Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
martinw skrev:Våra licenser har alla ursprung i det som med några få ord finns med i stadgarna i ett av våra jägarförbund, där det dock kan tolkas som att tävlingsformen inte alls behöver licenser för att fungera. Något vi får hoppas inte behöver hårddras innan vi har ett eget förbund med riktiga internationella klasser.
martinw skrev:Du har kallat mig lögnare på ett publikt forum utan att ha ordentligt på fötterna, jag föreslår att du redigerar din post.
så har det alltid varit och så kommer det att få bli .RoLig skrev:Ett vapen på målskyttelicens kan du bara använda på godkänd skjutplats/skjutbana..alltså endast på skjutbanan i Laxå av dom alternativ du anger.
martinw skrev:Det vi pysslade med i laxå sist hade inte räckt som behov och du hade inte haft någon licens om plinking var det enda vi skjöt.
martinw skrev:Våra licenser har alla ursprung i det som med några få ord finns med i stadgarna i ett av våra jägarförbund, där det dock kan tolkas som att tävlingsformen inte alls behöver licenser för att fungera
martinw skrev:Tack för redigerandet.
martinw skrev:Jag sitter på mobil vid sommarstugan och har varken regler eller stadgar förrän om två veckor.
Jazz skrev:Jag ser en röd tråd igenom allt detta. Så snart någon börjar snacka om ett heltäckande förbund så kommer en massa personer och börjar ifrågasätta reglerna. Är det inte bättre att bilda ett förbund och sedan diskutera vilken sorts tävlingar och då regler till dessa.
![]()
Ulf skrev:I den bästa av världar, var tanken med ett förbund skulle bli en plattform för alla typer skjutgrenar med luftvapen.
Ett organ som samlar dessa under samma tak , och man kan föra samtliga verksamheters talan för kontakt mot myndigheter.
Inte att förbundet ska skapa reglementen , bara sammanställa , och utifrån dessa backa upp exv licensnödvändigheter mot myndigheter, för att få en samsyn på handläggningsgång. En strävan om likasyn på licensbehov.
Lika viktigt nödvändigheten att kunna avregga lv-vapen (som tydligen kan vara bekymmer i vissa län)
Kort & gott samtliga verksamheters kontaktorgan till myndigheterna.(Rättsenheter,Miljö & Hälso,Landsting,Kommuner, Försäkringsbolag osv)
Ävenså sköta statistik från all tävlingsverksamhet (allt till grund för myndighetskontakter: besöksstatistik,geografisk spridning, förekomst,tävlingsaktivitet, etc etc )
Sponsringsmöjligheter från inte minst kommunerna borde kunna bli klart bättre.
Ett i huvudsak mycket kameralt jobb mao.
Summarium var drömmen att göra det lättare för klubbskapande, lättare få tillgång till redan befintliga skjutbanor för var och en,
"sudda" ut de nuvarande långa geografiska avstånden, lägre krav på antal juniorer (initialt) för erhålla bidrag mm mm mm... -->
i ett förbund där man även som enskild person kan söka medlemskap , likt Sv.J-F.
martinw skrev:Vad är det ni träningsskjuter för?
Enligt rps finns det ingen möjlighet att få ut luftvapenlicenser för annat än tävling/träning inför tävlingsformer som finns i förbund anslutna till riksorganisation. Enda lufttävlingsformen som jag vet är ansluten är sjf fallmålsskytte.
martinw skrev:Vad är det ni träningsskjuter för?
Enligt rps finns det ingen möjlighet att få ut luftvapenlicenser för annat än tävling/träning inför tävlingsformer som finns i förbund anslutna till riksorganisation.
Enda lufttävlingsformen som jag vet är ansluten är sjf fallmålsskytte.
Jag gissar att handläggaren som ni får licenserna genom antingen struntar i rps regler eller tolkar dom lite som han/hon vill.
Tidigare fanns möjligheten att få ut träningslicens inför jakt om man hade jaktgevär, men det togs bort för några år sedan.
Kan det kanske vara så att sportskytteförbundet fått igenom något om att man behöver träna inför någon av deras tävlingsformer, fast med luftgevär? Vore super i så fall! (fast underligt då sportskytte borde gå att träna med samma vapen man tävlar med) ((ska det dessutom vara någon logik i övningsskyttet så borde man som inför jaktövning tidigare kräva en kruttävlingsvapenlicens innan man kan få ut en träningslicens))
Problemet med allt det här är ju att om man börjar röra runt i detta och alla sitter i telefon med någon stackare på rps så kommer kanske vissa "friheter" att försvinna.
Det är lite som med detta att vi i västra götaland inte längre kan ta bort våra licenser även om vi trimmar ner vapnet under 10J, och då vet vi att det går utmärkt att ta bort licenser i andra län, men eftersom regeln kommer från rps så innebär allt grävande och gnällande om detta till handläggare att även andra regioner kommer få stopp på licensborttagning.
Återgå till Skytte Tävlingar och träffar Etc.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster