Prel. ammotest HW30s

Här snackas det om Luftvapen ammunition

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Prel. ammotest HW30s

Inläggav Leopold 10 maj 2011, 22:21

Jag drog igenom 50 skott idag, 10 st av varje sort på varsin tavla. Hade alltså fem sorter hemma, ja egentligen sex men jag orkade inte ens testa den sjätte som var supertunga spetsnoskulor av usel kvalitet.

Testriggen är inte helt optimerad ännu men man får ta det för vad det är. HW30 s Luxus med medföljande "Weihrauch" 4x32, 18 meter, nästan ingen vind. Det är som alla nog vet vid det här laget ett ett icke-parallaxjusterbart sikte som jag försökte centrera ögat i så exakt det gick. Avfyrningarna och hårkorset satt fint hela tiden tack vare det excellenta Rekord-avtrycket som verkligen kändes som en total överraskning varje gång. Helt häpen över detta avtryck, helt oskruvat än så länge.

1. Började med "Standard" Kovohute Pribram, tjeckiska kulor typ rundnos jag ev kan ha köpt på Jula i ett desperat ögonblick. Riktiga skitkulor, nästan svarta av oxider och så var de redan när jag köpte dom för ett år sedan. Man blir svart om fingrarna när man laddar dessa, väldigt olikformiga och var och varannan kjol var stukad. Ändå blev jag förvånad av att se fem av tio kulor glida in i tre täta hål så jag blev sugen på att se vad litet bättre rundnosar typ JSB Exact Express eller RS kan göra i denna bössa.

2. Fortsatte med "Jaktia luftvapenammunition" som tillverkas av H&N, kanske deras "hobby" vem vet. Nåväl detta blev dagens negativa överraskning jag trodde de var bättre än så här. Spridningen i höjdled visar eventuellt att de har rätt olika vikt. Dock ser de fina ut, känns bra att ladda osv.

3. Därefter blev det dags för RWS R-10 Match 0.53 g, denna har jag alltid haft en känsla av att den går rätt bra till det mesta. Så även denna gång, någon liten tveksamhet med okularcentreringen vet jag att jag hade men de ryms utan problem inom ett tiokronorsmynt och det är jag nöjd med just nu. Fantastiskt jämna och fina i passformen, härliga att ladda med ett litet konsistent "knäpp".

4. Ytterligare en RWS, denna gång de lätta Meisterkugeln 0,45 g som är en favoritkula för min Zoraki. Även här blir det hyfsat resultat men en "flyer" gör att det inte ryms inom tiokronorsmyntet. Även dessa känns fina att ladda och är jämna, dock knäpper det inte till så fint som med R-10.

5. Sist, Dynamit Nobel "Geco", uppenbarligen i ungefär samma vikt som Meisterkugeln. Detta är rätt knepiga kulor, gjorda i en mycket hårdare legering än alla de övriga (mycket tenn?). Inte särskilt roliga att ladda, det kändes som att de passade litet sådär och att de var olika stora. Lade särskilt märke till en av kulorna som var litet väl liten, trillade nästan ner i loppet av sig själv. Det blev den högraste träffen i träffbilden. Ändå är det lustigt att se träffbilden som blev nästan som ett horisontellt streck förutom den översta. Kanske betyder det att de ligger väldigt nära varandra i vikt? Det var faktiskt ännu mer av ett nästan perfekt streck när jag gick fram och kollade träffbilden, jag kunde bara räkna till nio träff så jag tänkte jag måste räknat fel. Gick tillbaks och pangade ett skott till, det tog en millimeter lågt i mitten på det tidigare horisontella strecket. Alla tio-elva träffarna ryms med nöd och näppe inom tiokronan (edit: fel, ryms ej) så det var nog dagens positiva överraskning.

För att följa länken så måste du registera dig.

Edit: Geco-kulorna rymdes *inte* inom en tiokrona, hade råkat få tag på ett snarlikt utrikiskt mynt som var en aning för stort...
Senast redigerad av Leopold 11 maj 2011, 11:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Prel. ammotest HW30s

Inläggav Martin 10 maj 2011, 23:00

Mitt tips är att du skaffar hem lite JSB Exact 4,52 (och ta lite 4,51 när du ändå beställer). JSB Exact är den ammo som går helt klart bäst i mina och många andras HW30 bössor.
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin

Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 639 gånger i 262 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s

Inläggav Leopold 10 maj 2011, 23:03

Tack för tipset Martin, jag lutar helt klart åt detta när jag ser vad även mediokra rundnosar kan göra! Vilken kulvikt rekommenderar du? Finns ju en del modeller att välja mellan vad gäller JSB Exact. Jag har den i 7,5-Joule tills vidare.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Martin 10 maj 2011, 23:10

Jag kör med vanliga JSB Exact 0,547g, har testat även Express men märkte ingen skillnad så.

Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Martin 10 maj 2011, 23:12

Än så länge finns väl inte Vortek till HW30, men annars så gör ett Maccarikit underverk med bössan :)
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Leopold 10 maj 2011, 23:20

Tack så mycket för råden, Martin! Älskar den här bössan som du märker. Det följde med en sk exportfjäder till bössan men jag tror jag hoppar den och går direkt på Maccari-kitet. Hellre det just nu än att skaffa annat sikte jag tycker detta duger gott för mig.

Ett bekymmer med HW30 som Maccari-kitet fixar (efter som jag förstår) är detta med att laddbulten har en tendens att gnaga på kompressionstuben. Jag kände detta efter 150 skott redan och satte dit litet Moly-fett som en nödlösning, det funkade bra men vill gärna se en permanent lösning. Lustigt att fabriken inte fixat detta ökända problem men tur att det finns lösningar.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Martin 11 maj 2011, 00:07

Hmm, du menar att tryckstången gnager mot komptuben? Den lilla inlägget ingår inte i ett Maccarifjäderkit, utan den får man beställa separat.

Fjäderkit:

Plastinlägg till tryckstång

Bild
Användarvisningsbild
Martin

Följande användare vill tacka Martin för detta inlägg
Leopold (11 maj 2011, 13:48)

Inläggav Jimmy85 11 maj 2011, 01:59

Vill du justera paralaxen så lossar du låsringen framför objektivlinsen ock skruvar sedan objektivlinsen utåt för att få kortare paralax. Skruva ut till det blir suddigt o sen skruva du in till det blir skarpt.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85

Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Följande användare vill tacka Jimmy85 för detta inlägg
Leopold (11 maj 2011, 13:48)

Inläggav Tomaz 11 maj 2011, 07:36

Grattis till fin bössa Leopold....!

Följ Martins fina tips, så får du ut det bästa av bössan. :thumbupp:

JSB Exact (8,44gr) 4,51 mm eller 4,52 mm brukar fungera bäst, men även Crosman Premier 7,9gr funkar fint.

Här är till exempel 10 skott från 29m med JSB Exact 4,51mm med HW30S
Bild
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Leopold 11 maj 2011, 11:24

Jimmy85 skrev:Vill du justera paralaxen så lossar du låsringen framför objektivlinsen ock skruvar sedan objektivlinsen utåt för att få kortare paralax. Skruva ut till det blir suddigt o sen skruva du in till det blir skarpt.

Oj det hade jag ingen aning om! Tack för tipset det måste jag absolut prova!
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 11 maj 2011, 11:26

Martin skrev:Hmm, du menar att tryckstången gnager mot komptuben? Den lilla inlägget ingår inte i ett Maccarifjäderkit, utan den får man beställa separat.

Fjäderkit:

Jättebra info, tack! Tror jag ska lägga en beställning där om fjäderkitet är Maccari (framgick inte riktigt av deras information).
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 11 maj 2011, 11:35

Tomaz skrev:Grattis till fin bössa Leopold....!

Följ Martins fina tips, så får du ut det bästa av bössan. :thumbupp:

JSB Exact (8,44gr) 4,51 mm eller 4,52 mm brukar fungera bäst, men även Crosman Premier 7,9gr funkar fint.

Här är till exempel 10 skott från 29m med JSB Exact 4,51mm med HW30S

Oj det var grejer det...! På det avståndet krävs nog en god portion skicklighet också för att hålla ihop det så fint men där har jag något att "sikta på"! Litet nya kulor ska jag absolut prova.

--

Tack för alla bra tips ni gett mig allihop! Ska bli riktigt skoj att optimera den här lilla riggen!
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Martin 11 maj 2011, 11:50

Här är lite bilder från en ammotest jag gjorde för några år sedan, med just en HW30s och en FWB300s.

Nedan exempel på tavlor skjutet med HW30 respektive 300s, bägge 4.5. Avstånd 10 meter. Rent generellt kan sägas att 300:an var mer förlåtande än HW30 vad gäller ammo. Kan väl säga att Umarex Glatt rundkula är den sämsta ammo jag någonsin testat, och jag har testat ganska mycket.

BildBild

BildBild

Ammunition använd. I detta testet använde jag JSB Exact Express 4,52, men jag ser ingen skillnad i resultat mellan denna och JSB Exact 4,52. H&N Diabolo Sport går också förvånansvärt bra i de flesta bössor jag testat den i :)
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Martin 11 maj 2011, 11:51

Leopold skrev:
Martin skrev:Hmm, du menar att tryckstången gnager mot komptuben? Den lilla inlägget ingår inte i ett Maccarifjäderkit, utan den får man beställa separat.

Fjäderkit:

Jättebra info, tack! Tror jag ska lägga en beställning där om fjäderkitet är Maccari (framgick inte riktigt av deras information).

Länkarna ovan är till Maccaris webshop, så jo det är Maccari :)
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Leopold 11 maj 2011, 12:31

Aha... ja nu surfade jag runt litet på sajten och såg vad som dolde sig bakom namnet på webbplatsen! Vilket blåbär man är... :-)
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 11 maj 2011, 13:30

Leopold skrev:
Jimmy85 skrev:Vill du justera paralaxen så lossar du låsringen framför objektivlinsen ock skruvar sedan objektivlinsen utåt för att få kortare paralax. Skruva ut till det blir suddigt o sen skruva du in till det blir skarpt.

Oj det hade jag ingen aning om! Tack för tipset det måste jag absolut prova!

JÄKLAR!! Kunde inte hålla mig så jag blev tvungen att prova på direkten. Hur lätt som helst ju: nu har jag fått till en i stort sett perfekt inställning på 18 meter, funkar fint på 10 m och hyfsat ut till 30! Jag ställde dock in det med metoden att det ska se ut som att hårkorset är ritat på målet, bössan fixerad på "sandsäck". Fick se upp så att den fina inställningen inte ändrades när jag skruvade tillbaka låsringen, frontlinsen löpte väldigt lätt i sina infettade gängor.

Tack igen så oerhört mycket för tipset detta gör skillnad som natt och dag! :smt021

---

PS. Den största skillnaden med att ha siktet parallaxjusterat för mitt skjutavstånd 18 m var att det gick så mycket fortare att komma till skott eftersom det inte var så noga med centreringen av ögat i okularet längre. Drog igenom 50 kulor till nu på kvällskvisten, ungefär samma resultat: R-10 inom en tiokrona, Geco närapå men inte riktigt, Meisterkugeln och Kovohute "Standard" rätt lika i att de flesta träffar excellent men med några "flyers" som förstör bilden, och så H&N i Jaktia-tappning som fortfarande är sämst i denna samlingen i denna bössan med denna skytten...

En lustig sak var att Geco-träffbilden var en närmast identisk kopia av den träffbilden jag presenterade i första inlägget, dock vriden till vänster 45 grader. Till och med den relativa positioneringen av det översta skottet i träffbilden var identiskt... hur knepigt som helst.

Beställde tuning-kit, iläggsskena av plast samt en laddning Moly från Maccari idag, ska bli skoj att se vad det kan göra! Frakten från US gick på ynka 12 dollar dvs 77 spänn... otroligt!
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 11 maj 2011, 21:16

Martin skrev:Här är lite bilder från en ammotest jag gjorde för några år sedan, med just en HW30s och en FWB300s.

Nedan exempel på tavlor skjutet med HW30 respektive 300s, bägge 4.5. Avstånd 10 meter. Rent generellt kan sägas att 300:an var mer förlåtande än HW30 vad gäller ammo.
...

Intressant test! Funderar på om det kan ha med piplängden att göra detta med att FWB300s är mer förlåtande än HW30s. I karbinvarianten så är ju pipan endast 33 cm mot 39 cm på den vanligare HW30-varianten, 300s har ca 44 cm piplängd.

Även intressant att man ens kan jämföra träffbilder mellan dessa vapen, det ena mer än dubbelt så tungt som det andra och säkert fem gånger så dyrt i inköp när det begav sig (om det räcker...). Den angivna egenprecisionen skiljer sig med en faktor tre mellan dessa vapen ca 1 mm CC på fwb300s mot 3 mm på HW30, på 10m. Fast sedan handlar det ju i slutänden om vilken precision som är tillgänglig för skytten i praktiken och där blir skillnaderna kanske inte så stora. I alla fall inte om man väljer rätt ammunition som ditt test tyder på.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Martin 11 maj 2011, 23:15

Testen var ju ganska "ovetenskapligt" utförd.....men det gav en fingervisning iaf :-P
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Tomaz 12 maj 2011, 04:13

Ursäkta att jag kommer dragandes med gamla träffbilder, men jag har ju massor av sånt i mina arkiv...
Så här är tex fwb300s mot hw30s från 50m, som jämförelse... :o

Bild

Och när man hittat rätt ammo (förmodligen JSB Exact (8,44gr) 4,51 eller 4,52) så skjuter HW30s så här från 10m..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=WTCrT-16EWg[/youtube]

Och FWB 300S så här..

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=player_profilepage&v=BAKNh2GS1FU[/youtube]
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Martin 12 maj 2011, 09:41

Tomaz skrev:Och när man hittat rätt ammo (förmodligen JSB Exact (8,44gr) 4,51 eller 4,52) så skjuter HW30s så här från 10m..

Det är inte schysst att lägga upp sånt där, tänk på att andra kan få skadliga men för all framtid och förmodligen fundera på att lägga ned luftskyttet! :cry: :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Tomaz 12 maj 2011, 10:31

Martin skrev:
Tomaz skrev:Och när man hittat rätt ammo (förmodligen JSB Exact (8,44gr) 4,51 eller 4,52) så skjuter HW30s så här från 10m..

Det är inte schysst att lägga upp sånt där, tänk på att andra kan få skadliga men för all framtid och förmodligen fundera på att lägga ned luftskyttet! :cry: :wink:

OK, lägger upp några sämre då....

Efter jag klämt i maccarifjäder i denna HW30s, så roade jag mig med att skjuta in den med ett gäng skott från 10m på dessa tavlor, med JSB Exact 8,44gr 4,52mm,,,

I poängordning så blev tavlorna: 96 + 96 + 96 + 97 + 97 + 97 + 97 + 97 + 98 + 98 + 98 + 98 = 1165 och ett snitt på lite drygt 97 per serie

Bild

Så här kan man också sabba en tavla. Visst är det 98 poäng, men 8:an svider ju...
Bild
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Leopold 12 maj 2011, 12:16

Inspirerande resultat, och kul att man inte behöver ultra-dyra bössor för att skjuta nästan hål i hål på 18 meter och klart aktningsvärda resultat även uppåt 30-50 meter.

Min lilla strategi blev nu att först se till att optimera min HW30s så bra jag kan via ammo-val och en liten Maccari-tuning innan jag tar nästa jättekliv: stående skytte på 18 m.

Fast man måste ju lära sig krypa innan man kan lära sig gå. På 10 meter skjuter själva bössan i orört skick hål i hål i synnerhet med RWS R-10 som jag har ett rejält lager av. Så 10 m stående blir absolut en tillräckligt tuff utmaning för mig, det är bara min egen skicklighet (eller snarare brist på) som visar sig i resultaten.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav gubbe 12 maj 2011, 16:32

Leopold skrev:Jag drog igenom 50 skott idag, 10 st av varje sort på varsin tavla

Alltid kul med ammo test Leopold, dessutom fick du fart på dom gamla uvarna och det är ju alltid trevligt. Bra jobbat! :smt020
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Martin 12 maj 2011, 17:35

Gamla uvar, va faan! :twisted: :wink:
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Inläggav Martin 12 maj 2011, 17:35

dubbelpost...
Senast redigerad av Martin 13 maj 2011, 13:29, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Martin

Nästa

Återgå till Ammunition

| | |likartade trådar| | |