Jag köpte för ett tag sen ett kikarsikte för drygt en tusenlapp.
Konstaterade att man nollar det på ett visst avstånd, och om man skjuter på kortare avstånd träffar kula under, och på längre avstånd över, och sedan blir det en punkt långt bort där kulan har dalat så mycket att den träffar rätt, och längre bort under igen.
Så, jag funderade på saken, letade lite på nätet, och hittade ett Zeiss som kostade 25 papp, och klarade av att visa avståndet digitalt i siktet, ett Bushnell, för hälften som man ställde in ammunitionstyp på och därefter skulle träffa rätt, åxå baserat på en laser.
Eftersom jag nu är lite oppfinnare, tänkte jag att man borde kunna fixa hela problemet med en stegmotor och lite elektronik. Man matar då in
V0, parallaxfel och lite ballistiska data på ammunitionen så borde man få ett sikte som visar där man kommer träffa. Kollade mot formler m.m. , och det visade sig att man borde kunna få det att funka på 6mm när på avstånd mellan 100 och 600m.
Sedan ritade jag lite på funktionsprincipen, och det blev så här:
För att följa länken så måste du registera dig.
Detta är bara en principskiss, och monteras in ett triangulärt "hus", med infästningar så att det funkar. De aktuella data man har, matar man in antingen via ett litet minne, eller en USB-port.
Kommentarer? Jag tänker mig att man kan använda alla befintliga kikarsikten, men i st.f. att ha det fastmonterat sätter man det på en sådan här grunka...
Tror ni det kan vara något? Kanske inget för luftbössor på 10m, men...
/ Micke