"Skjuta in" rekylerande luftbössa

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

"Skjuta in" rekylerande luftbössa

Inläggav fonkystuff 04 jun 2008, 19:08

Skjuta in en Typhoon eller en FWB 300 är ju plätt-lätt. Man har lite stöd och håller still på tian och skruvar lite om det kommer lite fel. Hål i hål (OK hålet blir lites större efter några skott men iaf) varje gång med rätt ammo och dessutom är träffbilden lika vid stående skytte.

Jag upplever att rekylerande bössor är lite knepigare i och med att dom är känsliga för HUR man håller, hur MYCKET man håller samt hur mycket man trycker mot axeln, hur högra handen håller i kolven etc. etc.
Jag upplever även en viss skillnad (Även om den är minimal - kanske 2-3 klick) vid skytte med stöd och stående skytte (även om jag inte är "tävlingsskytt" så känner man ju var man skjuter och ser var kulan träffar).

Hur gör Ni, och hur upplever Ni det när Ni skjuter med "normala" fjäderbössor (alltså med rekyl)? Eller är det bara jag som är skiten bakom spakarna? Har tyvärr ingen bipod ännu - kanske blir det till att köpa en så´n?
Användarvisningsbild
fonkystuff

Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Inläggav Daniel 04 jun 2008, 20:00

Jag håller i vapnet mycket lätt när jag skjuter med rekylbössor, jag brukar få rätt så bra träffar :-P så jag har inte funderat så mycket på det.
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav buckshot2000 04 jun 2008, 20:05

Jag har gjort det enda förnuftiga om det är bra träffbilder och ett effektivt skytte man eftersträvar - nämligen lagt min Diana52 i en vapenväska under sängen - och där lär den få ligga.

Gamla fjäderbössor ser jag mer som rolig nostalgi och inte en produkt för effektivt skytte med fokus på bra träffbilder.

Bipod brukar försämra ännu mer med fjäderbössor.
Användarvisningsbild
buckshot2000

Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav öberg 04 jun 2008, 20:10

Det har stor betydelse vad du har för stöd när du skjuter in och var på kolven du lägger stödet. Själv använder jag numer ett skumgummistöd.
Och jag får olika träffläge om jag har stödet långt fram eller nära varbygeln.
Personligen så finjusterar jag inställningen med endast armbågarna mot bänken som stöd.
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav fonkystuff 05 jun 2008, 06:53

öberg skrev:Personligen så finjusterar jag inställningen med endast armbågarna mot bänken som stöd.

Det är nog det bästa om man skall justera in den för stående skytte eftersom man håller ungefär likadant. Problemet är bara att ingen kan hålla absolut still i den ställningen, men men
Användarvisningsbild
fonkystuff

Inläggav buckshot2000 05 jun 2008, 09:48

Jag tycker det är för tidskrävande att få till samma skjutbarhet och precission i en gammal fjäderbässa som i ett nytt PCP , fjäder är jättekul och skjuter man från ungefär samma ställning med en måttligt rekylerande fjäderbössa fungerar det ju skapligt , men börjar man mixa skjutställningar och ha en kraftigt rekylerande fjäderbössa känns det helt enkelt inte värt besväret tycker jag.

Man kan använda ett skjutstöd vid inskjutningen och hålla halvhårt i bössan mot axeln samt ha sandsäcker/fågelfrösäckar under bössan där man sedan vid stående skytte håller händerna , brukar fungera skapligt.
Användarvisningsbild
buckshot2000

Tackad: 30 gånger i 26 inlägg
Skytteklubb: Laxå Skytteförening

Inläggav fonkystuff 05 jun 2008, 10:11

Kraftigt rekylerande fjäderbössor är - helt riktigt- svårt att få perfekt precision med. Dock kan man få otrolig precision med måttligt rekylerande fjäderbössor, och det är enligt mig väldigt mycket roligare att skjuta fjäder än pcp - men det är iofs en annan diskussion.

Jag når bäst resultat om jag håller bössan ganska hårt mot axeln, men inte stöttar i sidled med vänsterhanden, utan håller den under bössan och låter bössan "vila" i handflatan (som ligger mot skjutbänken, eller stödkudde på bänken). Högerhanden får inte göra annat än att pressa bössan bakåt mot axeln (ej krama om för hårt). Höger tumme rakt upp mot slutet på vapenhuset och skjutfingret får givetvis inte nudda kolven.

Det fungerar som sagt bra, men det är ändå lite trickigt att få längre skottserier perfekt tycker jag, men det kan bero på siktesförflyttning också.....Jag ska byta till simalux vad det lider...........gillar INTE airkingen alls faktiskt.
Användarvisningsbild
fonkystuff

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |