Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Nej Tomaz jag tror inte det är lätt, det jag ser som problemet och nu tänker jag på ev tävlingar är att ingen med en "vanlig" pcp kan mäta sig mot en matchbössa med den konsekvensen att har du inte råd att köpa en vinnarbössa är du körd. På en field target tävling kan vilken pcp som helst hävda sig med rätt skytt.Tomaz skrev:Att varje gång träffa tian som är 2mm i diameter med ett luftgevär på 25 meters avstånd kanske är svårare än du tror.
Bössan siktar och skjuter inte i 10:an av sig själv. Trots stödet så finns det en viss rörelse i bössan eftersom man håller i bössan och måste avfyra vid exakt rätt tillfälle, gång på gång hålla exakt rätt grepp, läge och lutning på bössan ,gång på gång göra exakta avfyrningar och följa igenom skottet. Dessutom måste man ha koll på materialet man skjuter med, fixat till sin bössa så den skjuter extremt jämnt och fint och hitta en batch ammo som levererar. Det finns inget utrymme för misstag.
Det är egentligen bara 10:or som gäller när man håller på med denna form av bänkskytte, skjuter man en nia har man gjort en miss...
Skjuter man dessutom utomhus så ökar svårighetsgrden ytterligare...
Man ska göra det man tycker är roligt, självklart. Jag har självklar inga önskemål om att du inte ska fortsätta med bänkskytte, däremot hoppas jag att det inte går ut över ft tävlingarna och att du fortsätter och tävla.Tomaz skrev:Jag däremot tycker jag hittat en rolig och utmanande form av skytte
Sorry.Tomaz skrev:men jag hade ju hoppats slippa nedvärderande tråkningar om det i tråden...
gubbe skrev: Nej Tomaz jag tror inte det är lätt, det jag ser som problemet och nu tänker jag på ev tävlingar är att ingen med en "vanlig" pcp kan mäta sig mot en matchbössa med den konsekvensen att har du inte råd att köpa en vinnarbössa är du körd. På en field target tävling kan vilken pcp som helst hävda sig med rätt skytt.
gubbe skrev:Man ska göra det man tycker är roligt, självklart. Jag har självklar inga önskemål om att du inte ska fortsätta med bänkskytte, däremot hoppas jag att det inte går ut över ft tävlingarna och att du fortsätter och tävla.
Hoppas FT arrangörerna läser detta, tänkvärt.Tomaz skrev:FT är inget för mig längre. Där tycker jag verkligen själva skyttet kommer ur fokus. På de tävlingar jag var på i fjol, så byggde man in svårigheten på banorna genom att göra det svårt att från den markerade skjutplatsen hitta en vettig skjutställning. Man får sitta på huk, eller sträcka sig upp, eller i sidled på ett onaturligt sätt, på ojämna underlag, för att få fritt skottfällt från grenar och annan vegetation som vajar ivägen. Då är det inte skytte längre, utan ett lotteri om man är rätt skapt i kroppen så att man får till en stadig skjutställningren. Annars blir det en vinglig chansning där det gäller att ha tur att fälla målet. Det är inte skytte för mig och vår svenska version av FT har egentligen inget med FT att göra som på det sätt andra länder bedriver det.
En del tycker ju detta är skitkul och ni får gärna fortsätta så, men våra svenska FT tävlingar är inget för mig längre... Nu hoppas jag ingen blir sur för det och att alla kan hålla på med den skytteform dom gillar bäst..
gubbe skrev:Hoppas FT arrangörerna läser detta, tänkvärt.
Jazz skrev:2mm på 25m är ju samma som 4mm på 50m. Funderar man då lite på detta så är det samma att hela tiden skjuta hål i hål på 50m
Johnny FX skrev:Håller oxå med ang skjutställningarna på FT-tävlingarna i Sverige.
Hellre att man varierar ordentligt med avståndet till målen.
Än att gör så rubbade ställningar som möjligt.
Samt att man borde minska killzone rejält.
I dagsläget skjuter alla i princip 30 av 40 poäng och uppåt.
Det kan bara inte vara så att alla FT skyttar i Sverige är lika bra.
Nej mindre killzones och längre avstånd,sållar en hel del kan jag tro.
scratch skrev:
Tomaz
Kul tråd! Det skall bli kul att spöa dig med min 300:a![]()
![]()
Johnny FX skrev:Inte meningen att sålla bort folk från tävlingarna.
Men att större delen av deltagarna är exakt lika bra tror inte jag på.
det är bara roligare om det är liite svårare än i dagsläget.
vad gör det om vinnaren vinner på 23 poäng ,det visar ju bara att
banan var svår.
Knivsöder skrev:får du ut rätt storlek på dina A3 tavlor? När jag skriver ut PDF filen så blir målen lite för små, cirka 90 % av naturlig storlek.
Knivsöder skrev:Det här är nog den klart intressantast skjutgrenen. Personligen skulle jag dock helst se för Sverige anpassade nationella regler, till trots.
Orsaken är exempelvis att den i Sverige vanliga FWB 300 S är körd pga sin vikt. Ovanpå det, så jag tror att de flesta FWB 300 S ägare tar ut mer än 8,13 joule, troligen 9,5-10,5 joule, men att slåss i 21 joules klassen (Heavy Varmint Air Rifle Class A) kan ju bli lite tufft! Till och med min 7 joules FWB 603 skulle hamna i den klassen bara pga vikten, utan kikarsikte!
Men det väl inget som säger att man inte kan ha en nationell och en internationell samling med klasser?
Får vi igång det här i Stockholm så tror jag att det kan bli en licensansökan på HW 77'an så att den kan smyga in i "Light Varmint Air Rifle Class" (max 16,27 joule). Då passar den också in i det internationella FT skyttet som också är strypt till samma energinivå.
Tomaz, får du ut rätt storlek på dina A3 tavlor? När jag skriver ut PDF filen så blir målen lite för små, cirka 90 % av naturlig storlek.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster