Finns intresse för en bänkskyttetävling i Laxå 20/8

Här skrivs det om bänkskytte med luftgevär.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Finns intresse för en bänkskyttetävling i Laxå 20/8

Inläggav gubbe 12 aug 2011, 22:41

Silwer skrev:Men jag ska vänta lite och se om det här med en nåt nationellt med regler osv blir nåt.
Det kanske kan vidga möjligheterna lite för nån som mig.

Går du och hoppas på att det ska bli 16 joul istället för 10 som licensgräns. Lycka till.
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Silwer 12 aug 2011, 22:45

Nä, bara att det kan bli en sån internationell klass, förstår du?, licens kommer väl vara nödvändigt ändå här i landet.

Kan man tävla i klasser i bänkskytte kan man ha en 16J klass i FT med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Brytpipa 12 aug 2011, 22:47

För långt för mig att köra, annars är jag helfrälst på bänkskytte.

Nu riskerar inte heller Tomaz att få spö av sin gamla Hatsan.

Jag avundas er ni kommer att få en kanon trevlig tillställning.

Ser fram emot ett referat efter denna historiska dag.
Brytpipa

Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 26 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp
Luftvapen favorit: HW30 med Vortek PG-2

Inläggav gubbe 12 aug 2011, 22:54

Silwer skrev:Nä, bara att det kan bli en sån internationell klass, förstår du?,

Nej.
Silwer skrev:Det kanske kan vidga möjligheterna lite för nån som mig.

På vilket sätt då?
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Silwer 12 aug 2011, 23:04

Öh? alltså en internationell klass med internationella regler, inget annat måste tas bort alltså, utan 10J och 45J kommer vara kvar och annat man kan tycka vara kul.

Men med tillskott av en 16J klass baras för de som gillar den typen av vapen.

Vidga möjligheterna innebär möjlighet att ens få en licens på ett luftvapen, det kan ske när folk slutar tänka enbart lokalt och att de skjälva har det bra.

Ulf och lite annat folk diskuterar saken, då blir inget underordnat krutskyttet som idag där licenserna får som juniorlicenser bygandes på att man inte har möjlighet tat tävla med krutvapen.

Jag tycker luftskyttet borde kunna stå på egna ben.

Men jag vet att många känner sig hotade av nåt sånt här då de tycker att deras loala regler är det som ska gälla och att de inet vill ha in annat folk bland deltagarna, vi vet ju att vissa skulle vägra visa sig med folk utan licens som har ett licensvapen tex.

Jag har inga möjligheter alls idag at skjuta annat än under 10J lagligt, och då struntar jag i PCP helt enkelt, jag har en gammal FWB300s den duger.

Här finns mao inga klubbar som är godkända.

Jag tror dock du och jag har väldigt litet gemensamt så det är nog ingen idé att tjafsa mer om det här.

Förmodligen går det väl i stöpet, men det kan vara värt en chans även om jag tror det kommer motarbetas av en hel del, trots allt får ni in det avskum ni helst slipper och det kanske inte är så kul, trots allt är väl ryggdunkningar roligare än sånt, fullt begripligt.

OBS ta inte illa upp personligen, jag känner inte dig och har heller inget emot dig på nåt sätt här på forumet, men jag är rak bara.

Lite fantasier om en ev. framtid kan jag kosta på mig, det är ingen risk att jag kommer störa er iaf då jag är så här i verkligheten med, dvs jag låtsas inte att jag är superpolare med folk som jag ju vet avskyr mig.
Senast redigerad av Silwer 12 aug 2011, 23:22, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav gubbe 12 aug 2011, 23:21

Silwer skrev:jag tror det kommer motarbetas av en hel del, trots allt får ni in det avskum ni helst slipper och det kanske inte är så kul, trots allt är väl ryggdunkningar roligare än sånt, fullt begripligt.

Suck. :-(

Tomaz jag anmäler mig.
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Silwer 12 aug 2011, 23:24

Vadå suck?

Jahg vet ju hur det låter där nere, det är inte direkt välkommnande, utan väldigt slutet, och jag tror inet man kommer nånstans med det i form av att öka luftskyttet.

Som sagt jag tror inet vi har mycket att säga varanndra bara, men det kvittar väl, iaf för mig.

Lycka till med er tävling iaf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav martinw 12 aug 2011, 23:37

Silwer.
Om nu "någon" lyckas få till en 16J klass i BR eller FT, kommer du då?

Jag tror det skulle vara nyttigt för dig att se att det inte finns några "dom" som vill dig illa bland folket ute i klubbarna
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw

Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav Silwer 12 aug 2011, 23:56

Om jag kan få en licens så kommer jag förmodligen försöka delta även om jag inte tror att jag är nån elitskytt eller så.

Det sistnämnda vill jag inte diskutera närmare då det absolut är så att jag inte är välkommen på vissa håll.

Men det är inget problem, varför ska jag ha nåt med dessa att göra ändå, det vore bara förljuget.

Att folk blir arga för att jag inte gillar 45J klassen fattar jag inte, vad gör det dem, jag tänker inte och kan inte ta bort den klassen, skjut och ha kul bara, men jag ser inte en 16J klass som ett hot vilket är nåt jag känner att en del tycker.

Hot mot vad?

Men alltså livet går väl vidare, men jag kommer inte delta utan licens helt enkelt då jag är trött på skitsnacket.

Jag är uppriktig med att jag vill luftskytte väl och at jag stöder det fullt ut, jag ska ingenstans så att säga, men jag har ingen kompetens i sånt som du eller Ulf har mfl.

Jag skulel vilja se en organisation så att säga, så man har nåt att ta avspark från, nu finns inget för mig.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav ogster 14 aug 2011, 14:27

Jag kommer bara jag får låna någons skjutstöd för mina verkar ha fått fötter...
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster

Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Inläggav Tomaz 14 aug 2011, 17:14

Bra att jag inte blir ensam i Laxå på lördag.. :arrow:

Idag har jag skruvat ihop 5st tavelställ som jag hoppas kommer att funka. Några enkla vindvimplar har jag också fått till. 3st skjutbord finns i Laxå men det vore ju bra om vi fick ihop ett par stadiga bord till på Lördag, så att vi i alla fall kan skjuta 5st samtidigt. Finns det någon med ett mobilt hyfsat stadigt bord, så får ni gärna ta med... :)
Användarvisningsbild
Tomaz

Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Inläggav Dan B 14 aug 2011, 18:52

Tomaz.
Vad har man för stöd i bänkskytte.
Dan B

Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteförening
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Inläggav martinw 14 aug 2011, 19:10

Viktigt med mycket rattar och bling.
(Eller så kör man plank och sandsäckar)
Bild
martinw

Inläggav soul 14 aug 2011, 19:24

hehe ser ut som att nån har tagit ut delar av en svarv.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul

Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Inläggav Jazz 14 aug 2011, 20:02

Nä det är inte min grej. Gillar att hålla i geväret. Sedan är ju frågan om vad ett resultat är värt om man skjuter det med sådant stöd?
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Inläggav martinw 14 aug 2011, 20:46

Det var det mest hysteriska stöd jag kunde hitta på nätet. :-)
Gissar att utmaningen ligger i att ha koll på utrustningen och att kunna läsa vinden.
På senaste vm siktade en av toppskyttarna bara 3 av 150 skott mitt på centrum, alla andra skott justerades för vind...
Vissa skott justerades mer än 2,5cm för att hamna i centrum.

Det fanns skyttar som kvalade in till vm med bara enkla sandsäckar som skjutstöd, så det räcker tydligen långt.
martinw

Inläggav Jazz 14 aug 2011, 21:55

jag köpte ett sådant för 800 hundra nånting som Hurricane hade. Men måste säga att jag blev lite besviken. Som stöd till bössan när man skruvar är de bra. För skytte är det kasst. Jag fick ju till riktigt häftiga träffbilder men tappade den vanliga tekninken. Så jag skjuter helre lite sämre utan än med Bencrest. Jag sköt bla annat i tre dagar med det men det tog en vecka att få tillbaks tekniken att skjuta mellan pulsslagen. :thumbner:
Så lite varning för att det fördärvar ens teknik vil jag nog utfärda.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz

Inläggav Silwer 15 aug 2011, 05:05

Vilka grejor det finns egentligen.

Är det vanligt att just luftvapen skjuts på det här sättet?

Jag kan ju tänka mig en bar grej med det och det vore ju för att jämföra olika vapen.

Vem skulel inte vilja se de här FX bössorna med ST pipor i de där mot vanliga dödliga PCPer, fast då måste man ifs vara inomhus antar jag eller åtminstonde ha väldigt bra vindskydd.

Skjuter de lika bar som en Steyr, skjuter de ens bättre än äldre åror som enligt vissa är som bilmotorer från 50-talet i jämförelse.

Fasen vad kul nåt sånt vore att se.

Problemet kan iofs ligga lite i att alla inte kan ha samma effekt förstås, mne när det var slutfört så vore det ju svart på vitt om hur enorma skillnaderna är, eller inte.

För ibland snurra det i huvet på mig när jag läser utlänska forum där de tycks skjuta lika bar som folk här men med helt andra bössor och en hel del äldre vapen med som ännu hänger med.

Mätteckniskt finns skillnadena, men i praktiken på tavlan, tja det är det som är intressant när det ska snackas.

Nu vil jag inte ha ett försvarstal om FX osv, jag tvivlar inte på att de gör bra vapen, mne jag känner mig ibland inte övertygad att de är det bästa man kan få för sina pengar bara.
En tveksam sak är dock att bygag nån slags nästan bigbore bössa enbart med all ny teknik och sen verka strunta i de kalibrar som iaf jag anser är luftvapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Jazz 15 aug 2011, 08:55

BloggBenny kör ju Bencrest på sina tavlor han lägger upp. Så där kan du se hur bra de gevär han skjuter är. JAg skjuter ofta med bipod men har börjat gå ifrån det med. De e inte bra för tekniken. Bencrest är bra när man skjuter in men...
Jazz

Inläggav Silwer 15 aug 2011, 09:02

Jo det gör han säkert, men han skjuter ju bara FX så att säga, nu har han väl inte tillgång till nåt annat.

Men jag hoppas du förstos vad jag emnade, att det skulel varit kul att se om det är en sån stor skillnad som det påstås under förutsättning att vapnen är av samam kaliber och ligger ungefär i samam effektområde.

Jag skulel helt enkelt vilja se det bara.

Här hör man ju allt från att tror det var Mika.G som nästan missade tavlan med LW pipan på sin FX sen bytte han till ST pipan på samma bössa och det var hål i hål.
Ja från det till att folk säger att de inte märker nån skillnad om de ska vara ärliga.
Skulle bar vara kul att se om en Steyr som ju har LW pipa eller nåt annat vapen som har anseende helt enkelt då får stryk totalt av säg en Royale med regulator i samma kaliber, det låter ju så från vissa tycker jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Tomaz 15 aug 2011, 09:08

Tjusningen med bänkskytte är att försöka få så mycket poäng som möjligt på 3x25 skott.
Det är svårare än en del tycks tro här, att träffa den 2mm stora tian gång på gång från 25m.
Man spänner liksom inte fast bössan i ett skruvstäd och bara trycker på avtryckaren.
Bössan ligger löst på stöden (främre och bakre stöd får inte sitta ihop) och skytten måste fortfarande hålla i bössan han skjuter och byta riktpukt på varje skott.
Stödet får inte sitta fast i bössan, så tex bipod är inte tillåtet.
Sen gäller det att du gjort din hemläxa med bössan, i kronograf, ammoutprovning, osv...för tro det eller ej, bössor skjuter inte 3x25 skott hål i hål direkt ur kartong med vilken ammo som helst.
Men den viktigaste faktorn att få till ett bra resultat, är att kunna läsa vinden och lära sig var skotten hamnar oavsett vilket håll vindvimplarna står och hur mycket de fladdrar. För det är ju inga effektmonster till bössor som är tillåtna, max 27,12J i den tyngsta klassen och inte ens där skjuter de bästa bänkskyttarna i världen full pott regelbundet ens på en tavla.

Bänkskytte passar inte alla, men den som försöker nedvärdera det till något som är enkelt och jämför det med en fastskruvad bössa i en skjuttunnel, blir nog förvånad om han själv provar på ... :)
Senast redigerad av Tomaz 15 aug 2011, 10:18, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Jazz 15 aug 2011, 09:14

Var inte min mening att nedvärdera. Håller med om att det är svårt men jag anser att tekniken skiljer sig till vanligt skytte och ivarjefall jag har inte så lätt att ställa om.
Jazz

Inläggav gubbe 15 aug 2011, 09:17

Tomaz skrev:men den som försöker nedvärdera det till något som är enkelt och jämför det med en fastskruvad bössa i en skjuttunnel, blir nog förvånad om han själv provar på ...
Ja är det någon som tror det kan han ju komma till Laxå :lol:
Tomaz skrev:max 27,12J i den tyngsta klassen
Kan man anpassa en Cyclon med fartomställaren så att den går att skjuta med i någon klass?
Användarvisningsbild
gubbe

Inläggav Tomaz 15 aug 2011, 10:41

gubbe skrev: Kan man anpassa en Cyclon med fartomställaren så att den går att skjuta med i någon klass?

Max 27,12J för att tävla i den tyngsta klassen vilket motsvarar max 229 m/s med .22 JSB 16gr.
Men kika i regelverket för att hitta var din bössa platsar effekt- och viktmässigt om du kommer ner i ännu lägre energi med fartomställaren. Jag citerade ett utdrag av klasserna på första sidan i denna tråd om du inte orkar plöja igenom hela regelverket. :)
Senast redigerad av Tomaz 15 aug 2011, 10:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tomaz

Inläggav Tomaz 15 aug 2011, 11:11

Jazz skrev:Var inte min mening att nedvärdera. Håller med om att det är svårt men jag anser att tekniken skiljer sig till vanligt skytte och ivarjefall jag har inte så lätt att ställa om.

Varje skjutställning har ju sin teknik, men att just bänkskytte på något sätt skulle förstöra för tekniken man använder i tex stående, håller jag inte med om.
Jag har inga problem med att växla mellan ställningarna, men däremot om jag bara skjuter bänkskytte en hel sommar, så skjuter jag inte bra stående sen.
Men det beror ju i så fall på att jag då inte har tränat stående alls, och inte att bänkskyttet förstört min stående skjutteknik.

När jag tävlade i gevärsskytte så ingick det i tävlingsmomentet att skjuta i både liggande, knästående och stående, så då fick man ju träna på alla ställningar.
Liggande skjutställning med remstöd och skyttekläder som dämpar puls, är i princip lika stadigt som bänkskytte. Sen växlade man till stående, ändrade lite på bössans inställningar och siktet och sköt vidare, betydligt vingligare och nu helt beroende på tajmingen i skottögonblicket. Olika tekniker helt klart, men inget som hämmar varandra. En bra avfyrning är alltid en bra avfyrning oavsett skjutställning.
Användarvisningsbild
Tomaz

FöregåendeNästa

Återgå till Bänkskytte

| | |likartade trådar| | |