock aldrig bytt en tätning på mina dollor.
Du skrev att du skulle hardcore modda dollan , då får du nog räkna med max 20st bra skott på en patron.
Användarvisningsbild
Ola

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav lazlo09 31 mar 2010, 18:28

Ja det blir väl kanske inte så avancerat som "harcore" moddning, men visst vill jag ha lite mera kräm i den och framförallt extern moddning. I mitt huvud börjar den se ut som ett gevär med kikarsikte, och nu börjar jag fråga mig själv om jag då inte lika väl kan köpa mig en bössa tex Hatsan 70 5,5 med möjlighet till att sätta i starkare fjäder. Då slipper jag också allt Co2 relaterat.

Men handen på (mitt) hjärta, en moddad 2240 är fan så mycket sexigare än ett sketet Hatsan...

Men fan nu e ja kluven. Gudarna vet att jag egentligen INTE har råd att modda. Skulle ta minst en månad för att kunna köpa stock (inte sån som kärringen får om hon varit snäll) och den kostar bara 2-300kr. Jag får helt enkelt be er om råd och vad ni tycker: 2240 eller gevär?

Jag kommer att skjuta prick, tex på tavlor och figurer/kulfång. Min trädgård tillåter 10 eller max 15 meters avstånd. Jag vet att jag vill ha ett 5,5m.m. vapen. I fantasin smyger jag i nån skog och letar fåglar, men när jag vaknar är jag 32 år och mina barn vill ha frukost. På samma nivå finns det något i reptilhjärnan som försöker att övertyga mig om att jag även ska kunna ha det till att försvara mig med, men pannloben kontrar snabbt med att Jack Bauer INTE är jag, och dessutom använder Jack Bauer inte fultrimmade luftgevär...
Best on YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=Lf6Xe7iVdE4
Användarvisningsbild
lazlo09

Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 7 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: ME BullBarrel 5,5

Inläggav tomasp 02 apr 2010, 18:31

Vet ej vad jag själv ska göra men det står ju faktiskt i manualen att man ska ta ut patronen om man inte andvänder den , men har å andra sidan glömt kvar den i typ en vecka och det har inte varit några problem så , jag är nog minst lika förvirrad som dig ...
baikal mp46m , bsa scorpion . crossman 2240 , hw 45 , king manufacturing co. model 2139 , Baikal MP-654K , Excellent Mod CII
Användarvisningsbild
tomasp

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav eddie 24 apr 2010, 18:18

Hehe, jag känner igen mig allt för väl i din beskrivning! Jag välja den mycket prisvärda Crosman 1377C 4,5mm max180ms eller den något dyrare Crosman HB22 5,6mm 138ms, jag tröttnade åxå på CO2 och att inte få skjuta klart pga barnen, frugan elr grannarn.
eddie

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |