Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
ogster skrev:(Allt utöver detta är ju bara jönseri hursomhellst)
Tomaz skrev:
poängräkningen, man får 1 poäng för fällt mål och allt annat noll poäng..
För att dela upp ditt fina inlägg i ett par sektioner , så ser jag det från den arrangerandes sida ang antal mål , lite så här :
I mitt inlägg en bit ovanför , så beskriver jag hur vi provat komplettera/ersätta de dyra och tidskrävande gamo-målen i underhåll , samt tidskrävande i upp & nermontering med vad vi kan kalla singelmål : träff eller bom / 1 eller 0 poäng. Detta är kanske 1 steg mot det Internationella poängsystemet. Med mål av denna typ, kan man montera flera i samma "skjutgata" på stationen , på ett av säkerhetsskäl betryggande sätt, och placera dem på olika avstånd och i olika dimensioner , samt olika höjder.
Skulle en sån variant va nåt ? Inget bytande av plattor , förflyttning. Grundtanke : säkerhet men variation och fler mål.
Eller är ett krav att det ska vara självmarkerande mål ? Vad tycker ni ?
Beträffande skjutställningar , så kan jag för egen del erkänna att det "tar" väldigt mycket på skyttet som sådant, att marken är svampig , ojämn mm....mycket energi åtgår att bara försöka stå stabilt och avslappnat....men , så är förhållandet i jaktsliga förhållanden. Därför kanske bästa lösningen är separata FT-klubbar , och separata jaktstigsklubbar i framtiden.
Där är skillnaden alltför stor i jämförelse jaktsitaution/prickskytte. Vad är lagom brukar jag fråga mej själv....
Blev lite mer än "hur många skott per runda" här från mig, men det bara slank ur mig...
Bra synpunkter, som jag tycker alla har direkt anknytning ämnet![]()
Tomaz skrev: Som det är nu så blir det helt olika förutsättningar för alla att få en vettig skjutställning tex beroende på om man är lång eller kort, höger eller vänsterhänt, vind som blåser vajande vegetation mer eller mindre i skottlinjen.
ogster skrev:Håller med om att mer skott ger mer glädje, fast om alla skjuter mer skott så kommer det automatiskt bli mer väntetid på banan.
Iofs så borde man sätta en tidsgräns på varje station, 1minut borde va max för 2st mål.
(Allt utöver detta är ju bara jönseri hursomhellst)
yellonet skrev:Själv tycker jag att de brittiska reglerna angående utgångsenergi verkar bra. 16 J ger en lagom kulbana ut till 50 meter... med 45 J är det väl nästan bara sikta i mitten varje gång?!
martinw skrev:Jag får erkänna att jag inte riktigt fattar de två sista inläggen?
Hur kan det bli mindre folk på banan om vi går fler skott per runda?
Vi kommer ju skjuta lika många skott som idag?
Ar inte säker på vad du menar, men de som "bara" har två vapen idag gör just det du skriver Öberg.
Jag skrev inte att det blir mindre folk på banan utan att vi blir mer utspridda på banan ju
fler stationer vi har vilket bidrar till mindre trängsel.
Förvirring.
martinw skrev:Jag tycker inte att man smalar av sporten eller har elittankande om man vill skjuta fler skott per runda.
Tvärtom ger ju nybörjare med få vapen en skojigare tävling?
Ar inte säker på vad du menar, men de som "bara" har två vapen idag gör just det du skriver Öberg.
Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst