Nu har jag haft min Light ett c:a ett halvår och känner att tiden är mogen för en liten recension.
Den var ju tänkt som en efterträdare till min Webley FX2000 som jag hade skyddsjaktslicens på. Till saken hör att jag var mer än nöjd med min 2000, den fungerade ypperligt på skyddsjaktsuppdrag och tog mig till några pallplatser i Field Target, men den kändes väl lång inne i ladugårdar o dyl. Vid mer än ett tillfälle så klappade jag i pipan i diverse saker!
Så det fick bli en G-sor Light i stallet som skulle efterträda den. Jag kände redan första gången jag tog i bössan att detta var något extra och att den skulle nog fungera fin fint till mina ändamål.
Gjorde så att jag satte på ett AirArms 4x32AO, har ju ett Shirestone 4x32AO på 2000 bössan så det blev så lika som möjligt. Sköt in bössan och letade fram den jaktkula som fungerade bäst i Lighten. Sen fick helt enkelt känslan avgöra vilken bössa som användes vid dom olika skyttetillfällena som dök upp. Helt ärligt så var det nog dött lopp mellan dom i början! Men allt eftersom jag nyttjat båda vapnen så blev det mer och mer Lighten som vann och nu åker Webley FX2000 bössan bara fram om det är frågan om långhållsskytte. För den har jag på max fullpower medans G-sor Lighten ligger på 240mps. Detta för att inte göra så stor skada på ladugårdstak osv, plus det är en bättre fart för bättre skottverkan på skadefågel.
Hur är då Lighten att handha?
Magasinsmatningen fungerar klanderfritt och magasinsspärren är en fröjd gentimot den på tex Webley FX2000.
Trycket är ett tvåstegs och justerbart. Har justerat bort försläpet så mitt är ett enstegs kan man säga, detta för och passa jakt bättre!
Den kan upplevas som lite lätt i fram då den är ganska så kort, men det är en vanesak.
Precisionen är bra i vapnet. Dock så gillar den inte för tunga kulor, om det beror på den korta pipan eller den farten jag valt att lägga bössan på vet jag inte.
Men den sväljer FX, JSB, Crosman, RWS, H&N mm utan problem.
För mig är G-sor light en keeper. Lätt att använda, driftsäker och Gollekolven är inte bara fin att titta på utan också väl avvägd, rätt höjd på kindstöd osv!
Teknisk data:
Totallängd 905mm
Piplängd 404mm
Vikten är beroende på vilken kolv man väljer? men runt 3-3,5kg
Antal skott per fyllning: 40-50 beroende på inställning (fart)
Energi: 10-39
Joule Max 290
mpsFör att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.