Anonymous

Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Silwer skrev:Personligen tycker jag att om mna bara tänkt plinka några ggr om året så köp en Hatsan av enklare modell.
Tänker man däremot faktiskt släpa ut bössan mer seriöst och oftare, kosta på dig nåt som har gott renomé även om du får vänta 2-3 månader till innan du har råd att köpa vapnet.
G0LI4T skrev:Kommer med hjälp av denna tråd skapa en bra att veta/läsa tråd till nya medlemmar och nya luftvapenentusiaster.
Många ställer sin första fråga ang. luftvapen här på forumet...
Vilken bössa ska jag välja ?
Jag tror det finns lika många åsikter i detta ämne som det finns luftvapenentusiaster.
Hade tänkt mig svara på 3 sätt.
1:
Nybörjare och vill ha en bössa å panga på burkar å lite tavlor
( max 1000 kr)
Köp en "Jula" bössa komplett med allt och ha kul några sommrar med kompisarna.
2:
Nybörjare, men vill ha nått som hänger med ett tag.
( max 2500 kr )
Sikta på en kvalitetsbössa från tex Diana eller Weihrauch.
Där finns flera modeller runt 2-2500 kr som är "keepers" lifetime.
3:
Nybörjare, men har råd att lägga lite extra på både en kvalitetsbössa och en bra kikare (max 5000 kr)
Här tycker jag det börjar bli svårt.
Vad ska man rekommendera ?
Ett Weihrauch HW-95 för nästan hela summan eller ett Komplett kitt från Diana för 5000 kr
Mer än 5000 kr vet jag inte om jag skulle rekommendera en nyfunnen luftvapenentusiast att lägga på en fjäderbössa.
Då lutar det nog mera åt en PCP bössa i sådana fall.
Ang. möjligheten att "tuna" sin bössa ska väll kanske också läggas in i beräkningarna...
Så börjar jag.
Fyll gärna på med Era funderingar.
När vi fått ihop till en bra "fakta" källa, så snickrar jag ihop en klistrad tråd med allas funderingar.
G0LI4T skrev:Nu är ju tråden placerad i Fjädervapen, och därav har jag inte dragit några större paralleller till PCP vapen.
Det är ju endå så att man inte behöver en bössa för tusentals kronor för att "prova på".
När man väl provat ett tag och kanske vill ta steget vidare, kanske det är dags att titta på ett PCP.
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst