Dagens tränings "TAVLA"

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Dagens tränings "TAVLA"

Inläggav gubbe 21 jul 2011, 22:00

Bössa Cyclon
Ammo FX 5.52
Avstånd 18m
Skjutställning sittande med stöd

För att följa länken så måste du registera dig.

:Sneak:
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Donk 22 jul 2011, 00:36

Bössa hw77
Ammo Jsb exact RS 4,52
Avstånd 12 m
Skjutställning stående
Sikte öppna riktmedel

gubbe skrev:sittande med stöd

Har du gått och brutit något? :smt027

Kul att många tränar. Man blir själv motiverad av att se andras tavlor. Ös på.
Bild
Donk

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb

Inläggav JoXeR 22 jul 2011, 14:28

Datum: 22.07.11
Bössa: Gamo Shadow DX .177
Ammo: RWS Meisterkugeln
Avstånd: 10m
Skjutställning: Sittande med stöd

Bild
De 10 sista skotten blev skjutna i regn, förhoppningsvis slutar det snart så man kan gå ut å fortsätta

Blev glatt förvånad när jag sköt första tavlan med denna kula, STOR skillnad mot gamo pro magnum, geco superpoint och RWS hobby.
Har fortfarande kvar RWS Superpoint, H&N Baracuda och RWS R 10 Match att jämföra.
GAMO Shadow DX .177
JoXeR

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Tomaz 22 jul 2011, 16:13

Steyr LG 110 HP Hunting
JSB 4,51mm @ 268 m/s
Bushnell Trophy 4-12x40AO

Stående utan stöd, klädd i shorts, randig skjorta och foppatofflor.

10 skott från 30m

Kände mig i fin form och det var vindstilla, så jag ökade avståndet till 50m, men jag fick inte tajmingen i ståendeskyttet att fungera. Det svart området på luftpistoltavlan flöt ihop med riktmedlet, så att jag hade problem med att få hjärnan att avgöra när skottet skulle iväg.
Så jag vände på tavlan målade konturen av en enkrona..........sen hade jag som mål att få så många träffar som möjligt på "enkronan" på 20 skott.
Betydligt enklare att få tajming i skotten när jag fick en tydligare bild av riktmedlets rörelse över tavlan.

Första försöket...många bra skott, men även några som stack lite väl långt ut och är på gränsen till att jag vågar visa, men 11 skott av 20 träffade "enkronan" i alla fall.

Andra försöket. Nöjd med samlingen totalt sett, men inte direkt fler träffar i "enkronan" 11-12st av 20.

Vänder man på tavlan, så ser det ut så här. Jag hade aldrig fått så många skott i det svarta om jag hade skjutit tavlan åt rätt håll...

Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav gubbe 22 jul 2011, 20:44

Tomaz skrev:10 skott från 30m
Tomaz skrev:Vänder man på tavlan, så ser det ut så här.

Hick! Det är kört. :shock:

Du är grym Tomaz. :Thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Tomaz 22 jul 2011, 21:20

gubbe skrev:
Tomaz skrev:10 skott från 30m
Tomaz skrev:Vänder man på tavlan, så ser det ut så här.

Hick! Det är kört. :shock:

Du är grym Tomaz. :Thumbupp:

Prova baksidan av tavlan så ska du se att det inte är så svårt, du får säkert in några träffar på "enkronan" du också... :wink:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav pangarn 22 jul 2011, 21:31

gubbe skrev:Bössa Cyclon
Ammo FX 5.52
Avstånd 18m
Skjutställning sittande med stöd

:Sneak:

hej får man fråga hur många skott på varje ring ?
cyclone.22//bsa super meteor.22//1377 moddad med kolv .177//bt65 rb w.25
Användarvisningsbild
pangarn

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Inläggav gubbe 22 jul 2011, 21:48

pangarn skrev:hej får man fråga hur många skott på varje ring ?

Det går bra. Fem.
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav pangarn 22 jul 2011, 21:54

gubbe skrev:
pangarn skrev:hej får man fråga hur många skott på varje ring ?

Det går bra. Fem.

jäkligt fina serier å jäkligt bra skjutet :smt020 du borde kallas för krut gubbe du :mrgreen:
Användarvisningsbild
pangarn

Inläggav gubbe 22 jul 2011, 22:02

pangarn skrev:jäkligt fina serier å jäkligt bra skjutet

Tack så mycket men, det är bara 18m och med stöd. Tomaz undrar säkert om det var Trackern jag sköt med. :mrgreen:
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Tomaz 22 jul 2011, 22:12

gubbe skrev:Tomaz undrar säkert om det var Trackern jag sköt med. :mrgreen:

Nja, men jag började faktiskt fundera på vad du har för fel på bössan... :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav gubbe 22 jul 2011, 22:19

Tomaz skrev:Nja, men jag började faktiskt fundera på vad du har för fel på bössan...

Snällt att du trodde felet låg hos bössan och inte hos mig. :Hughug:
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav pangarn 22 jul 2011, 22:19

Jo jag har kikat lite på tomaz tavlor också dom är helt klart fina han har nog skjuit ett par mag i sina dagar
Användarvisningsbild
pangarn

Inläggav Tomaz 22 jul 2011, 22:29

gubbe skrev:
Tomaz skrev:Nja, men jag började faktiskt fundera på vad du har för fel på bössan...

Snällt att du trodde felet låg hos bössan och inte hos mig. :Hughug:

Har sett dig skjuta och vet att du kan det. Huvudräkning kan du fan inte, men skjuta kan du... :-P :wink: :Hughug:
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Leopold 22 jul 2011, 22:30

I all blygsamhet, i denna kanonad av excellenta resultat presenterar jag en liten inskjutningstavla. Dags att pillra litet på siktet efter 1000 skott, tyckte det drog litet väl åt vänster och då får man sätta sig ner vid bänken och luska ut vad som kan göras.

Bössa HW30sL, sikte 4x32
Ammo JSB Exact, 4.51 mm
18 meter sittade med stöd i fram i form av min "sacco-ryggsäck"
5 skott per deltavla.

Kommentar
Bössan skjuter något bättre med JSB Exact 4.52 men jag hade bara 4.51 kvar i lager, duger fint. Lustigt att det tar någon serie med detta siktet innan det lugnat ner sig på de nya inställningarna. Bästa CC är helt ok 5.5 mm, tror det kan bli betydligt bättre än så om man skärper sig. Fick ett tråkigt skott tavla fyra som annars hade blivit fin.

Intressant att notera, testade med stöd både i fram- och bakkant för att utesluta mina egna fel typ pulsslagen. Gick alldeles åt skogen med träffar uppe till vänster kring ettan, tydligen kräver bössan en axel som tar upp rekylen. Så den som trodde HW30 var rekylfri kan sluta fundera nu, ca en tum rekyl blir det med axelpartiet som mothåll i vanlig ordning.
Senast redigerad av Leopold 22 jul 2011, 22:43, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav gubbe 22 jul 2011, 22:40

Leopold skrev:I all blygsamhet

Så blyg får du inte vara, ser inte tavlan. :-(
Tomaz skrev: Huvudräkning kan du fan inte,
I min ödmjukhet kunde jag inte tro att jag hade så många poäng :mrgreen: .
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Leopold 22 jul 2011, 22:56

gubbe skrev:
Leopold skrev:I all blygsamhet

Så blyg får du inte vara, ser inte tavlan. :-(

Jag tryckte på "skicka" istället för att ladda upp bild... åtgärdat! Riktigt så blyg är jag inte :)

Och ja, har nött vidare med det stående också, inser nu att jag måste specialträna ryggen för efter bara en tavla så börjar det kännas som knivhugg i höger ryggmuskel och det är efter en tavla eller två jag tycker det började lossna.

Provar att växla mellan jägarställning och sportskytteställning, hjälper inte. Provade idag att ha kulorna mer praktiskt till hands så jag slipper böja mig ner varje gång för att plocka upp en kula, viss framgång med det så det fortsätter jag med. Provat till och med vänsterfattning dvs allt tvärtom men då blev det inget vidare (och kändes faktiskt inte mycket bättre i ryggen heller) så det är helt uteslutet just nu.

Jag *ska* fixa detta har jag gett mig fasen på. Kan inte acceptera att ryggen ska sätta mina begränsningar. Funkar skitbra med pistol och då ska det funka med gevär också, punkt slut.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Leopold 23 jul 2011, 00:18

JoXeR skrev:Datum: 22.07.11

Bild
De 10 sista skotten blev skjutna i regn, förhoppningsvis slutar det snart så man kan gå ut å fortsätta

Blev glatt förvånad när jag sköt första tavlan med denna kula, STOR skillnad mot gamo pro magnum, geco superpoint och RWS hobby.
Har fortfarande kvar RWS Superpoint, H&N Baracuda och RWS R 10 Match att jämföra.

Underbart att det går framåt!

En idé som dök upp i min skalle var att du kunde ha nytta av att sätta dig in i parallax-problematiken, alltså detta problem vi har med kikarsikten att de måste vara inställda på rätt avstånd för att det inte ska spela någon roll hur ögat är centrerat i okularet. Googla "parallax rifle scope" så förstår du vad jag menar om du inte redan är insatt i detta.

Jag hade problem med detta i början med mitt enkla 4x32-sikte, ett sk "non AO" alltså ett icke-justerbart sikte vad gäller detta kritiska fokusavstånd. Mitt sikte var inställt på ca 50 meter, då fick jag stora parallaxproblem när jag försökte skjuta på 10/18 meter. Kanske har du ett liknande sikte? På mitt sikte var det såpass enkelt att man kunde skruva av ringen längst fram (fungerar som en låsring), därefter skruva på frontlinsens infattning tills parallaxproblemen försvann på det skjutavstånd jag valde (18 meter i mitt fall). Därefter var det bara att fixera frontlinsen i det nya läget med den yttre låsringen, medan man är vaksam så att inte inställningen ändras medan man skruvar åt låsringen.

Viktigt att man har bössan stabilt fixerad när man gör dessa inställningar tex via sandsäckar eller liknande - du ser när du har rätt parallaxinställning på ditt valda målavstånd på så vis att korset nästan verkar vara ritat på målet när du flyttar runt ökat i okularet. Du har förmodligen även en justermöjlighet i bakkant på siktet på okularet som handlar om att få fokus på korset, detta är inte direkt relaterat till parallaxinställningen men kan behöva justeras så man hittar en bra kompromiss om du justerat frontlinsen.

PS. I denna tråds barndom fanns inlägg från en snubbe som hade problem att få till träffbilderna på 6-7 meter tror jag det var. "Mysteriet" löstes aldrig men jag skulle bli mycket förvånad om det inte handlade om just felaktig parallax-inställning, eller fokusavstånd som vissa kallar det. Har man ett sikte med parallaxinställning på 50 meter så blir det spridning typ hagelbössa om man skjuter på 10 meter.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav JoXeR 23 jul 2011, 12:45

Leopold skrev:
JoXeR skrev:Datum: 22.07.11

Bild

Underbart att det går framåt!

En idé som dök upp i min skalle var att du kunde ha nytta av att sätta dig in i parallax-problematiken, alltså detta problem vi har med kikarsikten att de måste vara inställda på rätt avstånd för att det inte ska spela någon roll hur ögat är centrerat i okularet. Googla "parallax rifle scope" så förstår du vad jag menar om du inte redan är insatt i detta.

Jag hade problem med detta i början med mitt enkla 4x32-sikte, ett sk "non AO" alltså ett icke-justerbart sikte vad gäller detta kritiska fokusavstånd. Mitt sikte var inställt på ca 50 meter, då fick jag stora parallaxproblem när jag försökte skjuta på 10/18 meter. Kanske har du ett liknande sikte? På mitt sikte var det såpass enkelt att man kunde skruva av ringen längst fram (fungerar som en låsring), därefter skruva på frontlinsens infattning tills parallaxproblemen försvann på det skjutavstånd jag valde (18 meter i mitt fall). Därefter var det bara att fixera frontlinsen i det nya läget med den yttre låsringen, medan man är vaksam så att inte inställningen ändras medan man skruvar åt låsringen.

Viktigt att man har bössan stabilt fixerad när man gör dessa inställningar tex via sandsäckar eller liknande - du ser när du har rätt parallaxinställning på ditt valda målavstånd på så vis att korset nästan verkar vara ritat på målet när du flyttar runt ökat i okularet. Du har förmodligen även en justermöjlighet i bakkant på siktet på okularet som handlar om att få fokus på korset, detta är inte direkt relaterat till parallaxinställningen men kan behöva justeras så man hittar en bra kompromiss om du justerat frontlinsen.

PS. I denna tråds barndom fanns inlägg från en snubbe som hade problem att få till träffbilderna på 6-7 meter tror jag det var. "Mysteriet" löstes aldrig men jag skulle bli mycket förvånad om det inte handlade om just felaktig parallax-inställning, eller fokusavstånd som vissa kallar det. Har man ett sikte med parallaxinställning på 50 meter så blir det spridning typ hagelbössa om man skjuter på 10 meter.

Gjorde som du sa och googlade, så nu har jag lite koll på va du menar iaf.
Bild
Det här är siktet som används, GAMO 4x32, enda som går att skruva på är (förutom uppåt/neråt, vänster/höger)
Leopold skrev:Du har förmodligen även en justermöjlighet i bakkant på siktet på okularet som handlar om att få fokus på korset

Var just ut och liggandes på marken med en sandsäck under bössan sköt jag 10 skott på en av tavlorna på en fem prickstavla.
Bild
Kan tillägga att det var 42 grader där jag låg, så tavlan kan säkert finslipas ennu bara det blir lite svaligare.
Korset var inte
Leopold skrev:ritat på målet när du flyttar runt ögat i okularet

Men försökte hålla ögat så i mitten som det bara gick.
GAMO Shadow DX .177
JoXeR

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Görgen 23 jul 2011, 18:49

Bössa. FX Cyclone TH 5.5mm.

Sikte. Hawke Varmint II 3-12x44 AO.

Kulor. JSB EXACT 5.52 mm.

Storlek Ring. 46 mm.

Förstoring. 9 Gånger.

Avstånd. 18 skott i det svarta plus två flyers, sittande med stöd på 50 meter.

Det blev en kvälls tavla i dag skjuten i hyfsat ljus, siktande med dot.

FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Inläggav gubbe 23 jul 2011, 22:27

FWB 300S
Jsb exact .177
Avstånd 18m
Skjutställning stående

I går och idag har jag burit möbler tre vån ner och tre vån upp i Halmstad. Bra uppvärming för Dagens. :-)
Görgen skrev:plus två flyers,

Gissar att du stör dig en del på dom :twisted:

Mycket bra serie. :)
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Silwer 24 jul 2011, 00:00

Riktigt bra på 20m som jag avrundar det till, jag har provat själv, iofs beror det lite på sikte, jag har mest använt lågförstorande, dock inte dioptern då jag bara har inlägg som verkar funka för 10m.

Man kan fan inet bestämma sig, det är så svårt at kasta överbord liksom när man tycker det verkar fel eller inte.

så jag tycker det är bra skjutet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Leopold 24 jul 2011, 00:32

Silwer skrev:Riktigt bra på 20m som jag avrundar det till, jag har provat själv, ...

Vore skoj att se hur det blev, alla resultat som postas här är grymt uppskattade! Nu syndar jag en smula genom att inte posta en tavla själv men jag får "make up for it" inom kort.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Görgen 24 jul 2011, 05:33

gubbe skrev:Gissar att du stör dig en del på dom :twisted:

Ja dom där jäkla flyers är som fästingar, det finns ingen som helst nytta med dom, ändå har ingen lyckats komma på hur man blir av med dom. :x
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen

Inläggav Görgen 25 jul 2011, 15:47

Bössa. FX Cyclone TH 5.5mm.

Sikte. Hawke Varmint II 3-12x44 AO.

Kulor. JSB EXACT 5.52 mm.

Storlek Ring. 46 mm.

Förstoring. 9 Gånger.

Avstånd. 20 skott sittande med stöd på 32 meter.

CC. Tryckte av ett skott för tidigt, dom andra 19 skotten fick ett CC på 9.5 mm.

Det är typiskt, får man ingen flyer så klantar man själv till det genom att trycka av för tidigt.

Bild
Användarvisningsbild
Görgen

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |