Typ av bössa..??

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Typ av bössa..??

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 10:32

Hej på er gott folk..!!

Jag går i tankarna att köpa en luftbössa av nått slag..., men vet inte bara vad eller vilken när det gäller märke (för hållbarhet) och cal. (för presisionen, utomhusskytte och på längre avstånd än 50m). Jag har läst era inslag på detta forum och fått ta del av en hel del tycken om enskillda erfarenheter mm.., som har varit mycket lärorikt för min del då jag inte har den erfarenheten som många av er har.
Jag har även läst mycket i era inslag om licenspliktiga luftvapen.., exakt hur går licensansökningarna till i detta avlånga land..?? Jag själv har inte intresset för jakt (har ingen jaktlicens) eller att behöva gå med i en skytteklubb för att kunna utöva skyttet med luftvapen på min egen mark (bor på en gård och har många meter gammal betesmark som man kan sätta upp många måltavlor på :) ) Utan jag har bara ett stort skytte intresse (har hållt på med bågskytte och pistolskytte "krutvapen" tidigare)..!!

Jag tar gärna del av era erfareheter och tankar kring detta ämne..

Mvh
Åsa-Nisse

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Inläggav öberg 04 jul 2008, 13:32

Hej och välkommen till Luftvapen.info Åsa-Nisse.
Jag flyttade din post då jag misstänker att det inte var luftpistol du sökte.
Licensansökan: Skriv ut en ansökningsblankett från polisens hemsida och fyll i alla uppgifter där.
Vad som krävs är den ständigt stora stöte stenen.
Men i Rikspolisstyrelsen`s FAP står det att man skall varit medlem i skytteförening i minst 6 månader. (sök lite här på forumet, det har avhandlats förut)
Luftgevär på 50m i icke licenspliktigt utförande, det blir att lobba in skotten lite :wink:
Frågan är ju hur stor budget har du? Fjäder eller PCP?
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 15:50

Jag har kikat lite på både fjäder och PCP. Min budget ligger på max 6500-7000 skr med kikare eller utan har ingen större betydelse då jag är ute efter kvaliteten och inte kvantitet..!!

Då var det, det jag trodde ang. att klara av målskytte på mer än 50m i icke licensierat utförande.., att det troligtvis blir lite svårt med en bössa på max 10J....??

* Öberg.. Hur menar du att licens har avhandlats förut??
Då är det isf samma process som när man ansöker om vapenlicens "krut" i pistolskytte med Cal.22.....??

Men om man nu ska titta lite på vad för typ av Cal. som kan rekomenderas för utomhusskytte..., 177, 22 el. 25.??
För det verkar ju som att det lutar åt att införskaffa ett licensierat vapen (?)....
Åsa-Nisse

Inläggav MrBlarren 04 jul 2008, 15:55

Skall du ha ett vapen på licens så skulle jag nog välja .22
MrBlarren

Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:13

MrBlarren skrev:Skall du ha ett vapen på licens så skulle jag nog välja .22

Ja det är det som jag funderar på.., men det är ju som sagt vilket märke man ska titta på och om man ska satsa på fjäder eller PCP......
Åsa-Nisse

Inläggav Daniel 04 jul 2008, 16:15

hadde jag haft 6500-7000 så hadde det stått mellan ett fx hatsan (nyare modellerna) eller någonting av Hw modellerna.

Jag är mycket nöjd med mitt hw97k och min fx cutlas skrev hatsan eftersom jag är nyfiken på deras nya modeller mod 155 torpedo tex.
Användarvisningsbild
Daniel

Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:23

Daniel skrev:hadde jag haft 6500-7000 så hadde det stått mellan ett fx hatsan (nyare modellerna) eller någonting av Hw modellerna.

Jag är mycket nöjd med mitt hw97k och min fx cutlas skrev hatsan eftersom jag är nyfiken på deras nya modeller mod 155 torpedo tex.

Precis de som du beskriver.., Hw 97k och FX Cutlas har jag kikat lite på.., men jag skulle gärna vilja veta lite mera om dess för och nackdelar och om det är värt att välja cal.22 i båda objekten.., för jag tror om jag inte mins fel att HW 97k finns även i cal.25..??
Vart kan man hitta en bra handlare i V-götaland...??
Men intresset för beg. finns även om det är någon som läser detta och möjligtvis vill släppa taget om sin bössa :wink:
Åsa-Nisse

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:24

Daniel skrev:hadde jag haft 6500-7000 så hadde det stått mellan ett fx hatsan (nyare modellerna) eller någonting av Hw modellerna.

Hatsan har man ju läst lite delade meningar om..., så vilken mod. isf ska man kika på då??
Åsa-Nisse

Inläggav Daniel 04 jul 2008, 16:31

Precis de som du beskriver.., Hw 97k och FX Cutlas har jag kikat lite på.., men jag skulle gärna vilja veta lite mera om dess för och nackdelar och om det är värt att välja cal.22 i båda objekten.., för jag tror om jag inte mins fel att HW 97k finns även i cal.25..??
Vart kan man hitta en bra handlare i V-götaland...??
Men intresset för beg. finns även om det är någon som läser detta och möjligtvis vill släppa taget om sin bössa

Hw97k har jag i både 4.5 och 5.5 båda funger klockrent finns även en recension under forumdelen recensioner finns även en recension på fx cutlas där.

Jag tror inte jag är så insatt så jag kan ge direkta nackdelar med vapnen då jag inte har så mycket att jämföra med av andra märken.

men hw97k är det enda märket av weihrauch som jag haft och det geväret klår allla dom andra märken jag haft i fjäderväg.

härnedan på länken kan du se lite kronografmätningar som är gjorda på bla cutlas och hw97k, ska krona .22 i helgen.

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=765
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:34

Hw97k har jag i både 4.5 och 5.5 båda funger klockrent finns även en recension under forumdelen recensioner finns även en recension på fx cutlas där.

Jag tror inte jag är så insatt så jag kan ge direkta nackdelar med vapnen då jag inte har så mycket att jämföra med av andra märken.

men hw97k är det enda märket av weihrauch som jag haft och det geväret klår allla dom andra märken jag haft i fjäderväg.

härnedan på länken kan du se lite kronografmätningar som är gjorda på bla cutlas och hw97k, ska krona .22 i helgen.

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?t=765

Har du dina HW på licens då eller 10J..??
Åsa-Nisse

Inläggav Daniel 04 jul 2008, 16:37

Som du ser på kronografmätningarna är dom över 10 joule.

angående hatsan så är jag mest intresserad av torpedo 100 och torpedo 155, ja gillar att testa nya grejjer men nu har plånboken inte råd :-) nya sommardäck måste inhandlas.
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:41

Daniel skrev:Som du ser på kronografmätningarna är dom över 10 joule.

angående hatsan så är jag mest intresserad av torpedo 100 och torpedo 155, ja gillar att testa nya grejjer men nu har plånboken inte råd :-) nya sommardäck måste inhandlas.

Ja jag läste precis kronografen.., men då var det bara på cal.177 (HW 97k) om jag inte läste helt fel... :roll:

Investeringar på dessa bilar som man är så beroende av är jobbigt..., för investera i en bössa borde vara mera ekonomiskt då den troligtvis "lever" längre än en bil.... 8)
Senast redigerad av Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:44, redigerad totalt 1 gång.
Åsa-Nisse

Inläggav Daniel 04 jul 2008, 16:44

Ja jag läste precis kronografen.., men då var det bara på cal.177 (HW 97k) om jag inte läste helt fel...

Investeringar på dessa bilar som man är så beroende av är jobbigt..., för investera i en bössa borde vara mera ekonomiskt då den troligtvis "lever" längre än en bil.... 8)

Förhoppningsvis är det så :-)

Hw97k kaliber .22 ska kronografskjutas imorgon. kan ge en gissning på att den ligger kring 190 mps
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:47

Hw97k kaliber .22 ska kronografskjutas imorgon. kan ge en gissning på att den ligger kring 190 mps

Hmm., det låter mycket intressant... :-)

För jag har som sagt ett stort intresse just för denna bössan.. :wink:
Åsa-Nisse

Inläggav Daniel 04 jul 2008, 16:53

Jo det är en fin bössa.

nu finns det säkert andra medlemmar som har erfarenhet av andra bössor
som kan rekomenderas vänta o se du får säkert fler förslag.
Användarvisningsbild
Daniel

Inläggav Åsa-Nisse 04 jul 2008, 16:57

Daniel skrev:Jo det är en fin bössa.

nu finns det säkert andra medlemmar som har erfarenhet av andra bössor
som kan rekomenderas vänta o se du får säkert fler förslag.

Ja det kommer jag att göra.., hoppas bara på att det finns någon mer som vågar komma med några flera förslag... :)

Jag ska kika på lite priser..., medans jag väntar ivrigt 8) .
Åsa-Nisse

Inläggav ogster 04 jul 2008, 17:13

Skulle jag köpa e weirusch(idiot stavning) så skulle det bli en 95:a!

Har haft en 97k å det är onekligen en mycket bra bössa men 95:an har samma prestanda/fördelar men är lite smidigare enligt mig!

Sen finns ju också airarms motsvarighet till hw97k som är tx200, den bössan slår hw:t på fingrarna enligt mig. Även deras prosport är värd att titta på om man gillar fulländade bössor, nackdelen kan ju va att man måste importera dom från tex BAR!

Men är man ute efter precition så är det pcp som gäller.
Speciellt om man ska skjuta på över 50m, men med pcp så drar priset gärna iväg med all utrustning runtomkring!

Något som slagit mig många gånger:
Skjuter man fjäder så blir man glad när man träffar men med pcp så blir man förbannad när man missar!
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav öberg 04 jul 2008, 17:31

Åsa-Nisse skrev:* Öberg.. Hur menar du att licens har avhandlats förut??
Då är det isf samma process som när man ansöker om vapenlicens "krut" i pistolskytte med Cal.22.....??

Jag menade att det finns trådar här på forumet som har avhandlat licensproblematiken.
Ja i princip så är det samma. Förutom Pistolskyttekortet och att man slipper 5 årslicenserna. :wink:
Användarvisningsbild
öberg

Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Inläggav ubbe 04 jul 2008, 18:19

Ska det vara fjäder så är Diana 52-54 , tx200, Hw 95, då i full fart utförande att rekomendera , pcp så kanske en gladiator är kul för man får ut många skott . Annars en cyclone den är ju både en snygg och driftsäker bössa med trä stock då . :-)
ubbe

Tack utdelade: 76 gång
Tackad: 25 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Laxå skytteförening
Luftvapen favorit: Fx Royale

Inläggav krille 04 jul 2008, 19:40

ogster skrev:
Något som slagit mig många gånger:
Skjuter man fjäder så blir man glad när man träffar men med pcp så blir man förbannad när man missar!

Den var klockren Ogster! Riktigt bra! :smt064

// Krille
krille

Tack utdelade: 0 gång

Inläggav Mattias.A 04 jul 2008, 20:04

Runt 7000 då hade personligen satsat på Webly Eclipse(.25 :) ) som fjäderbössa för att jag bara älskar råheten hos den bössan.
Som pcp skulle jag ha tagit en FX T-12, då dom är välskjutande och ganska lätt mekade till ett bra pris.
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav krille 04 jul 2008, 23:44

Jag har en Cutlas i kal .22 och den är jag toknöjd med!
Tidigare har jag haft en HW 95 i kal .22
en HW 77 i kal .25 och en Eclipse i kal .25.
Kal .25 bössorna är otroligt mysiga! När man träffar så händer det verkligen saker.
Men idag skulle jag välja min Cutlas varje dag!
Det är en helt otrolig bössa! Det är i princip bara upp till mig som skytt om jag kommer att träffa eller inte!
Skulle jag däremot av någon anledning välja en fjäderbössa så skulle det bli en HW 95 i kal. 22!
Jag sålde min av någon dum anledning, och det ångrar jag bittert!
Iofs ångrar jag alla bössor jag sålt! :-)

Av .25 bössorna har jag svårt att välja en favorit! HWn hade ett bättre trycke och ett mindre format, men Eclipsen var mer brutal!

Men som det ser ut idag så är det Cutlasen eller möjligtvis en Cycklone, om man vill ha en mer traditionell bössa, som jag skulle ta som nr 1.

// Krille
krille

Tack utdelade: 0 gång

Inläggav Åsa-Nisse 05 jul 2008, 06:40

krille skrev:Jag har en Cutlas i kal .22 och den är jag toknöjd med!
Tidigare har jag haft en HW 95 i kal .22
en HW 77 i kal .25 och en Eclipse i kal .25.
Kal .25 bössorna är otroligt mysiga! När man träffar så händer det verkligen saker.
Men idag skulle jag välja min Cutlas varje dag!
Det är en helt otrolig bössa! Det är i princip bara upp till mig som skytt om jag kommer att träffa eller inte!
Skulle jag däremot av någon anledning välja en fjäderbössa så skulle det bli en HW 95 i kal. 22!
Jag sålde min av någon dum anledning, och det ångrar jag bittert!
Iofs ångrar jag alla bössor jag sålt! :-)

Av .25 bössorna har jag svårt att välja en favorit! HWn hade ett bättre trycke och ett mindre format, men Eclipsen var mer brutal!

Men som det ser ut idag så är det Cutlasen eller möjligtvis en Cycklone, om man vill ha en mer traditionell bössa, som jag skulle ta som nr 1.

// Krille

Det är ju klart att jag är också intresserad av FX Cutlas för den verkar ju ha en grym prestanda på en skyttebana... :-)
Men hur är det med mekandet med en PCP.., är det något man gör själv?, om man är sugen på att öka prestandan på olika sett (om det går), om man då införskaffar sig en bössa i 10J utförandet....? För jag har ju intresset av målskytte på iaf. 50m +/- någon meter.......
Åsa-Nisse

Inläggav Mattias.A 05 jul 2008, 07:20

Att meka med cutlas är bus enkelt(när man vet hurt man gör :lol: )

Är lite plottrigt med kulorna och fjädern i början bara, men det finns guider att tillgå. Det tar inte mer än 10 min att plocka isär och ihop en cutlas.
Användarvisningsbild
Mattias.A

Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Inläggav Åsa-Nisse 05 jul 2008, 07:34

Mattias.A skrev:Att meka med cutlas är bus enkelt(när man vet hurt man gör :lol: )

Är lite plottrigt med kulorna och fjädern i början bara, men det finns guider att tillgå. Det tar inte mer än 10 min att plocka isär och ihop en cutlas.

Så då är det värt mödan att införskaffa sig tex FX Cutlas i 10J utförandet för att sedan uppgradera den senare.....
Hur är precisionen med Cutlas på ca 50m i .22 och i 10J utförandet?
Åsa-Nisse

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat