Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
-Malte- skrev:Nu finns det inte så många här närheten som har luftskytte som intresse men det skulle säkert bli fler intresserade om det finns en klubb för utomhus FT skytte..
Vad är det som krävs för att starta en luftvapenklubb och hur får man komunen att ställa upp eller hyra mark till skjutbana??
Har inte själv frågat komunen än men tanken har slagit mig att starta luftvapen förening med en jaktstig med FT fallmål men vet inte riktigt hur jag ska lägga fram det till komunen..
Hur går man till väga??
*Starta en förening...
*Höra med komunen om mark?
*Behöver man tillstånd från polisen + besiktnig av banan??
Ulf skrev:-Malte- skrev:Vad är det som krävs för att starta en luftvapenklubb och hur får man komunen att ställa upp eller hyra mark till skjutbana??
"Behöver man tillstånd från polisen + besiktnig av banan??"
Ja, om man ska hålla till på privat mark. Då kopplas Miljö & Hälsokontoret in, där man ska påvisa hur man tänker ordna framtida blysanering, besiktning av området måste utföras av akrediterad för att få ett säkerhetsgodkännande. Kostar dyrt!
Smidigast är att lyssna med lokal VVO /JVO eller jaktskytteklubb, om de är intresserade av man bildar en fristående sektion för sitt skytte, där de blir helt ansvarsbefriade , för samlån för nyttjande av deras banor och mark.
Jazz skrev:Sedan Skulle jag vilja ha en huvud organisation där vi startar klubbarna under, dvs vi bara startar under avdelningar till samma klubb. Detta skulle då hjälpa till med tex tävlingar och likaså med licenser. Tänk så enkelt det kan bli. En huvud org som man tar kontakt med och säger att nu är vi lite intresserade som vill gå samman. Vi betalarr in en avgift till försäkringar och sammtidigt går vi under huvud org stadgar. Banorna får vi ju fixa själva men vi har allting annat har vi.. Lite av mina funderingar!
martinw skrev:med viss anpassning till nationella lagar.
martinw skrev:Tänkte på 10 j.
Allt annat bör vara samma som i alla andra länder.
45j som max kommer då försvinna från fallmålsskytte, man kör 16j istället.
Silwer skrev:Sen kan man ju diskutera hur klassen är tolkad i en del länder där gubbarna sitter i selar och skjuter
gubbe skrev:Vore kul att läsa dom internationella reglerna gärna på svenska.
Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster