Vilket Fjädergevär ska jag välja ? / samlar lite info /

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vilket Fjädergevär ska jag välja ? / samlar lite info /

Inläggav G0LI4T 09 jun 2008, 21:36

Kommer med hjälp av denna tråd skapa en bra att veta/läsa tråd till nya medlemmar och nya luftvapenentusiaster.

Många ställer sin första fråga ang. luftvapen här på forumet...

Vilken bössa ska jag välja ?
Jag har 1000, 2500, 5000 kr

Jag tror det finns lika många åsikter i detta ämne som det finns luftvapenentusiaster.

Hade tänkt mig svara på 3 sätt.

1:
Nybörjare och vill ha en bössa å panga på burkar å lite tavlor
( max 1000 kr)
Köp en "Jula" bössa komplett med allt och ha kul några sommrar med kompisarna.

2:
Nybörjare, men vill ha nått som hänger med ett tag.
( max 2500 kr )
Sikta på en kvalitetsbössa från tex Diana eller Weihrauch.
Där finns flera modeller runt 2-2500 kr som är "keepers" lifetime.
HW30s, HW50s, Diana 24.

3:
Nybörjare, men har råd att lägga lite extra på både en kvalitetsbössa och en bra kikare (max 5000 kr)
Här tycker jag det börjar bli svårt.
Vad ska man rekommendera ?
Ett Weihrauch HW-95 för nästan hela summan eller ett Komplett kitt från Diana för 5000 kr

Mer än 5000 kr vet jag inte om jag skulle rekommendera en nyfunnen luftvapenentusiast att lägga på en fjäderbössa.
Då lutar det nog mera åt en PCP bössa i sådana fall.

Ang. möjligheten att "tuna" sin bössa ska väll kanske också läggas in i beräkningarna...

Så börjar jag.
Fyll gärna på med Era funderingar.
När vi fått ihop till en bra "fakta" källa, så snickrar jag ihop en klistrad tråd med allas funderingar.
Senast redigerad av G0LI4T 28 aug 2008, 22:39, redigerad totalt 2 gånger.
Bild
G0LI4T

Tack utdelade: 15 gång
Tackad: 70 gånger i 44 inlägg

Inläggav Progunner 09 jun 2008, 22:01

Väl sammanfattat. Men med pris kommer även kvalite.
Bild
Användarvisningsbild
Progunner
Återförsäljare
Återförsäljare

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Inläggav Daniel 09 jun 2008, 23:14

jag skulle vilja tilläga att för 5000 får du jhu en hw97k samt ett kikarsikte som är min nya fjäder favorit följt bakom hatsan mod 135
Senast redigerad av Daniel 11 jun 2008, 00:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav G0LI4T 10 jun 2008, 20:58

Många är väldigt snabba på att svara på denna fråga när "nybörjare" ställer frågan.

Kan ni inte sammanfatta Era åsikter även här ?

Svaren kommer användas till en "faktatopic" kallad.

"Vilket luftegevär ska jag köpa ? "
LÄS HÄR INNAN DU STÄLLER FRÅGAN

Så ös på nu, och delge era erfarenheter i bra och dåliga köp.
Bild
G0LI4T

Inläggav Silwer 10 jun 2008, 23:35

Daniel mfl har nog upptäkt att jag inte alls bara suttit och spytt ner på Hatsan och annat för att det var kul, nu har han en redig kvalitetspåk själv, man får annat perspektiv på saker om man får gå igenom en hög bössor.

Därmed inet sagt att alla Hatsan är skräp, men jag mins hur ilsket det har varit när jag tyckt folk skulle köpa begagnat eller lägga på lite mer för att få en märkesbössa.

Perspektiv grabbar.

Jag vet inte om det finns några exakt rätta svar på "vilken bössa ska jag köpa?", utan det är först och främst det ni tagit upp, hur är ekonomin? och vad ska du ha bössan till? det är ju så att alla är vi olika.

Personligen tycker jag att om mna bara tänkt plinka några ggr om året så köp en Hatsan av enklare modell.
Tänker man däremot faktiskt släpa ut bössan mer seriöst och oftare, kosta på dig nåt som har gott renomé även om du får vänta 2-3 månader till innan du har råd att köpa vapnet.
Senast redigerad av Silwer 10 jun 2008, 23:55, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Martin 10 jun 2008, 23:42

Silwer skrev:Personligen tycker jag att om mna bara tänkt plinka några ggr om året så köp en Hatsan av enklare modell.
Tänker man däremot faktiskt släpa ut bössan mer seriöst och oftare, kosta på dig nåt som har gott renomé även om du får vänta 2-3 månader till innan du har råd att köpa vapnet.

Kan bara instämma i ovanstående. Bra skrivet Silwer!
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Re: Vilket Fjädergevär ska jag välja ? / samlar lite info /

Inläggav Åsa-Nisse 05 jul 2008, 13:32

G0LI4T skrev:Kommer med hjälp av denna tråd skapa en bra att veta/läsa tråd till nya medlemmar och nya luftvapenentusiaster.

Många ställer sin första fråga ang. luftvapen här på forumet...

Vilken bössa ska jag välja ?

Jag tror det finns lika många åsikter i detta ämne som det finns luftvapenentusiaster.

Hade tänkt mig svara på 3 sätt.

1:
Nybörjare och vill ha en bössa å panga på burkar å lite tavlor
( max 1000 kr)
Köp en "Jula" bössa komplett med allt och ha kul några sommrar med kompisarna.

2:
Nybörjare, men vill ha nått som hänger med ett tag.
( max 2500 kr )
Sikta på en kvalitetsbössa från tex Diana eller Weihrauch.
Där finns flera modeller runt 2-2500 kr som är "keepers" lifetime.

3:
Nybörjare, men har råd att lägga lite extra på både en kvalitetsbössa och en bra kikare (max 5000 kr)
Här tycker jag det börjar bli svårt.
Vad ska man rekommendera ?
Ett Weihrauch HW-95 för nästan hela summan eller ett Komplett kitt från Diana för 5000 kr

Mer än 5000 kr vet jag inte om jag skulle rekommendera en nyfunnen luftvapenentusiast att lägga på en fjäderbössa.
Då lutar det nog mera åt en PCP bössa i sådana fall.

Ang. möjligheten att "tuna" sin bössa ska väll kanske också läggas in i beräkningarna...

Så börjar jag.
Fyll gärna på med Era funderingar.
När vi fått ihop till en bra "fakta" källa, så snickrar jag ihop en klistrad tråd med allas funderingar.

Men som mig själv nu, som då letar ivrigt på att få tag i en kvalitetsbössa och har råd och är villig på att lägga lite mera än ca 5000 kr blir ju då lite fundersam på hur du då inte skulle kunna rekommedera en nyfunnen luftvapenentusiast (som mig själv) att köpa en fjäderbössa för sådana pengar utan att ist. titta på en PCP som i vanliga fall inte finns på beg. marknaden som jag märker, utan blir ju då tvungen att köpa ett nytt PCP vapen för ca 5000kr och uppåt. Där tillkommer en merkostnad också om jag får påpeka, nått typ av slag av "pump", varav en kostnad av ca 1500kr. Sedan så brukar man ju som oftast vilja ha ett objektiv som då också blir en merkostnad av ca 1000kr och uppåt.....
Om man då skulle spekulera i om en "nyfunnen luftvapenentusiast" känner sig tillmods att då lägga ca 7500kr eller MER på ett PCPvapen..., så tror jag att merparten av de nyfunna skulle säga nej tack.....
För merparten av dessa personer skulle ju själv kunna se att en fjäderbössa av typen HW 80-97 inkl. objektiv skulle som ny landa på ca 5000-5500kr......
Därtill kan man ju i framtiden göra vapnet licensbelagt med ett "tune kit" för ca 1200kr...
Blir fortfarande billigare än en PCP......
Men å andra sidan så kan jag förstå att man får nog ett helt annat typ av skytte med ett PCP vapen när det gäller skyttets pressision, det hänger ju också lite på vem som är skytt, van eller icke van skytt.....
För oavsett om det är en fjäderbössa för mer än 5000kr komplett eller en PCP för +5000kr är det ju oftast ett köp av kvalitet..............
Åsa-Nisse

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Inläggav G0LI4T 05 jul 2008, 14:56

Nu är ju tråden placerad i Fjädervapen, och därav har jag inte dragit några större paralleller till PCP vapen.

Det är ju endå så att man inte behöver en bössa för tusentals kronor för att "prova på".

När man väl provat ett tag och kanske vill ta steget vidare, kanske det är dags att titta på ett PCP.
Bild
G0LI4T

Inläggav Åsa-Nisse 05 jul 2008, 15:12

G0LI4T skrev:Nu är ju tråden placerad i Fjädervapen, och därav har jag inte dragit några större paralleller till PCP vapen.

Det är ju endå så att man inte behöver en bössa för tusentals kronor för att "prova på".

När man väl provat ett tag och kanske vill ta steget vidare, kanske det är dags att titta på ett PCP.

Ja då förstår jag upplägget som du skrev... :wink:

Men ett PCPvapen är ju alltid ett intressan ämne.., sen så är ju det så att säga "the old school" med fina fjädervapen med fint utsmyckade träkolvar det finaste som jag personligen dras till.., PCP´na verkar dras till det lite nyare tänkandet på utseendet, men kan vara mycket vackra att se på ibland :-) .

Men jag själv skulle vara mycket glad att se att det kom in en rubrik som liknande "Vilket luftvapen ska jag köpa"..! Så ni som har stor erfarenhet om detta, hjäls åt och knåpa ihop nått om det.., det kommer att uppskattas av oss "nyfunna" medlemmar.... :-) 8)
Åsa-Nisse

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |