Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
gubbe skrev:sittande med stöd
Tomaz skrev:10 skott från 30m
Tomaz skrev:Vänder man på tavlan, så ser det ut så här.
gubbe skrev:Tomaz skrev:10 skott från 30mTomaz skrev:Vänder man på tavlan, så ser det ut så här.
Hick! Det är kört.![]()
Du är grym Tomaz.
gubbe skrev:Bössa Cyclon
Ammo FX 5.52
Avstånd 18m
Skjutställning sittande med stöd
För att följa länken så måste du registera dig.
pangarn skrev:hej får man fråga hur många skott på varje ring ?
gubbe skrev:pangarn skrev:hej får man fråga hur många skott på varje ring ?
Det går bra. Fem.
pangarn skrev:jäkligt fina serier å jäkligt bra skjutet
gubbe skrev:Tomaz undrar säkert om det var Trackern jag sköt med.
Tomaz skrev:Nja, men jag började faktiskt fundera på vad du har för fel på bössan...
gubbe skrev:Tomaz skrev:Nja, men jag började faktiskt fundera på vad du har för fel på bössan...
Snällt att du trodde felet låg hos bössan och inte hos mig.
Leopold skrev:I all blygsamhet
I min ödmjukhet kunde jag inte tro att jag hade så många poängTomaz skrev: Huvudräkning kan du fan inte,
gubbe skrev:Leopold skrev:I all blygsamhet
Så blyg får du inte vara, ser inte tavlan.
JoXeR skrev:Datum: 22.07.11
Bössa: Gamo Shadow DX .177
Ammo: RWS Meisterkugeln
Avstånd: 10m
Skjutställning: Sittande med stöd
De 10 sista skotten blev skjutna i regn, förhoppningsvis slutar det snart så man kan gå ut å fortsätta
Blev glatt förvånad när jag sköt första tavlan med denna kula, STOR skillnad mot gamo pro magnum, geco superpoint och RWS hobby.
Har fortfarande kvar RWS Superpoint, H&N Baracuda och RWS R 10 Match att jämföra.
Leopold skrev:JoXeR skrev:Datum: 22.07.11
Bössa: Gamo Shadow DX .177
Ammo: RWS Meisterkugeln
Avstånd: 10m
Skjutställning: Sittande med stöd
De 10 sista skotten blev skjutna i regn, förhoppningsvis slutar det snart så man kan gå ut å fortsätta
Blev glatt förvånad när jag sköt första tavlan med denna kula, STOR skillnad mot gamo pro magnum, geco superpoint och RWS hobby.
Har fortfarande kvar RWS Superpoint, H&N Baracuda och RWS R 10 Match att jämföra.
Underbart att det går framåt!
En idé som dök upp i min skalle var att du kunde ha nytta av att sätta dig in i parallax-problematiken, alltså detta problem vi har med kikarsikten att de måste vara inställda på rätt avstånd för att det inte ska spela någon roll hur ögat är centrerat i okularet. Googla "parallax rifle scope" så förstår du vad jag menar om du inte redan är insatt i detta.
Jag hade problem med detta i början med mitt enkla 4x32-sikte, ett sk "non AO" alltså ett icke-justerbart sikte vad gäller detta kritiska fokusavstånd. Mitt sikte var inställt på ca 50 meter, då fick jag stora parallaxproblem när jag försökte skjuta på 10/18 meter. Kanske har du ett liknande sikte? På mitt sikte var det såpass enkelt att man kunde skruva av ringen längst fram (fungerar som en låsring), därefter skruva på frontlinsens infattning tills parallaxproblemen försvann på det skjutavstånd jag valde (18 meter i mitt fall). Därefter var det bara att fixera frontlinsen i det nya läget med den yttre låsringen, medan man är vaksam så att inte inställningen ändras medan man skruvar åt låsringen.
Viktigt att man har bössan stabilt fixerad när man gör dessa inställningar tex via sandsäckar eller liknande - du ser när du har rätt parallaxinställning på ditt valda målavstånd på så vis att korset nästan verkar vara ritat på målet när du flyttar runt ökat i okularet. Du har förmodligen även en justermöjlighet i bakkant på siktet på okularet som handlar om att få fokus på korset, detta är inte direkt relaterat till parallaxinställningen men kan behöva justeras så man hittar en bra kompromiss om du justerat frontlinsen.
PS. I denna tråds barndom fanns inlägg från en snubbe som hade problem att få till träffbilderna på 6-7 meter tror jag det var. "Mysteriet" löstes aldrig men jag skulle bli mycket förvånad om det inte handlade om just felaktig parallax-inställning, eller fokusavstånd som vissa kallar det. Har man ett sikte med parallaxinställning på 50 meter så blir det spridning typ hagelbössa om man skjuter på 10 meter.
Leopold skrev:Du har förmodligen även en justermöjlighet i bakkant på siktet på okularet som handlar om att få fokus på korset
Leopold skrev:ritat på målet när du flyttar runt ögat i okularet
Görgen skrev:plus två flyers,
Silwer skrev:Riktigt bra på 20m som jag avrundar det till, jag har provat själv, ...
gubbe skrev:Gissar att du stör dig en del på dom![]()
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster